کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاخ‌سفید: گفتگوها با ایران به طور غیرمستقیم برقرار است


کد خبر : ۸۱۳۲۱شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵:۱۹۷۲۸۶ بازدید

جیک سالیوان، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید، می‌گوید اگر چه مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا در زمینه برجام صورت نگرفته اما آمریکا ...
کاخ‌سفید: گفتگوها با ایران به طور غیرمستقیم برقرار استکاخ‌سفید: گفتگوها با ایران به طور غیرمستقیم برقرار است

جیک سالیوان، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید، می‌گوید اگر چه مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا در زمینه برجام صورت نگرفته اما آمریکا به طور غیرمستقیم و از طریق شرکای اروپایی خود و دیگر کانال‌ها با ایران در تماس است.

سالیوان که روز جمعه، ۱۲ مارس - ۲۲ اسفند، در کنفرانسی خبری به رسانه‌ها پاسخ می‌داد تصریح کرد که کاخ‌سفید از طریق این گفتگوهای غیرمستقیم "موضع خود را برای ایران تبیین کرده و منتظر آن است که ببیند تهران چه خواهد کرد".

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین به خبرنگاری که انتقاد مایک پومئپو، وزیرخارجه سابق را درباره "برخورد جو بایدن با ایران از موضع ضعف در عراق" طرح کرد پاسخ داد که "اگر به تعداد حملات نیروهای مورد حمایت ایران در عراق در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نگاه کنید، آن وقت گمان می‌کنم پومپئو در موقعیتی قرار نگیرد که اجازه اظهارنظر در این باره داشته باشد. ما در حال پیگیری اهداف خود هستیم و به دنبال حل مساله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی هستیم".


وزیرخارجه آمریکا: بازگشت به برجام به آسانی فشار دادن یک کلید نیست

در همین حال، آنتونی بلیکن، وزیرخارجه آمریکا هم از سوی نمایندگان کنگره این کشور تحت فشار قرار گرفته که درباره عملکرد واشنگتن برای حل مساله هسته‌ای ایران توضیح دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، با وعده بازگرداندن کشورش به توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران (موسوم به برجام) در انتخابات سال گذشته شرکت کرد اما از زمان ورود به کاخ‌سفید، عملی کردن این شعار را مشروط به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی خود کرده است.

ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، روز گذشته در جریان جلسه کمیته روابط خارجی با آنتونی بلیکن، از وزیرخارجه کشورش پرسید: "مگر ما (آمریکا) اول از این توافق (برجام) خارج نشده‌ایم، چرا نباید ما اول به آن بازگردیم ... و چه طور می‌شود از ایران انتظار داشت که قبل از بازگشت ما به این توافق، مفاد آن را رعایت کند؟".

 بلینکن در پاسخ به این نماینده کنگره گفت: "اول این که ما بارها گفته‌ایم که مشتاق دیپلماسی در این زمینه هستیم و همان طور که جو بایدن گفته اگر آنها بازگردند ما هم باز می‌گردیم... اما بازگشت ما (به برجام) مانند فشار دادن یک دکمه نیست و فرآیند آسانی نیست. از زمان خروج ما سه سال گذشته و در این مدت اتفاقات متعددی روی داده، از جمله ایران، از تعهدات خود بسیار فاصله گرفته... با این حال، ما آماده‌ایم و دیدید که به محض دعوت شرکای اروپایی‌مان برای جلسه مشترک با ایران، گفتیم موافقیم اما این ایران بود که گفت نه. بنابراین، توپ در زمین ایران است که بگوید چه می‌خواهد بکند".

بایدن ماه پیش اعلام کرد که دولتش حاضر است با ایران و سایر طرف های برجام برای احیای آن وارد گفت و گو شود اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است و می‌گوید آمریکا ابتدا باید تحریم ها را لغو کند تا این کشور حاضر به از سرگیری تعهداتش در برجام باشد. آمریکا در مقابل می‌گوید ایران ابتدا باید به طور کامل برجام را اجرا کند.


'برای شروع مذاکره با ایران مشوقی ارائه نمی کنیم'

در خبری دیگر در روز پنجشنبه ۲۱ اسفند، آمریکا گفت که برای قانع کردن ایران به گفت و گو درباره احیای برجام مشوقی ارائه نخواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما هیچ مشوق یا حرکت یکجانبه ای برای آوردن ایران به میز مذاکره ارائه نخواهیم کرد. اگر برداشت ایرانی ها این است که در غیاب هرگونه تلاشی از سوی آنها برای از سرگیری پایبندی کامل به برجام، ما چنین کاری خواهیم کرد دچار سوءبرداشت هستند."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها