کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصوبه مجلس، گرانی اینترنت را به‌همراه دارد


کد خبر : ۸۱۲۰۶دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷:۲۹۱۶۹۹ بازدید

دسترسی به اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهاست، روزهایی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، آموزشی، سیاسی ...
مصوبه مجلس، گرانی اینترنت را به‌همراه داردمصوبه مجلس، گرانی اینترنت را به‌همراه دارد

آرمان‌ملی: دسترسی به اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهاست، روزهایی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، آموزشی، سیاسی، نشست‌ها و فعالیت‌های جمعی و ... در سراسر جهان به دلیل شیوع کروناویروس به فضای مجازی منتقل شده است. دسترسی به اینترنت ارزان و پرسرعت در سراسر جهان مورد تاکید رهبران همه کشورهاست تا همه افراد بتوانند با استفاده از فرصت‌های برابر دسترسی به خدمات بر بستر اینترنت از بیماری دور بمانند.

در ایران هم از ابتدای شیوع بیماری کرونا، با افزایش محدودیت‌های ناشی از این بیماری؛ تغییرات زیادی در رفتار مردم در استفاده از اینترنت و فضای مجازی به‌وجود آمد با این اوصاف توسعه‌نیافتن امکانات ارتباطی در سراسر کشور باعث شد تا 5/3 میلیون دانش‌آموز از تدریس آنلاین جا بمانند! این اتفاق یعنی نبود دسترسی یا کاهش دسترسی به اینترنت در همه جای کشور که به نابرابری فرصت‌های شغلی، کسب‌وکار و آموزش منجر شده است. بدین معنا که با وجود ظرفیت بالایی که توسعه مشاغل در بستر اینترنت دارند همچنان بخش‌هایی از مردم از دسترسی به این امکان محروم هستند. البته صرفا بحث توسعه فناوری نیست، موضوع قیمت بسته‌های اینترنتی هم مطرح است، در حال حاضر بخشی از مردم به دلیل بالابودن قیمت اینترنت امکان استفاده از آن را ندارند که با مصوبه جدید مجلس، این وضعیت شامل عده بیشتری از مردم خواهد شد.

اینترنت این روزها از نان شب هم واجب‌تر است و این جمله‌ای است که در عصر حاضر بیش از پیش شنیده می‌شود، دلیل آن هم توسعه فعالیت‌هایی است که می‌تواند بر این بستر شکل بگیرد یا اینکه حیات آن به تداوم خدمات اینترنتی بسته است! جهان امروز را نمی‌توان بدون اینترنت تصور کرد چراکه همه بخش‌ها خواه ناخواه با آن در ارتباط هستند. با توسعه شبکه و اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت در ایران هم این وضعیت کمابیش محقق شد و در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌ها از جمله استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها و بسیاری از خدمات بر این بستر شکل گرفته‌اند.

به همین دلیل هم بخش مهمی ‌از هزینه‌های صاحبان کالا و خدمات و همچنین مردم را اینترنت تشکیل می‌دهد و این بدین معناست که وجود اینترنت برای همه بخش‌های جامعه مهم است و هزینه‌های آن بر زندگی آنها تاثیر می‌گذارد چون در ارتباط دائمی ‌با آن هستند. هر چند که مدت‌هاست اپراتورهای تلفن همراه اینترنت پرسرعت را به کاربران ارائه می‌کنند ولی هرازچندگاهی اخبار گران‌شدن بسته‌های اینترنتی باعث بروز نارضایتی مشتریان به‌ویژه مشتریان پرمصرف می‌شود و اپراتورها هم برای حفظ این رضایتمندی سعی داشته و دارند که حداقل در این بخش هزینه‌ها را با سرعت کمتری افزایش دهند. 

 مصوبه‌ای که به گرانی اینترنت ختم می‌شود

با این حال که اپراتورها هر سال با مجوز رگولاتوری چند درصدی بر هزینه ارائه اینترنت می‌افزایند و همین هم موجب اعتراض کاربران می‌شود؛ اما این روند سرعت زیادی ندارد و قابل تحمل است، اما حالا مجلس نمایندگان مردم با تغییراتی در بودجه 1400 باعث شدند تا شبهاتی در ارتباط با گران‌تر شدن اینترنت به‌وجود آید که پیش از این آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره آن هشدار داده بود.  او در چهاردهمین برنامه عیار، گفت: «مصوبه مجلس موجب گرانی اینترنت می‌شود»، با این حال احسان قاضی‌زاده‌هاشمی‌، دیگر نماینده مجلس، با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فصل درآمدی بودجه را بررسی کرده و بحث هزینه‌ای در مرحله نهایی قرار دارد، گفته است: «در همین راستا مصوبه‌ای در مورد اینترنت داشتیم که ابتدا حق‌السهم دولت را از 28 درصد به 38 درصد افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دولت حق گران‌کردن اینترنت را ندارد.»

آذری‌جهرمی‌ گفته است: «اینکه آقای قاضی‌زاده می‌گوید حق دخالت در قیمت‌گذاری اینترنت و حق‌السهم را دارد بهتر است برای قیمت هر متر خانه، تخم‌مرغ و مرغ هم قیمت‌گذاری کنند تا مردم این همه دردسر نکشند. اپراتور سرمایه‌گذاری و مدل اقتصادی برای خود تعریف کرده و باید برای سرمایه‌اش منابع تعریف کند. من از آقای قاضی‌زاده می‌خواهم برای مردم یک‌بار شفاف متن مصوبه را بخوانند.»

او ادامه داد: «بهتر است از کارشناسان اقتصادی سوال شود که گردش مالی با درآمد چه تفاوتی دارد. بخشی از درآمد اپراتورها غیرعملیاتی است.» آذری‌جهرمی ‌با تاکید بر اینکه بودجه از بخش درآمدی و هزینه‌ای تشکیل شده، توضیح داد: «سازمان برنامه و بودجه عددی که وزارت ارتباطات پیشنهاد داده بود 600 میلیارد تومان اضافه کرد و به 7700 میلیارد تومان در بخش پیش‌بینی درآمد رساند. اگر محقق نشود هم کسری بودجه ایجاد خواهد شد و نام این موارد شفافیت نیست. در مجلس سه هزار میلیارد تومان به درآمد هفت هزار میلیارد تومانی ما اضافه کردند.» 

 مهر تایید بر گرانی 

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، درباره مصوبه مجلس مبنی بر افزایش ١٠ درصدی مالیات اپراتورها به ایرنا گفت: «این مصوبه حتما بر قیمت بسته‌های اینترنت تاثیرگذار خواهد بود.»

در این مدت بارها درباره تاثیر این مصوبه بر گران‌شدن بسته‌های اینترنتی صحبت شد و صاحب‌نظران این حوزه و البته وزیر ارتباطات تاکید کردند این افزایش مالیات 100درصد قیمت‌های بسته‌های اینترنت را افزایش خواهد داد با این حال نمایندگان مجلس بر این باورند که با اینکار صرفا می‌خواهند اپراتورها سه هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود را برای کمک به دولت در قالب مالیات پرداخت کنند و این موضوع ارتباطی با گران‌شدن اینترنت ندارد! حال اینکه این سه هزار میلیارد تومان به هر شکلی که از اپراتورها دریافت شود از جیب مردم می‌رود. بنابراین اینکه نمایندگان مجلس معتقدند این مصوبه تاثیری بر گرانی اینترنت ندارد دروغ محض است و حالا این مردم هستند که باید بار دیگر برای تامین هزینه‌های کشور هر چه دارند را وسط بگذارند.

این اقدام از سوی مجلس ظاهرا انقلابی که شعار بزرگ‌کردن سفره مردم و بهبود معیشت آنها را می‌دادند مانند سایر اقداماتی که قرار بود به نفع مردم باشد ولی نشد، نشان می‌دهد اداره کشور بر پایه جیب مردم بسته شده درحالی‌که همین الان هم اقدامات غیر موثر مجلس و دولت هزینه‌های زندگی یا بهتر بگوییم زنده‌ماندن شهروندان ایرانی را بسیار افزایش داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها