کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا اخذ مدرک تحصیلی بالاتر بر حقوق دریافتی اثرگذار است؟


کد خبر : ۸۰۰۲۱چهارشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹:۱۲۷۴۳۱ بازدید

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث انتخاب یک شرکت و شروع به کار می‌شود، میزان حقوق دریافتی است. همه افراد به دنبال راه‌هایی برای افزایش حقوق ...

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث انتخاب یک شرکت و شروع به کار می‌شود، میزان حقوق دریافتی است. همه افراد به دنبال راه‌هایی برای افزایش حقوق و مزایا در مسیر شغلی خود هستند. این موضوع باعث شده تا بندهای قانونی و توافقی میان کارمندان و کارفرمایان ایجاد شود. 

یکی از زمزمه‌هایی که میان کارکنان یک سازمان وجود دارد، این است که با ارتقای مدرک تحصیلی، درصدی از افزایش حقوق روی فیش حقوقی نهایی شما پرداخت می‌شود. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ اگر شما هم با این سوال مواجه هستید، ادامه مطلب را بخوانید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که مدرک تحصیلی چگونه بر افزایش حقوق کارمندان تاثیرگذار است.

حقوق پرداختی شامل چه مواردی است؟

قبل از آنکه درباره افزایش حقوق پایه حرف بزنیم، باید بدانید که به طور کلی مبلغ دریافتی، شامل چه مواردی است. آگاهی از این جزئیات باعث می‌شود که بدانید در صورت دریافت مدرک تحصیلی بالاتر، کدام بخش از پرداختی‌های شما تفاوت عددی بیشتری پیدا خواهد کرد. 

حقوق پرداختی، مبلغی معین است که از سوی وزارت کار برای همه کارکنان بیمه شده در نظر گرفته می‌شود. مبلغ تعیین شده حقوق وزارت کار در حقیقت مجموعی از مبالغ برای بخش‌های مختلف است. 

اصلی‌ترین بخش مزایای حقوق، مبلغی است که بر اساس ساعت کاری روزانه پرداخت می‌شود. مبلغی به عنوان سنوات و مزایایی مانند حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری، نوبت کاری، حق ایاب و ذهاب، اشتغال خارج از مرز، کشیک و حق جذب از جمله مواردی هستند که با توجه به شرایط افراد به حقوق آن‌ها اضافه می‌شود. 

برای محاسبه این مبالغ، کارشناسان مالی هر مجموعه به تناسب شرایط هر فرد، لیست‌هایی از پرداخت را به صورت ماهانه تدوین می‌کنند. اگر از افرادی هستید که به تازگی به حوزه مالی وارد شده‌اید، با دریافت اطلاعات دقیق و آموزش حسابداری حقوق و دستمزد می‌توانید به سادگی محاسبات حقوق پرداختی هر فرد را به دست آورید.

تاثیر حقوق بر مدرک تحصیلی؛ با ارتقا مدرک چقدر اضافه حقوق می‌گیریم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که افراد هنگام ورود به یک سازمان دارند، این است که آیا به دلیل داشتن مدرک بالاتر از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند؟ 

حقیقت این است که پاسخ به این سوال بیش از هرچیز به شرایط شغلی از جمله جایگاه کاری شما و همچنین فرهنگ و قوانین سازمان وابسته است. با توجه به اینکه قوانین ادارات خصوصی و دولتی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، در هر مورد به تفکیک به این سوال پاسخ داده‌ایم.

  1. آیا دریافت مدرک تحصیلی در ادارات دولتی باعث افزایش حقوق می‌شود؟

اگر به صورت قانونی نگاهی به چارچوب‌ها و بندهای تعیین کننده حقوق پایه بیندازید، متوجه می‌شوید که در این قوانین هرگز صحبتی از ارتقا حقوق با دریافت مدرک تحصیلی بالاتر وجود ندارد. در این قوانین تعیین شده از سوی وزارت کار، حقوق پایه مبلغی ثابت و یکسان برای همه افراد است. اما همانطور که گفتیم حقوق و دستمزد می‌تواند به فراخور شرایط و فرهنگ سازمان‌ها تغییراتی داشته باشد. ادارات دولتی یکی از بهترین نمونه‌ها در این موضوع هستند. در سازمان‌های وابسته به دولت رده‌های شغلی و وظایف مشخص هستند و اغلب افراد سمت متوسطی دارند. به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که با ارتقا جایگاه شغلی، افزایش حقوق داشته باشند. 

یکی از راه‌هایی که در بعضی از ادارات دولتی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده، ارتقا حقوق با دریافت مدارک تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد است. برای مثال بسیاری از کارکنان وزارت آموزش و پرورش شامل این طرح هستند و می‌توانند با ادامه تحصیل، پایه حقوق دریافتی خود را افزایش دهند.

  1. شرایط افزایش حقوق با مدرک در ادارات خصوصی

قانون کار برای سازمان‌های دولتی و خصوصی به صورت یکپارچه است. اما با توجه به اینکه سازمان‌های خصوصی قوانین خودساخته و فرهنگ تیمی متفاوتی نیز دارند، می‌توان تفاوت‌هایی در شیوه افزایش حقوق آن‌ها با ادارات دولتی دید. 

در ادارات خصوصی، قانونی برای افزایش حقوق پایه با مدرک تحصیلی وجود ندارد و به طور کلی نقش سمت شغلی در این ادارات بسیار پررنگ‌تر از رده مدرک تحصیلی است. در واقع هرچه طبقه بندی شغلی در یک سازمان بیشتر و به صورت پله‌ای باشد، پیشرفت کارکنان و افزایش حقوق کمتر به مدرک تحصیلی مرتبط خواهد بود.

به همین دلیل در شرکت‌های خصوصی افزایش حقوق پایه اغلب با توافق میان کارفرما و کارمند و بیش از هرچیز بر اساس شرایط سازمانی و سمت شغلی فرد اتفاق می‌افتد و نیازی به ارتقا مدرک تحصیلی در سطح ارشد و دکتری نخواهد بود. 

محاسبه حقوق و دستمزد در سازمان بدون محدودیت با نرم افزارهای دقیق مالی

در هر سازمان خصوصی و دولتی، متخصصان مالی وظیفه دارند که پرداختی هر یک از کارکنان را با توجه به مزایا و کسوراتی که شامل حقوق می‌شود به طور جداگانه محاسبه کنند. این فرایند به نظم، دقت و صبر بسیاری نیاز دارد. به همین دلیل محاسبه به صورت دستی و با اطلاعات ساده بسیار زمان بر و غیر حرفه‌ای به نظر می‌رسد. 

حتی اگر سازمان کوچکی هستید و به تازگی پا به دنیای کسب و کار گذاشته‌اید نیز استفاده از یک نرم افزار حسابداری دقیق و حرفه‌ای را به شما توصیه می‌کنیم. 

سپیدارسیستم یکی از نام‌های آشنا در حوزه حسابداری و مالی است که در طول سال‌های فعالیت خود با ارائه بهترین سیستم‌های حسابداری، باعث صرفه جویی در زمان و بالا رفتن دقت کار شرکت‌های خصوصی و دولتی شده است. 

علاوه بر سیستم‌های حسابداری شرکتی، برای محاسبات دقیق در فروشگاه‌ها و اصناف مختلف نیز می‌توانید از نرم افزار حسابداری فروشگاهی این مجموعه به نام "دشت" استفاده کنید. برای خرید نرم افزار دشت همکاران سیستم، ثبت سفارش و یا آگاهی از جدیدترین مقالات حسابداری و مالی به سایت سپیدارسیستم مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱-۸۱۰۲۲123 تماس بگیرید.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها