کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرداخت وام کرونا از مسیر دستگاه اجرایی


کد خبر : ۷۹۲۴۳یکشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹:۰۴۱۰۱۹ بازدید

پرداخت وام کرونا سبک و سیاق دیگری به خود می‌گیرد، قرار است در مرحله دوم تخصیص وام کرونا به گروه هدف، بنگاه محور باشد و نحوه پرداخت ...

پرداخت وام کرونا سبک و سیاق دیگری به خود می‌گیرد، قرار است در مرحله دوم تخصیص وام کرونا به گروه هدف، بنگاه محور باشد و نحوه پرداخت آن به واحد اقتصادی را دستگاه اجرایی مربوطه تعیین می‌کند. بر این اساس هر میزان که واحد صنفی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده، می‌تواند از وام حمایتی برخوردار شود.

گفته می‌شود تخصیص وام کرونا به شیوه بنگاه محور کمک می‌کند تا با شرایط بهتری تخصیص منابع مالی صورت گیرد. در گذشته به ازای هر نفر نیروی کار به بنگاه و واحد صنفی وام پرداخت می‌شد اما این امر نمی‌توانست کمک کننده باشد چرا که احتمال داشت واحد صنفی با‌وجود نیروی متعدد کار، با شیوع ویروس کرونا آسیب کمتری دیده و یک بنگاه با داشتن نیروی کار کم، زیان بیشتری دیده باشد.

در این میان روز گذشته علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار به ایسنا گفته است که تسهیلات کرونایی جدید ویژه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، بنگاه‌محور است. بر این اساس چارچوب پرداخت تسهیلات مانند اعطای تسهیلات قبلی است. تفاوت در زمان حاضر این است که چگونگی پرداخت را بخش اجرایی مربوطه تعیین کرده است. بر اساس لیستی از بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی که دستگاه‌های مربوطه از بنگاه‌ها مشخص می‌کنند، تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود. به‌عنوان مثال در حوزه گردشگری چارچوب‌هایی که برای هتل‌ها و مراکز اقامتی و بومگردی تعیین شده مبنای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها خواهد بود.

جامعه صنفی کشور با دارا بودن بیشترین بنگاه‌های اقتصادی از ظرفیت 3 میلیون کارآفرین و سرمایه‌گذار در حوزه‌های تولید، توزیع، خدمات و خدمات فنی برخوردار هستند؛ این عدد نشان می‌دهد که حمایت از این گروه بایستی در اولویت قرار گیرد.

زمان برای صنوف رتبه اول را دارد

محمدامیرزاده عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه آیا تخصیص وام کرونا به شکل بنگاه محور می‌تواند روش خوبی برای تخصیص منابع مالی باشد به «ایران» گفت: «جزئیات این فرآیند مشخص نشده است اما قطعاً هر روشی که باعث شود واحد صنفی با شرایط بهتر و منصفانه تری به تسهیلات دسترسی پیدا کند بسیار مناسب است چرا که می‌تواند جلوی تعطیلی بنگاه‌ها را بگیرد.»

او ادامه داد: «در تخصیص تسهیلات مربوط به کرونا باید سرعت و دقت داشت چرا که سرعت باعث می‌شود که واحد صنفی و بنگاه با کمترین آسیب بتواند ادامه حیات دهد و زمان هم در هر فعالیت اقتصادی بسیار اهمیت دارد. با نوسان‌هایی که در قیمت‌ها شاهد هستیم یک واحد زمانی می‌تواند باقی بماند که در زمان لازم به منابع مالی دسترسی پیدا کند و اگر نه، نوشدارو بعد از مرگ سهراب هیچ فایده و ثمری ندارد.»

از نیمه دوم فروردین ماه سال‌جاری موضوع پرداخت وام کرونا مطرح شد و از آن زمان با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت کار منابعی مالی را در نظر گرفت به گونه‌ای که در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به ۱۹ بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در ۱۴ رسته و ۸۵۸ زیر رسته تعریف شده است.

بر این اساس، ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت‌نام خود را از این طریق دنبال کنند.

مرحله دوم و تزریق منابع مالی

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل 8 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به 4 بخش حمل‌و‌نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص پیدا کند. قرار است به بخش حمل‌ونقل ۳۵۰۰ میلیارد تومان، بخش گردشگری ۲ هزار میلیارد تومان، بخش فرهنگ و هنر ۱۷۰۰ میلیارد تومان و بخش ورزشی ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود.

همچنین مبلغ تسهیلات حمایتی دولت شامل ۱۲۰ میلیون ریال وام برای کسب و کارهای آسیب دیده و ۱۶۰ میلیون ریال برای واحدهایی است که به اجبار به دستور دولت یا ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند. در این میان تسهیلات کرونا با نرخ سود ۱۲ درصد و در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود که دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات نیز سفته و چک است که برای دریافت وام کرونا تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال نیازی به معرفی ضامن نیست و تنها با ارائه سفته یا چک می‌توان تسهیلات را دریافت کرد. برای دریافت تسهیلات ۱۶ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن نیاز است. برای تسهیلات ۴۸ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومانی متقاضی باید علاوه بر سفته یا چک، دو ضامن معرفی کند. پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان هم نیازمند ارائه سفته یا چک به همراه سه ضامن است. برای متقاضیانی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درخواست بدهند، تضامین صادره از سوی صندوق‌های ضمانت یا به تشخیص بانک وثایق متعارف باید ارائه شود.

متقاضیان دریافت وام کرونا در مرحله دوم پرداخت تسهیلات نیز جهت ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات خود حتماً باید از طریق سامانه کارای وزارت کار اقدام کنند.

سرعت تخصیص وام را افزایش دهید

سعد حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران هم درباره پرداخت وام کرونا به «ایران» گفت: «به‌نظر می‌رسد پروسه پرداخت وام به بنگاه‌ها و واحد‌های صنفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند با کندی پیش می‌رود؛ البته همه می‌دانیم که دولت بشدت در مضیقه مالی به سر می‌برد و نمی‌تواند مانند سایر کشورها تزریق منابع مالی را انجام دهد اما ضروری است با مدیریت هزینه سعی کنیم وام‌ها به بنگاه‌هایی که تضعیف شدند، سوق پیدا کند.»

او ادامه داد: «میزان وام پرداختی کرونا با توجه به خسارتی که وارد شده بسیار کم است از این‌رو واحدهای صنفی امیدوار بودند که دولت در مرحله دوم تخصیص منابع مالی اعداد و ارقام بیشتری در نظر گیرد تا بنگاه‌ها بتوانند با شرایط بهتری فعالیت کنند.»

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «تمام کشورها از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند و حتی بنگاه‌ها مجبور به تعطیلی شدند اما در ایران همزمان با کرونا شاهد نوسان قیمت و تحریم‌ها هم هستیم لذا این موارد باعث می‌شود که واحدهای صنفی با سرعت بیشتری تضعیف شوند.»

او تأکید کرد:«برای برون رفت از شرایط فعلی توصیه می‌کنم که سرعت تخصیص وام به واحدهای آسیب دیده با اولویت در دستور کار قرار گیرد تا هیچ واحد صنفی مجبور به تعطیلی نشود و همچنین باید شرایطی ایجاد کرد برای کسانی که در موعد مقرر و اعلامی دولت از ثبت‌نام در سایت کار جا ماندند.»

پیش از این حسین محمودی سفیدکوهی، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کسب‌وکارهایی که تسهیلات کرونا دریافت کردند گفته بود که آن دسته از افرادی که جاماندگان دریافت تسهیلات کرونایی هستند امکان ثبت‌نام جدید برایشان وجود ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها