کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران صادرات عادی گاز به عراق را از امروز چهارشنبه آغاز میکند


کد خبر : ۷۹۱۴۴چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸:۳۱۱۷۳۶ بازدید

در حالی که قرار است صادرات عادی گاز ایران به عراق از امروز (چهارشنبه دهم دی ماه) از سر گرفته شود، رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران گفته است حدود ...
ایران صادرات عادی گاز به عراق را از امروز چهارشنبه آغاز میکندایران صادرات عادی گاز به عراق را از امروز چهارشنبه آغاز میکند

در حالی که قرار است صادرات عادی گاز ایران به عراق از امروز (چهارشنبه دهم دی ماه) از سر گرفته شود، رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران گفته است حدود ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های عراق پرداخت شده است.

دیروز (سه‌شنبه نهم دی ماه) رضا اردکانیان، در سفری به بغداد با همتای عراقی خود دیدار کرد؛ تصمیم به صادرات گاز به روال معمول در پی توافقی در همین دیدار گرفته شده است.

بر اساس آنچه احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته این تصمیم از شامگاه امروز اجرایی می‌شود.

رضا اردکانیان امروز در حاشیه هیئت دولت گفته عراق بخشی از بدهی خود را پرداخت کرده است.

او گفته: "توافق دیگر افتتاح حساب های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر بود که هم این مبلغ اخیر و هم سایر مبالغ با تبدیل شدن یورو به حساب ها واریز می شود و صرف هزینه‌کرد نیازهای ضروری ما از جمله تامین دارو و کالاهای ضروری و بازپرداخت بدهی ها خواهد شد."

ایران هفته پیش اعلام کرد مقام‌های آمریکایی با انتقال ۲۴۴ میلیون دلار برای برای خرید واکسن کرونا از سازمان جهانی بهداشت موافقت کرده‌اند.

بدهی عراق به ایران زمانی خبرساز شد که سه روز پیش احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ایران میزان صادرات گاز خود آن کشور را از ۵۰ میلیون متر مکعب به کمتر از پنج میلیون متر مکعب کاهش داده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از احمد موسی گفته بود ایران ممکن است صادرات گاز به این کشور را حتی به سه میلیون متر مکعب در روز هم کاهش ‌دهد.

او بدهی عراق به ایران در این رابطه را حدود 2.7 میلیارد دلار اعلام کرد؛ مقام‌های ایرانی این بدهی را بالاتر می‌دانند.

شرکت ملی گاز ایران هم در واکنش به این اظهارات اعلام کرد "کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چند باره قراردادی انجام شد".

شرکت ملی گاز ایران در اطلاعیه‌ای گفته بود "وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ ۳ میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از ۲ میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است."

شرکت ملی گاز ایران می‌گوید که طرف عراقی بیش از یک میلیارد دلار هم بابت جرائم قراردادی به این شرکت بدهکار است.

دیروز و پیش از اعلام توافق میان دو کشور حمید حسینی، از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خبر داده بود که پرداخت بدهی کشور همسایه به ایران بابت برق"به صورت تهاتر انجام شده است و به زودی وارد کشور می‌شود."

او گفته بود: "ایران، بخشی از بدهی عراق بابت خرید برق را کالا خریداری کرده که تا چند روز آینده این محموله وارد خاک کشور خواهد شد."

تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران دسترسی و انتقال پول در خارج را قطع یا محدود کرده و طی سال‌های اخیر باعث مشکلات زیادی برای ایران شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها