فعالیت یک سامانه معرفی و فروش کالا و خدمات که این روزها سردمدار تبلیغات تلویزیونی شده و سیامک انصاری نیز سفیر تبلیغاتی آن، چندان برای آحاد مخاطبان شناختهشده و ملموس نیست.
تبلیغات این سامانه که قرار است کالا و خدمات تولیدکنندگان و فروشندگان عمده کشور را در پلتفرم خود درمعرض دید خریداران بگذارد، در روزهای اخیر با واکنشهای منفی بسیاری در جامعه روبهرو شده است. البته این خود ابزاری برای حک برند در ذهن مردم است که از تکنیکهای منفی تبلیغاتی و در اصطلاح تخصص «شکنجهگری تبلیغاتی» استفاده میکند.
براساس بررسیهای "روزنامه فرهیختگان" آگهی تبلیغاتی «بایا» طی یک ماه اخیر از 9 شبکه تلویزیونی شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آیفیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخششده است. بررسیها نشان میدهد آگهیهای بایا در چندین قالب محتوا بین 20 تا 45 ثانیه و حتی 60 ثانیه نیز پخش شده است. اگر میانگین طول پخش این آگهیهای تبلیغاتی را 30 ثانیه در نظر بگیریم و همچنین با توجه به کاهش پخش این آگهیها در روزهای اخیر، میتوان برآورد کرد آگهیهای بایا بهطور متوسط روزانه 12 بار از هر شبکه تلویزیونی پخش میشود. به عبارتی در روزهای اوج پخش آگهیهای بایا و روزهای اخیر، بهطور متوسط 9 شبکه تلویزیونی روزانه 108 بار آگهی تبلیغاتی بایا را پخش کردهاند. با در نظر گرفتن پخش 108 بار آگهی، در هر شبانهروز تلویزیون 3240 ثانیه یا بهعبارتی 54 دقیقه آگهی برای بایا پخش کرده است.
همچنین بررسی هزینه تبلیغات در تلویزیون نیز نشان میدهد در شبکههای مختلف و در زمانهای مختلف شبانهروز (برنامه صبحگاهی، برنامههای عصرانه یا شب و بین برنامههای مختلف اعم از پخش اخبار، سریالها و مسابقات ورزشی و...) هزینه آگهی در شبکههای مختلف تلویزیونی بسیار متفاوت و پرنوسان است. برای مثال بررسی آمار و ارقام جدول تعرفه خام (بدون تخفیف) هر ثانیه پخش آگهی بازرگانی(تیزر) در باکس قبل هر برنامه در شبکه یک سیما از 450 هزار تومان(برنامه صبحگاهی) شروعشده و تا حدود 96 میلیون تومان در قبل اخبار 21 سیما متفاوت است. در شبکه دو این مقدار از 310 هزار تومان شروع شده و تا 40 میلیون تومان و حتی در قبل اخبار 22 و 30 تا 120 میلیون تومان نیز قیمت خورده است. در شبکه سه این رقم از 513 هزار تومان تا 120 میلیون تومان هم متغیر است. رقم آگهی در شبکه تهران از 147 هزار تومان تا 16 میلیون تومان نیز در نوسان است. در شبکههای نمایش و تماشا این رقم به ازای هر ثانیه از 51 هزار تومان تا 20 میلیون تومان و در شبکه نسیم نیز از 1.8 میلیون تا 120 میلیون تومان قیمت خورده است.
براین اساس با توجه به نرخهای متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکههای مختلف تلویزیونی و زمان پخش در شبانهروز، بهطور میانگین اگر نرخ پخش هر آگهی بایا را به ازای هر ثانیه 6 میلیون تومان در نظر بگیریم، پخش 3240 ثانیه آگهی بایا در روز، معادل روزانه 19 میلیارد و 440 میلیون تومان برای مالکان بایا آب میخورد. این مبلغ در ماه چیزی حولوحوش 583 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد شد.
با توجه به اینکه در صورت موفقیت طرح بایا این شرکت بین 3 تا 6 درصد از تبلیغات و فروش کالا و خدمات سود خواهد کرد، به نظر نمیرسد مالکان بایا بتوانند این مبلغ یعنی ماهانه 583 میلیارد تومان را برای تبلیغات در اختیار صداوسیما قرار دهند. تنها موضوع مبهمی که در اینجا میماند، اینکه هزینههای تبلیغات بایا ممکن است در یک طرح مشارکتی بین صداوسیما و مدیران بایا سرشکنشده باشد.