کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح جدید مجلس، بازار ارز را تحریک کرد


کد خبر : ۷۸۱۸۰سه شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹:۳۰۱۴۱۵۶ بازدید

همزمان با تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در مجلس، نرخ فروش آزاد دلار به بالاترین نرخ در ...
طرح جدید مجلس، بازار ارز را تحریک کردطرح جدید مجلس، بازار ارز را تحریک کرد

همزمان با تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در مجلس، نرخ فروش آزاد دلار به بالاترین نرخ در ۱۵ روز گذشته و شکاف نرخ آزاد و رسمی دلار به بیشترین حد در ۲۲ روز پیش رسید.

قیمت فروش هر دلار آمریکا در معاملات روز سه‌شنبه بازار تهران تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرد. این نرخ آخرین بار طی مبادلات روز ۲۶ آبان ماه گذشته به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و پس از آن تا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان نزول کرده بود.

البته رشد بهای آزاد فروش دلار در شرایطی بود که بانک مرکزی نیز روز سه‌شنبه نرخ رسمی عرضه دلار در شبکه صرافی‌های تحت مدیریت خود را تا ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بالا برد و به بالاترین سطح در آذرماه جاری رساند.

بدین ترتیب فاصله نرخ رسمی و آزاد دلار به ۸۰۰ تومان نزدیک شد؛ شکافی که اخرین بار طی معاملات روز ۱۹ آبان ماه گذشته تجربه شده بود.

برخی فعالان بازار ارز معتقدند که نگرانی‌های حاصل از طرحی که کلیات آن روز سه‌شنبه در مجلس تصویب شده، تقاضای خرید دلار را افزایش داده است. مطابق این طرح در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از بدل شدن طرح به قانون، دولت موظف است تا اجرای داوطلبانۀ پروتکل الحاقی را متوقف کند.

به اعتقاد فعالان بازار، دائمی شدن تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران در صورت خروج ایران از پروتکل الحاقی علت اصلی تزریق نگرانی به بازار ارز بوده است.

البته علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس اعلام کرده که مسئولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای کشور براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه‌ای بوده و هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدامی کند.

h4alyhxenmgpkwqdgfpv.jpg

در پی تحریک دوباره قیمت‌ها در بازار ارز ، نرخ آزاد فروش هر یورو نیز بار دیگر تا ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان صعود کرد که بیش از هزار تومان بالاتر از قیمت رسمی ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومانی بود.

رشد نرخ ارز در بازار با وجود بالا رفتن قیمت جهانی طلا موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران ۸۰۰ هزار تومان افزایش یابد و بار دیگر به ۱۲ میلیون تومان برسد و نرخ معاملاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بالا برود.

هر اونس طلا در جریان خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه بازار جهانی با رشد ۳۴ دلاری مواجه شد و به هزار و ۸۱۴ دلا ر رسید.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها