کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پذیرش تلویحی شکست ترامپ در کاخ سفید


کد خبر : ۷۷۶۱۹یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳:۲۳۱۶۵۵ بازدید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا کم‌کم در حال پذیرفتن شکست در انتخابات این کشور است. او در نخستین سخنرانی‌اش پس ...

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا کم‌کم در حال پذیرفتن شکست در انتخابات این کشور است. او در نخستین سخنرانی‌اش پس از شکست در انتخابات، درباره واکسن‌کرونا که قرار است به‌زودی در آمریکا توزیع شود، صحبت کرد. به گزارش الجزیره در سخنرانی ترامپ برای اولین‌بار نسبت به چشم‌انداز آینده خود ابراز شک و تردید کرد و به خبرنگاران گفت که زمان خواهد گفت چه کسی در بیستم ژانویه کاخ سفید را به اشغال خود در‌خواهد آورد. این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که تیم ترامپ ده‌ها پرونده حقوقی در برخی ایالت‌های آمریکا برای عوض‌کردن آرای مردم به‌راه انداخته است. همزمان طرفداران ترامپ روز شنبه به خیابان‌ها آمدند و نسبت به صحت انتخابات ابراز تردید کردند.

آنها معتقدند در انتخابات تقلب صورت گرفته است. طرفداران ترامپ حامی شکایت‌های ترامپ هستند و امیدوارند این شکایات جو بایدن را از کاخ‌سفید دور کند. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که برخی خبرگزاری‌ها از جمله الجزیره پیروزی بایدن را با ۳۰۶ رای‌الکترال اعلام کردند و این همان مقدار آرایی است که دونالد ترامپ در سال‌۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون دموکرات به‌دست آورد. ترامپ اما درباره این واکسن فایزر بایون‌تک که یک شرکت آمریکایی-آلمانی است، گفت: «می‌توان طی هفته آینده واکسن کرونا را بین آن دسته از کسانی که به کارهای ضروری مشغولند توزیع کرد، ولی تا ماه آوریل این واکسن برای عموم مردم توزیع خواهد شد.» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت، فرماندار ایالت نیویورک در اقدام سیاسی گفته است که واکسن تهیه‌شده را نخواهد پذیرفت. دونالد ترامپ در ادامه گفت که واکسن تهیه‌شده توسط دولت آمریکا بین همه ایالت‌ها توزیع خواهد شد و او می‌داند که مردم ایالت نیویورک نیز خواهان این واکسن هستند. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا دولت فدرال منتظر تغییر تصمیم ایالت نیویورک خواهد بود. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد، قرنطینه و اعمال محدودیت راه‌حل نیست، چرا‌که باعث مشکلات بسیاری از جمله از دست رفتن مشاغل، تعطیلی کارهای تجاری و دیگر مسائل می‌شود. دونالد ترامپ تصریح کرد: «این دولت به‌دنبال محدودیت و اعمال قرنطینه نخواهد بود، امیدوارم هر اتفاقی که در آینده بیفتد، کسی نمی‌داند، چه دولتی بر سر کار خواهد بود، فکر کنم زمان معلوم می‌‌کند، ولی من به شما می‌گویم این دولت قرنطینه اعمال نمی‌کند.»

جورجیا آبی‌پوش شد
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان جورجیا نیز روز جمعه نتیجه انتخابات این ایالت را اعلام کرد و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها نیز توانست رای این ایالت را به‌دست آورد. پیروزی بایدن در این انتخابات با برگشت ۵ ایالت به سود دموکرات‌ها رقم خورد. در کارولینای‌شمالی اما ترامپ بر اساس پیش‌بینی‌ها پیروز شد و آرای الکترال وی به ۲۳۲ رسید. البته بایدن پیش از شمارش آرای اخیر پیروزی‌اش را با کسب آرای الکترال در ایالت پنسیلوانیا تضمین کرده بود. این ایالت ۲۰ رای الکترال دارد که با پیروزی بایدن در این ایالت وی از ۲۷۰ رای الکترال که لازمه پیروزی در انتخابات ایالات‌متحده است، عبور کرد. اما پیروزی بایدن در ایالت جورجیا از این جهت اهمیت دارد که وی توانست پنجمین ایالت را هم به سود دموکرات‌ها به رنگ آبی درآورد. چهار ایالت دیگر آریزونا، میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا بودند که در انتخابات سال ۲۰۱۶ بین ترامپ و هیلاری کلینتون، به گزینش مرد مو نارنجی آمریکا رای دادند.

با این حساب بایدن توانست از بین ۵۰ ایالت و یک منطقه رای‌گیری در ۲۵ ایالت به‌علاوه منطقه رای‌گیری کلمبیا پیروز شود که رای این مناطق در حدود ۵۷ درصد از کل مردم جمعیت آمریکا است. بایدن در انتخابات اخیر درجورجیا با ۱۴هزار رای اختلاف‌، یعنی ۳/ ۰درصد پیروز شد اما در کارولینای‌شمالی این ترامپ بود که توانست با ۷۳ هزار رای اختلاف و با رقم ۳/ ۱‌درصد تفاوت، بر بایدن دموکرات پیروز شود. پیروزی بایدن در جورجیا بیشتر به دلیل حمایت مناطق حومه‌نشین، مردم آتلانتا و سوانا رقم خورد. پیش از این قرار بود که آرای جورجیا مجددا شمارش شود که روز جمعه مقامات این ایالت گفتند با بازشماری آرا نیز تغییری در آرا صورت نخواهد گرفت و نیازی به شمارش دستی نیست.

هم‌زمان چشم‌انداز پیروزی‌های ترامپ در مسائل حقوقی رنگ باخته است. در پنسیلوانیا، میشیگان و آریزونا پرونده‌ها کنار گذاشته شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز جمعه دونالد ترامپ در سه ایالت کلیدی عقب‌نشینی کرد و تلاش‌های وی برای پیروزی در انتخابات از طریق قانون و دادگاه عقیم شد. در این ایالات دادگاه‌ها با توقف شمارش آرا موافقت نکردند. افزون بر این پیروزی بایدن در ایالت پنسیلوانیا بدون شمارش آرای پستی که با تاخیر به‌دست ستاد مرکزی انتخابات رسیده، رقم خورده است. خبر اعلام عقب‌نشینی ترامپ در این سه ایالت با خبر پیروزی بایدن در ایالت جورجیا همزمان شد و پیروزی بایدن را با ۳۰۶ رای الکترال میسر ساخت.

برنامه آینده کاری ترامپ
با توجه به کاهش امید دونالد ترامپ برای ورود دوباره به کاخ‌سفید، او در حال رایزنی با مشاورانش برای انجام چند سرمایه‌گذاری رسانه‌ای است تا در آستانه رقابت احتمالی برای کاخ‌سفید در ۲۰۲۴ در کانون توجه باقی بماند. به گزارش رویترز، دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند، انتظار می‌رود دونالد ترامپ در آینده نزدیک به نفع نامزدهای جمهوری‌خواه برای ورود به سنا از ایالت جورجیا کمپین برگزار کند. رقابت در آن ایالت به دور دوم کشیده شده که رای‌گیری آن پنجم ژانویه برگزار می‌شود و این رقابت تعیین خواهد کرد که آیا سنا تحت کنترل دموکرات‌ها قرار می‌گیرد یا در کنترل جمهوری‌خواهان باقی خواهد ماند. این ایالت دو کرسی در سنا دارد که به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، به دور دوم کشیده شد. قرار است در ماه ژانویه انتخابات جدید برگزار شود.

براساس گفته‌های چند مشاور، ترامپ همچنین راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی جدید یا شرکت رسانه‌ اجتماعی را در نظر دارد تا با کسانی که به باور او خیانت کرده‌اند، پاسخ داده و به‌طور مستقیم با آمریکایی‌ها ارتباط برقرار کند. یک مقام جمهوری‌خواه که در نشست‌ها با مشاوران کمپین ترامپ حضور داشته است، گفت: «به اعتقاد من همه گزینه‌ها روی میز است؛ از یک رسانه اجتماعی تا یک شرکت رسانه‌ای برای او که بتواند در روزی که او از کاخ‌سفید می‌رود، نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری بعدی را اعلام کند.»

ترامپ فعلا به شکست مقابل رقیب دموکراتش، جو بایدن که اخیرا به ۳۰۶ رای الکترال لازم برای کسب ریاست‌جمهوری دست یافته و برای آغاز به کارش در تاریخ ۲۰ ژانویه سوگند یاد می‌کند، اذعان نکرده است. ترامپ بدون ارائه مدرکی از تقلب انتخاباتی علیه خودش سخن می‌گوید اما مقام‌های انتخاباتی اصلا وقوع تخلف جدی یا مسائل امنیتی را گزارش نکرده‌اند. مشاوران ترامپ گفته‌اند، به‌محض اینکه مشخص شود چالش‌های حقوقی علیه نتایج ۲۰۲۰ راهگشا نبوده است، ترامپ برای اعلام برنامه‌هایی رایزنی داشته است، خصوصا اینکه تا پایان امسال اعلام کند برای ریاست‌جمهوری ظرف چهار سال آینده نامزد می‌شود. یکی از مشاوران مطلع که از تفکرات او آگاه است، گفت: او احساس می‌کند که هدف خیانت قرار گرفته است و می‌خواهد نامزد شود. با این حال، یک استراتژیست حزب جمهوری‌خواه می‌گوید، چنین اقدامی تضمین نمی‌کند که راه همواری مقابل ترامپ به منظور کسب نامزدی جمهوری‌خواهان قرار داشته باشد.

انتظار می‌رود لیست بلند‌بالایی از جمهوری‌خواهان برای نامزدی کاخ سفید در ۲۰۲۴ وجود داشته باشد از جمله شامل مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری فعلی، نیکی هیلی سفیر سابق در سازمان ملل، مایک پمپئو وزیر‌خارجه کنونی، سناتورها تد کروز و تام کاتن و دو تن از فرمانداران شامل ران دی‌سنتیس از فلوریدا و کریستی نوئم از داکوتای جنوبی. این استراتژیست گفت: «قرار نیست بقیه رقابت‌ها در این عرصه متوقف شوند. همه به ترامپ احترام می‌گذارند اما آنها فکر می‌کنند که زمان شروع یک فصل جدید است.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها