کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

2 پیشنهاد برای خروج بورس از بحران


کد خبر : ۷۵۹۹۵چهارشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸:۳۷۱۱۲۰۷ بازدید

یک کارشناس بازار سرمایه به راهکار بهبود وضعیت حاکم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازگشت رشد به سهام خودرویی‌ها از طریق عرضه ...
2 پیشنهاد برای خروج بورس از بحران2 پیشنهاد برای خروج بورس از بحران

یک کارشناس بازار سرمایه به راهکار بهبود وضعیت حاکم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازگشت رشد به سهام خودرویی‌ها از طریق عرضه در بورس کالا از جمله عواملی است که تاثیر مثبت آن می‌تواند به کل بازار انعکاس پیدا کند.

بورس که از نخستین روز هفته جاری با آغازی پرهیجان در بازار همراه بود، باعث ترس بسیاری از سهامدارانی شده است که بر سر دو راهی ماندن یا خروج از این بازار هستند زیرا از نظر اکثر کارشناسان بازار وارد فاز دوم اصلاح شده است.

در ابتدا نخستین عامل تاثیرگذار در افت اخیر معاملات بورس، بازگشایی نماد پالایشی‌ها با دامنه نوسان نامحدود اعلام شد و برخی معتقد بودند در شرایطی که بازار در چنین وضعیتی قرار دارد و سهامداران بدون هیچگونه تحلیلی اقدام به فروش سهام در اختیار خود می‌کنند بهتر بود مسوولان با تامل بیشتری دست به چنین بازگشایی هیجانی بزنند تا کمتر شاهد تاثیر آن در بازار و افت پرشتاب شاخص بورس باشیم.

افت شاخص بورس فقط به نخستین روز هفته جاری منتهی نشد بلکه این روند ادامه‌دار شده و معاملات این بازار را با برخی از سردرگمی‌ها همراه کرد که در این زمینه اظهار نظرهای متفاوت و راه حل‌های متنوعی از سوی فعالان بازار سرمایه برای عبور از این بحران مطرح شده و بازگشت دوباره رشد به بازار ارائه شده است، در این زمینه «سعید عظیمی»، کارشناس بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افت شاخص بورس از ابتدای هفته جاری اشاره کرد و افزود: بازار در وضعیت فعلی بیشتر در مرحله فشار فروش و شکستن حمایت‌های قبلی در برخی از سهام است.

وی عامل اصلی ریزش مجدد شاخص بورس در بازار را ناشی از دو عامل دانست و گفت: نخستین عامل تاثیرگذار بحث قیمت دلار است، رشد نرخ دلار تا یک مرحله‌ می‌تواند به عنوان محرکی قوی برای روند صعودی بازار سهام، کمک کننده در افزایش سودآوری شرکت‌ها، ایجاد انتظارات مثبت برای سودآوری بورس و افزایش تقاضا در بازار باشد اما تاثیر مثبت افزایش مکرر و بی رویه قیمت دلار تبدیل به عامل مخرب معاملات بورس می‌شود و عملا زمانی که قیمت دلار از حد مشخص شده‌ای بالاتر رود، زمینه افزایش نگرانی‌ها و ایجاد خطر در بازار را فراهم می‌کند.

عظیمی اظهار داشت: تا هفته گذشته افزایش قیمت دلار، محرکی برای رشد دوباره بازار سهام بود اما از روز گذشته به دلیل اینکه قیمت سکه و دلار با جهش غیرمنتظره‌ای همراه شد دیگر نمی‌توان آن را محرک روند صعودی شاخص بورس دید زیرا این افزایش با برخی از ابعاد سیاسی همراه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش صف‌های فروش  در بازار روز گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، گفت: در نخستین روزی که بورس شروع به ریزش کرد، ارزش صف فروش رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، این به معنی آن است با وجود اینکه بیش از۸۰ درصد از سهام موجود در بازار ۵۰ درصد اصلاح را تجربه کردند باز هم ۱۰ هزار میلیارد تومان صف فروش داشتیم.

حمایت از ۳۰ نماد اصلی بازار سرمایه

وی به دیگر عامل تاثیرگذار در افت اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: پیگیری مجلس و سازمان بورس برای حمایت از برخی نمادها از بین ۶۰۰ نماد منجر به افت شدید شاخص بورس شد، بازار در دو هفته اخیر ۷۰ درصد از سهامش صف فروش شدند اما معاملات بازار به لحاظ وزنی بر روی ۳۰ شرکت اصلی  می‌چرخید، زمانی که ریزش بازار ادامه‌دار شد سهام بزرگ بازار هم در صف فروش قرار گرفتند و باعث ریزش بیشتر شاخص بورس از حد معمول شدند.

عظیمی معتقد است، موج دوم فروش در بازار به تبعیت از ۳۰ شرکت بزرگی بود که تا چند روز گذشته در مدار صعود قرار داشتند.

عرضه خودرو در بورس کالا راهکار بازگشت رشد به بازار

این کارشناس بازار سرمایه به راهکارهای ارائه شده برای بهبود وضعیت بازار اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارهایی که می‌تواند کل بازار را به راحتی نجات دهد، عرضه خودرو در بورس کالا است، محصولات خودرویی سایپا و ایران خودرو با قیمت‌های بسیار پایین در صورت‌های مالی آنها ذکر می‌شود؛ بنابراین بهتر است محصولات این دو شرکت خودروسازی در بورس کالا عرضه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد روند معاملات خودرویی در بورس بهبود پیدا می‌کند و ضمن انعکاس جو آن به کل بازار، رانت عظیمی از این بازار کاهش پیدا می‌کند.

عظیمی با بیان اینکه سالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت فروش محصولات ایران خودرو و سایپا است که اگر وارد بازار شود این رانت به طور کامل از بین می‌رود، اظهار داشت: ایران خودرو محصولات خود را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و ۶۰ میلیون تومان در صورت مالی ثبت می‌کند در حالی که در بازار با قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان معاملات می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا منجر به قیمت‌گذاری این کالا مانند دیگر کالاهای عرضه شده به این بازار  از طریق عرضه و تقاضا خواهد شد، تاکید کرد: این امر باعث می‌شود تا این دو شرکت خودروسازی در ابتدا فروش‌هایی  را که به ثبت می رسانند نزدیک به قیمت بازار باشد که علاه بر ایجاد سودآوری زمینه وجود رانت بزرگی را از بین خواهد برد.

وی گفت: ایران خودرو در بسیاری از مواقع لیدر بازار بوده است؛ بنابراین در صورتی که محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شود حداقل با بازدهی ۲۰۰ درصدی همراه خواهد شد.

عظیمی با اشاره به اینکه این اقدام از جمله راهکارهایی است که دولت می‌تواند بدون هیچ هزینه اضافه‌ای جو مثبتی را در بازار ایجاد کند، خاطرنشان کرد: بازگشت سهام خودرویی‌ها در بازار به مسیر صعودی می‌تواند کمک‌کننده به روند صعودی کل بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه  گفت: دیگر پیشنهادی که برای بهبود وضعت بازار داده شد، بحث آزادسازی شناور شدن نرخ فروش محصولات خودرویی است که بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

حمایت حقوقی‌ها از سهام زیرمجموعه آن

وی به هلدینگ‌های اصلی بازار سرمایه که حداقل ۸۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند اشاره و خاطرنشان کرد: بورس ایران متشکل از چند حقوقی مهم است، اگر این حقوقی‌ها به جای هزینه برای حمایت از شرکت هلدینگ اصلی خود با هزینه بسیار کمتر سهام و زیر مجموعه خود را هدایت کند در این صورت NAV سهام افزایش پیدا می‌کند و همه سهام آن هلدینگ با رشد همراه خواهد شد.

عظیمی پیش بینی خود از روند معاملات بورس در روزهای آینده تاکید کرد و گفت: روند بازار در کوتاه‌مدت دارای نوسان است و تا انتخابات آمریکا ممکن است این روند در بازار ادامه‌دار باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها