کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ریزش شاخص‌های بورس در اروپا و امریکا


کد خبر : ۷۵۸۶۹یکشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱:۴۷۱۷۲۶ بازدید

به نظر می‌‌آید که سقوط شاخص‌های بورسی تنها مختص ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر در این ایام دچار سقوط شاخص بورس ...
ریزش شاخص‌های بورس در اروپا و امریکاریزش شاخص‌های بورس در اروپا و امریکا

به نظر می‌‌آید که سقوط شاخص‌های بورسی تنها مختص ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر در این ایام دچار سقوط شاخص بورس بوده‌اند. هر چند که دیروز شاخص بورس ایران نوسان زیادی داشت و چشم‌اندازها را زیاد روشن نشان نمی‌داد ولی آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند روز جمعه شاخص بورس کشورهای اروپایی و امریکا هم بشدت کاهش یافتند و دلیل آن هم اخبار منفی مربوط به واکسن کرونا از یک سو و تیره بودن چشم‌انداز محرک‌های اقتصادی از سوی دیگر بود.

روز جمعه شاخص «بورس اس اندی پی 500» حدود 1.12 درصد کاهش یافت همچنین «اف تی اس ای 100» بریتانیا هم 71 صدم درصد تنزل یافت.در این ارتباط رویترز نوشت: احتمال طولانی شدن رویکرد فعلی بانک‌های مرکزی به معامله‌گران این سیگنال را فرستاده است که باید خود را برای یک دوره احیای طولانی و سخت آماده کنند. همچنین گزارش‌های جدید نشان می‌‌دهد بیشتر مدیران ارشد بانک مرکزی امریکا انتظار دارند سیاست‌های پولی و مالی فعلی تا سال 2023 ادامه پیدا کنند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است که «کمیته بازار باز فدرال رزرو در بیانیه ای اعلام کرده است تا زمانی که برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا نیاز به حفظ نرخ بهره در سطوح پایین باشد، در نرخ بهره صفر تا 0.25 درصدی فعلی تغییری صورت نخواهد گرفت. بانک مرکزی امریکا اخیراً تصمیم گرفته است پس از یک دهه، رویکرد تورمی خود را تغییر و اجازه دهد نرخ تورم از 2درصد نیز عبور کند. البته به گفته جروم پاول، رئیس این نهاد، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از محدوده 2 درصدی نیز داده نخواهد شد.»

همچنین بانک مرکزی انگلیس از تصمیم خود برای حفظ نرخ بهره در سطح فعلی خبر داده و اعلام کرده شیوع کرونا، اقتصاد جهانی را با ریسک‌های بی سابقه‌ای مواجه کرده است و شرایط اقتصادی در وضعیت عادی قرار ندارد. تمامی اعضای کمیته پولی بانک مرکزی از حفظ نرخ بهره در سطح 0.1 درصدی فعلی و تداوم برنامه خرید اوراق قرضه تا سقف ۷۴۵ میلیارد پوند حمایت کردند. با این حال این کمیته برای نخستین بار از بررسی احتمال کاهش نرخ بهره به سطح منفی خبر داده است.

 افت سهام به خاطر تنش‌ها

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش سهام در بورس‌های امریکا، تنش‌ها بین امریکا و چین است. وزارت بازرگانی امریکا در اقدامی جدید، ورود برخی محصولات ساخت چین را به امریکا ممنوع کرده است چرا که طبق ادعای طرف امریکایی، چین این محصولات را با بیگاری کشیدن از نیروی کار ارزان تولید می‌‌کند. از سوی دیگر سازمان تجارت جهانی پس از رسیدگی به شکایت چین اعلام کرد اقدام دولت امریکا در اعمال تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی چینی در سال ۲۰۱۸ نقض مقررات این سازمان بوده و به امریکا ۶۰ روز برای بازگشت به اجرای قوانین این سازمان مهلت داده شده است.

امریکا در اوج جنگ تجاری سال ۲۰۱۸ روی واردات محصولاتی از چین به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد دلار تعرفه اضافی وضع کرد که این اقدام با واکنش متقابل طرف چینی روبه‌رو شد.

راسل پرایس، تحلیلگر بازار در مؤسسه «فایننشیال تروی» گفت: در ماه آگوست در بسیاری از بخش‌ها شاهد ثبت رشد بودیم اما نه آنچنان نیرومند که پیش‌تر انتظارش را داشتیم. همه گیری کرونا جلوی رشد اقتصادی را گرفت و احیای توان مالی مصرف کنندگان  طول خواهد کشید. هم در زمینه مخارج مصرفی و هم در زمینه جریانات سرمایه‌ای با قبل از زمان کرونا فاصله قابل توجهی داریم که رسیدن به سطح قبل زمانبر و دشوار خواهد بود.

 بورس امریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بازار بورس داوجونز امریکا در روز جمعه 88 صدم درصد و همچنین بازار سهام اس‌اند پی 500 نیز 1.1 درصد افت کردند. این گزارش در ادامه افزود: همچنین سهام شرکت‌های فناوری امریکایی در بورس وال استریت به دلیل تنش تکنولوژیک میان پکن و واشنگتن 1.1 درصد کاهش یافت.

 بورس‌های اروپایی

بازارهای بورس اروپا و آسیا نیز در روز جمعه شرایط پرنوسانی را شاهد بودند که علت آن نگرانی زیاد سرمایه‌گذاران از بازگرداندن محدودیت‌های کرونایی، چشم‌انداز ضعیف احیای اقتصاد جهانی و همچنین عدم توافق قانونگذاران امریکایی برای تصویب مشوق‌های اقتصادی بود.

مسأله برگزیت کماکان اصلی‌ترین دغدغه معامله‌گران اروپایی به شمار می‌‌رود. کارشناسان اقتصادی بانک گلدمن ساکس در تحلیلی با هشدار نسبت به عواقب شدید شکست مذاکرات برگزیت برای اقتصاد انگلیس نوشتند: اگر انگلیس و اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص به قوانین سازمان تجارت جهانی رجوع کنند، اقتصاد انگلیس دچار پیامدهای سنگینی خواهد شد که تبعات آن احتمالاً دو تا سه برابر بیشتر از پیامدهای کرونا خواهد بود.

این هشدار پس از آن بیان می‌‌شود که منابع خبری انگلیسی از اقدام نخست وزیر این کشور در تعیین ضرب‌الاجل برای دستیابی به توافق بر سر آینده روابط با اتحادیه اروپا خبر دادند. طبق اعلام فایننشیال تایمز، دولت انگلیس در نظر دارد در صورت نرسیدن به توافق تا ماه اکتبر، خاتمه مذاکرات را اعلام کند که این به معنای حاکم شدن مقررات سازمان تجارت جهانی در روابط طرفین خواهد بود.   در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن، شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان، شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس و در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» کاهشی بودند.

 بورس‌های آسیایی

بر اساس این گزارش نخست وزیر جدید ژاپن که جای آبه شینزو را گرفت کار سختی برای احیای اقتصاد ژاپن خواهد داشت. طبق آمارهای منتشر شده، تجارت خارجی این کشور برای شانزدهمین ماه متوالی افت داشته تا جایی که در ماه آگوست میزان واردات 20.8 درصد کاهش داشته که حدود یک پنجم کل این کاهش مربوط به واردات از امریکا بوده است. صادرات نیز در وضعیت نه چندان مطلوب مشابهی به سر می‌‌برد و طی این مدت 14.3درصد کاهش داشته است.

بیشترین کاهش نیز مربوط به صادرات به امریکا و اتحادیه اروپا بوده است.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود 0.18 درصدی تا سطح ۲۳ هزار واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ 0.47 درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای  کامپوزیت» صعود 2.25 درصدی را تجربه کرد. در استرالیا شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با 0.32 درصد کاهش به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها