کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بحران کرونا کنار گذاشتن پول نقد در اروپا را شتاب داده است


کد خبر : ۷۵۸۵۰شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱:۵۶۱۸۵۶ بازدید

شیوع ویروس کرونا در اروپا روند خداحافظی با پول نقد در زندگی روزمره را به طور محسوسی شتاب بخشیده است. در بسیاری از کشورهای اروپایی ...
بحران کرونا کنار گذاشتن پول نقد در اروپا را شتاب داده استبحران کرونا کنار گذاشتن پول نقد در اروپا را شتاب داده است

شیوع ویروس کرونا در اروپا روند خداحافظی با پول نقد در زندگی روزمره را به طور محسوسی شتاب بخشیده است. در بسیاری از کشورهای اروپایی شهروندانی که همچنان پرداخت با پول نقد را ترجیح می‌دهند، در اقلیت هستند.

بر پایه یک پژوهش تازه، با گسترش شیوع کرونا در کشورهای اروپایی، رویگردانی از استفاده از پول نقد در خریدهای روزانه در میان شهروندان شتاب گرفته است.

کارشناسان اقتصادی یک موسسه مشاوره در مونیخ آلمان روز دوشنبه (۱۴ سپتامبر/ ۲۴ شهریور) نتیجه پژوهش‌هایی در این زمینه را منتشر کردند که بر مبنای آن در ۱۰ کشور اروپایی به طور میانگین فقط ۳۶ درصد از مصرف‌کنندگان هنوز پرداخت با پول نقد را ترجیح می‌دهند.

یک سال پیش این نسبت به ۴۳ درصد می‌رسید که بیانگر یک کاهش قابل توجه در استفاده از پول نقد در زندگی روزمره است.

به این ترتیب اکثریت شهروندان در این کشورها برای پرداخت‌های خود بیشتر از کارت‌های بانکی و اعتباری یا اپلیکشین‌های پرداخت از طریق تلفن هوشمند استفاده می‌کنند.

پژوهش یاد شده نشان می‌دهد که تفاوت در زمینه استفاده از پول نقد در کشورهای اروپایی همچنان بسیار زیاد است؛ در اتریش هنوز ۵۷ درصد و در آلمان ۵۶ درصد شهروندان خرید با پول نقد را ترجیح می‌دهند. البته این نسبت در سال گذشته که از کرونا خبری نبود، بیش از ۶۰ درصد بوده است.


سوئد پیشتاز خداحافظی با پول نقد

کشورهای اسکاندیناوی حذف پول نقد از خریدها و داد و ستد را خیلی سال پیش آغاز کرده‌اند. بی‌دلیل نیست که سوئد در صدر این جدول قرار دارد و فقط ۱۵ درصد شهروندانش هنوز از اسکناس و پول خرد دل نکنده‌اند.

البته در اروپای مرکزی هم کشورهایی مانند فرانسه و هلند وجود دارند که تنها یک پنجم شهروندانشان هنوز استفاده از پول نقد را ترجیح می‌دهند.

موسسه مستقر در مونیخ می‌گوید ۴۴ درصد پرسش‌شوندگان در کشورهای سراسر اروپا گفته‌اند اخیرا از کارت‌های اعتباری بیشتر استفاده می‌کنند و فقط ۱۵ درصد بوده‌اند که می‌گویند همچنان به طور عمد از پول نقد استفاده می‌کنند.

پژوهشگران این موسسه در سال جاری میلادی پرسش‌های خود در زمینه نحوه پرداخت را با شهروندان ۱۲ کشور اروپایی در میان گذاشته‌اند و آنها را با داده‌های سال ۲۰۱۹ مقایسه کرده‌اند که بر مبنای پرسش از شهروندان ده کشور به دست آمده است.

ده کشوری که سال گذشته از شهروندان آن‌ها نظرسنجی شده شامل آلمان، اتریش، سوئیس، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، هلند و سوئد بودند و امسال دو کشور ایرلند و ترکیه نیز به این مجموعه اضافه شده‌اند.

با شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش شدید موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، بسیاری از کشورها به شهروندان توصیه کرده‌اند از پرداخت‌های نقدی بپرهیزند و برای این کار بیشتر از کارت‌های اعتباری و بانکی استفاده کنند.


آمریکا و معضل کمبود پول خرد

این مسئله در کنار تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در ماه‌های گذشته باعث عدم بازگشت سکه و پول خرد به بازار شد و برخی کشورها نظیر آمریکا را به مشکل روبرو کرد.

به همین دلیل بانک مرکزی ایالات متحده اواخر ماه ژوئیه از شهروندان آمریکایی خواست تا حد ممکن خریدهای خود را نقدی انجام دهند و پول‌های خرد و سکه‌های خود را دوباره وارد چرخه داد و ستد بازار کنند.

این معضل در حالی پیش آمد که سازمان بهداشت جهانی چند ماه پیشتر توصیه کرده بود با توجه با احتمال سرایت ویروس کرونا، شهروندان در استفاده از پول نقد محتاط باشند و بسیاری از فروشندگان نیز ترجیح می‌دادند پرداخت‌ها غیرنقدی انجام شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها