کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه ۱۳ میلیون و دلار ۲۷ هزار تومان!


کد خبر : ۷۵۷۱۴سه شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵:۲۰۱۱۹۹ بازدید

بازارهاي ارز و طلا اين روزها بسيار ناآرامند و هر لحظه بايد منتظر اتفاق و قيمت‌هاي جديد در آن باشيم. اقتصاد درهم ريخته ايران اين روزها نه ...

بازارهاي ارز و طلا اين روزها بسيار ناآرامند و هر لحظه بايد منتظر اتفاق و قيمت‌هاي جديد در آن باشيم. اقتصاد درهم ريخته ايران اين روزها نه مديريت دارد و نه نظارت و کنترل و همچنان اين دلار است که با گرفتن افسار اقتصاد آن را به هر سمتي که مي‌خواهد مي‌برد. سکه طرح جديد روز گذشته در بازار تهران به بيش از 13 ميليون تومان و دلار به حدود 26 هزار و 630 تومان رسيد که نشان دهد سياست‌ها و راه‌حل‌هايي که مسئولان اقتصادي درباره آن براي بهبود وضعيت اقتصادي پيشنهاد مي‌دهند دردي از اقتصاد دوا نمي‌کند. بازار پرنوسان و قيمت‌هايي که هر لحظه تغيير مي‌کنند زنگ خطر بلندي را به براي بخش مولد اقتصاد به صدا در‌آورده است، اما اين صدا را تنها مردم مي‌شنوند.

براساس گزارشات رسيده از بازار ارز و طلا، اونس جهاني طلا برخلاف روند کاهشي‌اي که در پيش گرفته بود، رشد قيمت را تجربه کرد و برهمين اساس هم هر اونس طلا که دو روز پيش تا يک هزار و 940 دلار رسيده بود، روز گذشته (دوشنبه 24 شهريور) با رشد 34/0 درصدي به يک هزار 947 دلار رسيد. قيمت طلا نيز پايين آمد و هر گرم طلا 18 عيار به يک ميليون و 201 هزار تومان رسيد که نسبت به روز يکشنبه، کاهش 18/0 درصدي داشته است. قيمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني تحت تاثير دلار ضعيفتر و انتظارات براي اتخاذ يک موضع تسهيلي از سوي بانک مرکزي آمريکا، اندکي افزايش پيدا کرد. بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز جاري 3/0 درصد افزايش يافت و به 1946 دلار و 66 سنت رسيد. در بازار معاملات آتي آمريکا، هر اونس طلا 3/0 درصد رشد کرد و به 1954 دلار و 60 سنت رسيد.

 استفن اينس، استراتژيست ارشد بازار در شرکت اکسي کورپ در اين باره گفت: «بازار طلا به سياست پولي بانک مرکزي آمريکا متمرکز شده است و احتمالا بانک مرکزي آمريکا روند فعلي را تغيير نمي‌دهد اما اين باور قوي در بازار وجود دارد که بانک مرکزي قادر خواهد بود ماشه تورم را بکشد.» او افزود: «نرخ‌هاي بهره پايين و سياست‌هاي محرک مالي بانک مرکزي آمريکا و ضعيف شدن ارزش دلار از قيمت طلا پشتيباني مي‌کند.» شاخص دلار آمريکا در معاملات روز دوشنبه 2/0 درصد در برابر رقيبانش کاهش پيدا کرد. دلار ضعيف تر طلا را براي خريداران غيرآمريکايي ارزانتر مي‌کند. فعالان بازار منتظر نشست بانک مرکزي ژاپن و بانک مرکزي انگليس در روز پنج شنبه و تصميمات سياست پولي آنها هستند. بر اساس گزارش رويترز، بانک‌هاي مرکزي بزرگ جهان امسال تدابير محرک مالي کم سابقه‌اي را به اجرا گذاشته و نرخ‌هاي بهره را با هدف تحرک بخشيدن به رشد اقتصادهاي آسيب ديده از شيوع ويروس کرونا به شدت کاهش داده‌اند.

اين اقدامات جايگاه طلا به عنوان دارايي امن را تقويت کرده و باعث رشد چشمگير اين فلز ارزشمند شده است. کريستين لاگارد، رييس بانک مرکزي اروپا اظهار کرده که دولت‌هاي منطقه يورو بايد به هزينه سنگين براي کمک به روند احياي اقتصادهاي شان از رکود ناشي از کرونا ادامه داده و سياست پولي فوق تسهيلي را کامل کنند، اما عاملي که رشد قيمت طلا را محدود کرد، تقاضاي سرمايه گذاران براي دارايي‌هاي پرريسک بود که تحت تاثير اميدواري به توليد واکسن کوويد 19 در پي ازسرگيري آزمايش داروي شرکت استرا زنکا روي داد. در بازار ايران هم سکه طرح قديم 12 ميليون و 100 هزار تومان، طرح جديد 13 ميليون تومان، نيم سکه شش ميليون و 600 هزار تومان، ربع سکه سه ميليون و 750 هزار تومان و سکه يک گرمي يک ميليون و 900 هزار تومان قيمت‌گذاري شد.

همچنين دلار در بازار آزاد به کانال 27 هزار تومان وارد شد و با اندکي کاهش به 26 هزار و 630 تومان رسيد. براساس اعلام فعالان بازار البته انتظار افزايش قيمت دلار و رسيدن به قيمت‌هاي بالاتر دور از تصور نخواهد بود. گفتني است بانک مرکزي از روز گذشته اجازه داد که سقف قيمت در بازار دوم که به نيما معروف است برداشته شود و نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا کشف شود. علاوه بر اين تخصيص 2200 دلار به هر کارت ملي با قيمت بازار از سر گرفته شد. به دنبال اين تصميم قيمت خريد ارز در صرافي ملي 3200 تومان بالا رفت و قيمت فروش هم 3160 تومان افزايش يافت، نرخ دلار نيز در بازار نيما وارد کانال 26 هزار تومان شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها