کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نبرد عرضه های حقوقی با خرید حقیقی در نمادهای بزرگ


کد خبر : ۷۴۰۸۹یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱:۰۶۶۴۴۲ بازدید

شاخص کل بورس تهران برخلاف دو هفته قبل، این هفته را صعودی شروع کرد و با ثبت رشد 55 هزار واحدی به سطح بی‌سابقه یک میلیون ...
نبرد عرضه های حقوقی با خرید حقیقی در نمادهای بزرگنبرد عرضه های حقوقی با خرید حقیقی در نمادهای بزرگ

شاخص کل بورس تهران برخلاف دو هفته قبل، این هفته را صعودی شروع کرد و با ثبت رشد 55 هزار واحدی به سطح بی‌سابقه یک میلیون و 955 هزار واحد رسید تا یک قدم دیگر برای لمس ابرکانال دو میلیون واحد راه داشته باشد.

اگرچه عرضه های سنگین حقوقی ها در نمادهای بزرگ و شاخص ساز به عنوان سدی در این مسیر قلمداد می شود و دیروز هم در انتهای معاملات نمادهای بزرگ را به مدار منفی کشاند اما هیجان بازگشایی نمادها بعد از برگزاری مجامع در کنار قدرت خرید حقیقی ها، فتح قله جدید را محتمل کرده است.

دیروز شاخص کل بورس حدود 3 درصد و شاخص هم وزن 4.5 درصد رشد کرد. روز گذشته  هم بازار دو رنگ بود به نحوی که از حدود 310 نماد فعال بورس تهران 143 نماد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند و حدود 80 نماد هم صف فروش بودند. نیم دیگر بازار هم مثبت بود و حدود 110 نماد در انتهای معاملات صف خرید بودند. در فرابورس هم وضعیت نسبتا مشابه بود.

صف فروش نمادهای بزرگ پس از مصوبه جدید دولت

عرضه های سنگین حقوقی ها در نمادهایی مثل فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، شستا و ... منجر به سقوط برخی از این نمادها از صف خرید به محدوده منفی شد و همین موضوع مانع از رشد شاخص کل متناسب با شاخص کل هم وزن شد. دولت  به تازگی شرکت های زیرمجموعه را موظف به افزایش شناوری با عرضه سهام سهامداران عمده کرده است.

البته برخی نمادهای بزرگ مثل خودروسازان، همچنان بعد از برگزاری مجامع یا افشای اطلاعات مهم متوقف هستند و احتمالا طی امروز بازگشایی می شوند. دیروز بازگشایی بانک تجارت، بانک دی و ملی مس با استقبال سرمایه گذاران مواجه شد.

در بورس جدال حقوقی ها و پول حقیقی آشکار است و شرایط روانی به دلیل  نزدیک شدن شاخص به دو میلیون واحد نیز منجر به تلاطم بیشتر در بازار شده است. نحوه اقبال از بازگشایی نمادهای بزرگ مثل خودروسازان و بانک ملت در کنار قدرت پول حقیقی و میزان عرضه حقوقی ها روند آینده بورس را تعیین خواهد کرد./ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها