کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افشاگری نماینده زن مجلس درباره درخواست حضور در هیئت رئیسه زنان باید بچه‌داری کنند!


کد خبر : ۷۳۴۵۵سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱:۴۸۱۴۸۷ بازدید

چهل سال پیش، کمی قبل از انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، زمانی که برخی موضوع درخواست عدم اجازه کاندیداتوری به زنان برای حضور در انتخابات مجلس را مطرح کردند، امام خمینی(ره) با این مسئله مخالفت کردند.

چهل سال پیش، کمی قبل از انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، زمانی که برخی موضوع درخواست عدم اجازه کاندیداتوری به زنان برای حضور در انتخابات مجلس را مطرح کردند، امام خمینی(ره) با این مسئله مخالفت کردند.

ایشان در دیداری با زنان گفتند: «شما باید در همه صحنه‌ها و میدان‌ها آنقدرى که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملى است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانم‌ها همان طورى که مردها فعالیت مى‌کنند براى انتخابات، خانم‌ها هم باید فعالیت بکنند براى اینکه فرقى مابین شما و دیگران در سرنوشت‫تان نیست‏». هر چند از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، نمونه‌های فراوانی از حضور زنان در مدیریت‌های سطوح گوناگون، تا معاونت ریاست جمهوری وجود داشته است، اما با این حال از نظر عددی، تعداد حضور زنان در مصادر مدیریتی کلان انگشت‌شمار بوده است. در حوزه وزارت، تنها یک مورد در دولت دهم صندلی وزارت به زنان رسیده است و حسن روحانی نیز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، علی‌رغم انتظارهای فراوان، هیچ زنی را به وزارت برنگزید. وی البته گفت که می‌خواسته و تلاش هم کرده، اما نشده است! حضور زنان در مجلس شورای اسلامی نیز چندان پررنگ نبوده و اغلب تعداد زنان در بهارستان نیز انگشت‌شمار بوده است. در انتخابات مجلس دهم بود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، تاکید جدی بر اختصاص یک سوم لیست تهران به زنان داشت و در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز از حضور زنان در مجلس حمایت جدی کرد. این موضوع باعث شد که جریان اصولگرا هم در لیست خود، توجه ویژه‌تری به حضور زنان داشته باشد. با این حال با حضور زنان لیست امید در مجلس دهم، رکورد تعداد زنان در صحن مجلس شکست؛ چنانکه اگر در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، در دوره چهارم ۹ زن، در دوره پنجم ۱۴ زن، در دوره ششم ۱۳ زن، در دوره هفتم ۱۳ زن، در دوره هشتم ۸ زن و در دوره نهم نیز ۹ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند، این تعداد در مجلس دهم به 17 زن رسید. این در حالی است که این تعداد، 18 نفر بود که مینو خالقی پس از ایراد شورای نگهبان، از حضور در مجلس باز ماند. پس از آن نیز فراکسیون امید، تلاش ویژه‌ای کرد که زنان هم هیئت رئیسه مجلس و هم در هیئت رئیسه فراکسیون‌های تخصصی حضور ویژه داشته باشند.
در مجلس یازدهم، با پیروزی نسبتا کامل اصولگرایان، رکورد حضور 17 زن در مجلس تکرار شد. البته این تعداد با فوت فاطمه رهبر، یکی از این منتخبان به 16 نفر رسید، اما با توجه به حضور یک زن در کاندیداهای انتخابات دور دوم، می‌تواند باز هم به 17 نفر برسد. این در حالی است که تکلیف چند حوزه انتخابیه نیز در انتخابات میاندوره‌ای مشخص خواهد شد و در آن‌ها هم امکان کاندیداتوری و انتخاب زنان وجود دارد تا این رکورد بهتر هم شود.
با این حال به نظر می‌رسد توجه اصولگرایان به حضور زنان در مجلس، صرفا تا پر کردن صندلی‌های سبز نمایندگی بیشتر نیست!
دیروز سخنانی از سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس، درمورد مقابله سیاست‌های ضدخانواده که مجلس یازدهم از آن به عنوان اولویت‌های خود یاد می‌کند منتشر شد که وی در آن گفته است: «وقتی در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها استفاده نمی‌شود و یا کارمندان زن حتی نمی‌توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند چطور می‌توان با سیاست‌های ضد خانواده مقابله کرد در حالی که زن رکن اصلی آن است». وی ادامه داد: «یکی از انتقادات مجلس یازدهم به دولت، عدم پرداخت یارانه به کودکانی است که تازه متولد می‌شوند و این در حالی است هیئت هفت نفره متشکل از اعضای هیات رئیسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیئت رئیسه کمیسیون‌ها تاکید کردند که زن باید بچه‌داری کند و به امورات خانه رسیدگی کند». این نماینده مجلس یازدهم گفت: «اینگونه اظهارنظرها خلاف سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که رهبری برآن تاکید فراوان داشتند. چرا که باعث می‌شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوری وی از اجتماع خواهد شد و در پی آن بنیان خانواده نیز تضعیف می‌شود». محمودی گفت: «مجلس در حالی درمورد عدم اجرای سیاست‌های تشکیل و تحکیم و تعالی خانواده می‌تواند انگشت اتهام به سمت دولت بگیرد که اصلاح دیدگاه نسبت به جایگاه زن و خانواده را از بدنه خود آغاز کند». وی تصریح کرد: «زمانی می‌توانیم طرح‌هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء جایگاه زن را به تصویب برسانیم که نگاه سنتی مجلس نسبت به خانم‌ها تغییر کند».
گفتنی است که پیش از انتخابات هیئت رئیسه، صحبت از تلاش‌های دو تن از زنان مجلس برای حضور در هیئت رئیسه و دست رد مردان بهارستان به این خواسته مطرح شده بود.
ادعای این نماینده زن مجلس جای بررسی دارد، اما درصورت صحت، باید این شرایط را یک امتیاز منفی در ابتدای راه مجلس یازدهم دانست؛ زمانی که ادعاها و شعارهای فراوان نمایندگان و جریان‌های سیاسی با عملکردشان نمی‌خواند، به طور قطع مردم از آنها بیش از پیش ناامید خواهند شد.

 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها