کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درخواست ایران برای فعال‌شدن مکانیسم حل اختلافات برجام


کد خبر : ۷۳۳۶۷یکشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱:۲۶۱۴۲۳ بازدید

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که محمدجواد ظریف با ارسال نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام بار دیگر موارد عدم‌پایبندی انگیس، آلمان و فرانسه به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را به کمیسیون مشترک حل اختلاف ارجاع داده است.

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که محمدجواد ظریف با ارسال نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام بار دیگر موارد عدم‌پایبندی انگیس، آلمان و فرانسه به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را به کمیسیون مشترک حل اختلاف ارجاع داده است.

عباس موسوی گفت: «متعاقب اقدام غیرمسئولانه و غیرقانونی سه دولت اروپایی در ارایه پیش‌نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین تداوم عدم‌پایبندی نسبت به تعهدات بین‌المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام، یک بار دیگر موارد عدم‌پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک برای حل‌وفصل
 ارجاع داد.»
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ظریف در این نامه تأکید کرده است که «هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تأثیرات منفی
 داشته باشد.»
جوزپ بورل نیز در واکنش به نامه وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به اینکه آن را دریافت کرده است، گفت که ظریف در این نامه با استناد به «مکانیسم حل اختلاف که در پاراگراف ٣٦ توافق هسته‌ای مقرر شده»، به دنبال جبران خسارت است. مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که روند حل اختلاف «مستلزم تلاش‌های سخت و با حسن نیت از جانب همه است.» بورل همچنین در سخنان خود بار دیگر از توافق هسته‌ای حمایت‌کرد و گفت که مصمم است آن را حفظ کند: «این توافق دستاوردی تاریخی در عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهان بوده و به امنیت منطقه و جهان کمک می‌کند.»
عباس موسوی در سخنان خود با اشاره به اینکه ایران برای حفظ و اجرای کامل مفاد برجام توسط تمام طرف‌های این توافق آمادگی کامل دارد، بر ضرورت انتفاع کامل ایران از آثار اقتصادی نظام رفع تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام تأکید کرد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که ایران در برابر هرگونه زیاده‌خواهی و رفتارهای غیرمسئولانه، اقدامات لازم و متناسب را اتخاذ خواهد کرد. موسوی در پایان از سه کشور اروپایی خواست تا به جای حرکت در مسیر فشار حداکثری ایالات‌متحده، با پایبندی نسبت به تعهدات برجامی خود زمینه حفظ و اجرای کامل برجام را فراهم کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به نامه ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ایران از کمیسیون مشترک (برجام) خواسته است که نگرانی‌های تهران درباره اجرای توافق (هسته‌ای) از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف مورد توجه قرار دهد.» اولیانوف افزود: «این سومین بار است که اعضای برجام سعی می‌کنند مکانیسم حل اختلاف را که فاقد روندی شفاف و مورد توافق است، فعال کنند.»   دو ‌سال پیش دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های این کشور علیه ایران را بازگرداند. پس از آن ایران دو بار موارد عدم‌پایبندی آمریکا و تروئیکای اروپایی را طبق بند ٣٦ برجام به کمیسیون مشترک ارجاع داد که به دلیل حل‌نشدن اختلافات، ایران طی پنج مرحله تعهدات برجامی خود را کاهش داد. سه کشور اروپایی نیز در واکنش به این اقدامات ایران با ادعای اینکه به مفاد برجام پایبند بوده‌اند، در بیانیه‌ای اعلام کردند که برای وادارکردن ایران به پایبندی به برجام، مکانیسم حل اختلاف را فعال می‌کنند. مکانیسم حل اختلاف یکی از سازوکارهای برجام است که طبق بند ٣٦ آن یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای مشکلی را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع می‌دهد. کمیسیون مشترک ١٥ روز وقت دارد تا مشکل را برطرف کند. اگر این مشکل در این مرحله حل نشود، مسأله در سطح وزیران بررسی‌می‌شود که مهلت آن ١٥ روزه است. پس از آن کمیسیون مشترک پنج روز وقت دارد تا مشکل را حل‌وفصل کند. اگر پس از یک روند ٣٥ روزه سازوکار حل اختلاف به جایی نرسد و طرف شاکی قانع نشود، می‌تواند این مشکل را به‌عنوان مبنای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهداتش به برجام قلمداد یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند. مکانیسم ماشه مرحله نهایی سازوکار حل اختلاف در بندهای ٣٦ و ٣٧ برجام است که اگر کار به این مرحله برسد، تمام قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل که طبق قطعنامه ٢٢٣١ تعلیق شده بودند، بازمی‌گردند.
با وجود آنکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را در گزارش‌های متعدد تأیید کرده، اما با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران براساس راهبرد «فشار حداکثری» و درخواست‌های اسراییل، شورای حکام آژانس در جلسه‌ای حضوری قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از جانب سه کشور اروپایی طرف برجام ارایه شده بود. این قطعنامه از ایران می‌خواهد که دسترسی به دو محل مورد نظر آژانس را فراهم کند. با نزدیک‌شدن به پایان مهلت تحریم‌های تسلیحاتی در مهرماه امسال، آمریکا چندین ماه است که تلاش‌های خود را  برای لغو نکردن این تحریم‌ها آغاز کرده است. با وجود مخالفت‌های چین و روسیه و داشتن حق وتوی آنان، آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارایه داده که طی آن خواستار تمدید نامحدود این تحریم‌ها شده است. در نشستی که چند روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل برگزارشد، موضوع تحریم تسلیحاتی ایران بررسی شد که ١٤کشور عضو شورا ضمن تأکید بر حفظ برجام از موضع آمریکا حمایت‌نکردند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها