کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار گوشی‌های کارکرده رونق گرفت


کد خبر : ۷۳۲۷۷پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶:۴۲۳۵۶۸ بازدید

دلار و کرونا؛ دو متهم اصلي گراني تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ طي روزهاي گذشته شناخته شده‌اند که در نتيجه آن مردم به دليل ناتواني از خريد ...
بازار گوشی‌های کارکرده رونق گرفتبازار گوشی‌های کارکرده رونق گرفت

آرمان‌ملی: دلار و کرونا؛ دو متهم اصلي گراني تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ طي روزهاي گذشته شناخته شده‌اند که در نتيجه آن مردم به دليل ناتواني از خريد مدل‌هاي نو به سمت خريد مدل‌هاي کارکرده و دست دوم کشانده شده‌اند. طي هفته‌هاي گذشته، بازار ارز روند صعودي را طي مي‌کند؛ به‌گونه‌اي که دلار در بازار آزاد با جهش قابل توجهي وارد کانال 20 هزار تومان شد و حتي در روزهايي از اين رقم هم فراتر رفت. هرچند که بررسي‌ها حکايت از اين داشت که در نرخ‌هاي بالا معامله چنداني صورت نگرفت و خريداران براي مدتي دست نگه‌داشتند.

عبدالناصر همتي- رئيس کل بانک مرکزي- اما نوسانات بازار ارز را مقطعي دانسته و در اين باره اعلام کرد که «در دو ماه اول سال به دليل تبعات شيوع کرونا و بسته‌شدن مرزها و همچنين کاهش ارزش محصولات صادراتي مانند فرآورده‌ها، نفت و پتروشيمي، ناترازي‌هايي بين عرضه و تقاضاي ارز به وجود آمد که همه اين موارد و همچنين شوک‌هاي رواني که به دليل تصميم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه‌اي که به ناحق عليه جمهوري اسلامي صادر کرد موجب ايجاد جو رواني عليه ايران ايجاد شد.» گراني قيمت دلار و آنگونه که کارشناسان مي‌گويند ناتواني بانک مرکزي براي کنترل بازار، سبب گراني ديگر کالاها طي روزها و هفته‌هاي اخير در بازار شده است. اما متهم بعدي، ويروس مرموز کروناست. متاسفانه طي چند روز گذشته، تعداد بيماران بدحال در استان تهران بيشتر شده و روساي بيمارستان‌ها نسبت به اين موضوع ابراز نگراني کرده‌اند.

با ورود اين ويروس به کشور، محدوديت‌هايي براي مشاغل مختلف در نظر گرفته شد که همين موضوع به نگراني‌ها در ارتباط با ايجاد موج جديدي از بيکاران در کشور دامن زد. فروردين‌ماه امسال، علي ربيعي- سخنگوي دولت- هشدار داده بود که اگر به اقتصاد توجه نشود بيکاري در بخش‌هاي مختلف به چهار ميليون نفر مي‌رسد. تازه‌ترين داده‌هاي مرکز آمار ايران نيز حکايت از اين دارد که در اسفند 98 و فروردين امسال، 38 درصد کسب‌وکارها هيچ فعاليتي نداشته‌اند و اين تعطيلي‌ها تنها در اثر کرونا اتفاق افتاد. همين شرايط و هراس مردم از ابتلاي به اين بيماري، منجر به کاهش تردد به بازارهاي مختلف شد. کرونا و دلار باعث شده‌اند تا مراجعه به بازار موبايل جهت خريد لوازم مورد نياز تا 50 درصد کاهش پيدا کند. هرچند که گفته مي‌شود در اين بين، واردکنندگان قصد گرفتن ماهي از آب‌ گل‌‌آلود را دارند و در صورتي که واردات خود را با ارز به قيمت بهمن‌ماه و اسفندماه سال گذشته انجام داده‌اند، اقدام به فروش با نرخ امروز مي‌کنند.

افزايش قيمت‌ها

گزارش ميداني خبرگزاري ايلنا حکايت از اين دارد که در بازار موبايل تهران، قيمت تبلت با برند شيائومي و مدل note8 چهار ميليون و 300 هزار تومان، not8 pro پنج ميليون و 690 هزار تومان، note9s پنج ميليون و 400 هزار تومان و note10 يازده ميليون و 544 هزار تومان است. قيمت تبلت برند سامسونگِ مدل sx ده اينچ چهارده ميليون و 700 هزار تومان، A8 هشت اينچ 3 ميليون و 250 هزار تومان، TAB515 ده اينچ 4 ميليون و 550 هزار تومان است. 

نظر رئيس اتحاديه

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري با بيان اينکه قيمت ارز تمام معادلات بازار را بر هم زد، ابراز اميداوري کرد که هفته آينده وضعيت بهتر شود و قيمت‌ها به ثبات برسد. ابراهيم درستي به ايلنا، افزود: در حال حاضر تلفن‌هاي روي قيمت دو ميليون تومان، 70 درصد تقاضاي بازار مصرف‌کنندگان را تشکيل مي‌دهند. او يادآور شد: اگر در بخش لوازم صوتي و تصويري و ازجمله لپ‌تاپ و تبلت گراني را شاهديم به واردکنندگان برمي‌گردد، مغازه‌دار توان احتکار و افزايش خارج از عرف قيمت را ندارد. درستي با بيان اينکه اکثريت مغازه‌داران کالا را بر مبناي سود عادلانه مي‌فروشند و در افزايش خارج از عرف قيمت‌ها دخالتي ندارند، از واردکنندگان خواست که انصاف را رعايت کنند و کالايي را که با قيمت قبل خريده‌اند به نحوي توزيع کنند که به مصرف‌کننده فشار وارد نشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها