کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت گوشی موبایل تا تیرماه آرام می‌گیرد


کد خبر : ۷۲۶۸۸شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷:۰۳۴۸۸۳ بازدید

عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان موبايل گفت: اگر تخصيص ارز، ترخيص کالا و ثبت سفارش به شکل عادي انجام شود، کاهش قيمت‌های ...
قیمت گوشی موبایل تا تیرماه آرام می‌گیردقیمت گوشی موبایل تا تیرماه آرام می‌گیرد

عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان موبايل گفت: اگر تخصيص ارز، ترخيص کالا و ثبت سفارش به شکل عادي انجام شود، کاهش قيمت‌های تلفن‌همراه که از چند رو قبل آغاز شده تا هفته اول تيرماه به ثبات مي‌رسد.

بازار گوشي تلفن همراه يکي از بازارهايي است که متقاضي زياي دارد، اما به دليل اينکه بازار موبايل تماما تحت‌تاثير قيمت ارز قرار دارد با هر نوساني دچار تغييرات قيمتي مي‌شود، البته نگذريم از اين موضوع که سود موجود در اين بازار دلالان زيادي را هم به آن جذب کرده که از نوسانات ارزي استقبال مي‌کنند تا سود بيشتري به جيب بزنند. امسال هم با تشديد نوسانات ارزي که دلار را تا 18 هزار تومان هم رساند مي‌شد افزايش قيمت محصولات الکترونيکي وارداتي را پيش‌بيني کرد.

منتهي افزايش قيمت در بازار گوشي تلفن همراه به دليل وابستگي آن به واردات بيش از ساير بازارها بود. مشکلات تامين ارز واردکنندگان يکي از ديگر از اين عوامل بوده است. در هفته‌هاي اخير بازار گوشي ايران شاهد التهابات زيادي بود که تاثير مستقيم در قيمت نهايي تلفن همراه داشت و باعث افزايش 30 درصدي قيمت اين کالاي پر طرفدار شده بود. کارشناسان اقتصادي معتقد بودند اين افزايش قيمت در بازار تحت‌تاثير موضوعات ارزي است. يعني از تغييرات قيمت تا تخصيص ارز و واردات اين کالا و اثر تغيير در هر مرحله در قيمت نهايي محصول ديده مي‌شود، با اين حال اين وضعيت را بي‌ثبات مي‌دانستند و معتقد بودند اين افزايش قيمت درواقع حباب است.

کاهش 30 درصدي بهاي گوشي

در همين زمينه، عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان موبايل گفته است: قيمت برخي از گوشي‌ها تا 30 درصد نيز کاهش يافته و خيلي از مدل‌هاي گوشي همراه به قيمتي که بايد باشند برگشته‌اند. آيدين آرام افزود: افزايش بي‌رويه قيمت تلفن همراه دلايل گوناگوني داشت. يکي از آنها اين بود که تا 31 ارديبهشت‌ماه همه‌جا تعطيل بود و فعاليت کسب‌وکارها بعد از اين تاريخ آغاز شد. طي 22 روز گذشته بانک مرکزي تخصيص بيشتري را براي واردات تلفن همراه در نظر گرفت و بخش عمده‌اي از تلفن‌هاي همراه که در دو ماه گذشته وارد کشور شده نيز به بازار عرضه شده است.

رکورد بازار گوشي در نيمه اول سال

آرام گفت: هميشه در نيمه نخست سال، بازار موبايل رکورد سنگيني را تجربه مي‌کند که تا آخر تابستان ادامه داد و به همين واسطه، خروجي کالا کمتر است. تعداد اجناسي که در دو ماه گذشته ترخيص شده براي چنين بازاري زياد است. اين هم از ديگر دلايلي است که کاهش قيمت گوشي را رقم‌زده است. او اضافه کرد: علت گران شدن موبايل در چند ماه گذشته به اين دليل نبود که مغازه يا شرکتي گران‌فروشي مي‌کرد. شماري از دلال‌ها در دو ماه گذشته سعي کردند بخش عمده‌اي از کالاها را خريداري کنند تا با قيمت بالاتر به فروش برسانند، اما اين حباب ترکيد و قيمت‌ها کاهش يافت.

عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان موبايل افزود: برخي از شرکت‌ها پس از 31 ارديبهشت‌ماه توانستند انبارهاي خود را باز کنند و به همين دليل کالاي بيشتري وارد کشور شد و کمبودها را جبران کرد. اکنون بيش از 100 شرکت کار واردات گوشي انجام مي‌دهند و در 20 روز گذشته با ثبت سفارش جديد در فروکش کردن قيمت‌ها نقش عمده‌اي را ايفا کردند. او با بيان اينکه البته اين را نيز نبايد فراموش کرد که تلاطم بازار ارز هم در افزايش قيمت تلفن همراه بي‌تأثير نبود، اضافه کرد: همچنين در اين مدت گوشي‌هاي مسافري و اتباع خارجه نيز به شکل قاچاق وارد بازار شد و بر اساس ارز آزاد به فروش مي‌رسيد. همين مساله نيز به گراني گوشي دامن زد. آرام معقتد است: افزايش 30-40 درصدي که چندي پيش رخ داد، بيشتر به عدم ارائه کالاها از سوي دلال‌ها مربوط بود. اکنون در بازار 80 تا 90 درصد انواع مدل‌هاي گوشي تلفن همراه موجود هستند اين درحالي است که در دوماه گذشته شايد از هر برند 10درصد مدل‌ها در بازار خريدوفروش مي‌شدند که اين موضوع، دست خريدار را کاملا مي‌بست./ آرمان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها