کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصرف آب تهران در وضعیت هشدار


کد خبر : ۷۲۳۴۴دوشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶:۳۱۹۰۶ بازدید

سرانه مصرف آب تهرانی‌ها بازهم افزایش یافت. به‌طوری که امسال هنوز به پیک (اوج) مصرف آب در پایتخت کشور نرسیده‌ایم اما تا همین ...
مصرف آب تهران در وضعیت هشدارمصرف آب تهران در وضعیت هشدار

سرانه مصرف آب تهرانی‌ها بازهم افزایش یافت. به‌طوری که امسال هنوز به پیک (اوج) مصرف آب در پایتخت کشور نرسیده‌ایم اما تا همین لحظه با 20 درصد رشد مصرف و همین‌طور سرانه مصرف مواجهیم و این موضوع باعث شده که تهران در وضعیت نارنجی قرار بگیرد. وضعیتی که نشان می‌دهد میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب تهران در حالی این مسأله را در گفت‌وگو با «ایران» عنوان می‌کند که کارشناسان باور دارند رفتار مصرفی تهرانی‌ها درباره آب باید تغییر کند و در این شهر میانگین مصرف بالاتر از میانگین‌های استاندارد و الگوهای مصرف آب است.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران توضیح می‌دهد: همزمانی شیوع ویروس کرونا و گرم شدن دمای هوا فشار را بر شبکه آب تهران و تصفیه خانه‌ها افزایش داده است. اکنون شبانه روزی در حال کار هستیم و ادامه این روند تهران را در وضعیت سخت قرار خواهد داد. تاکنون افت فشار بر شبکه اعمال نشده اما اگر مشترکان مصرف خود را اصلاح نکنند شاید مجبور به این کار شویم.

رکورد زودهنگام مصرف آب تهران

بختیاری با اشاره به اینکه مصرف آب در شهر تهران در روز شنبه هفته جاری از مرز 3 میلیون و 600 هزار متر مکعب در روز گذشت، می‌گوید: امسال 20 روز زودتر به‌روزهای پیک مصرف رسیده‌ایم. هرچند که از اسفندماه 1398 مصرف با 25 درصد افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل مواجه بوده و از آن زمان ارقام بالاتر از 3 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

او با اشاره به غافلگیری صنعت آب تهران از اسفند 98، ادامه می‌دهد: وضعیت تأمین آب تهران سخت شده است. شنبه هفته جاری مصرف آب شهر تهران از 3 میلیون و 600 هزار متر مکعب در روز عبور کرد. این درحالی است که اوج مصرف آب در شهر تهران در سال 1398 حدود 3 و نیم میلیون مترمکعب در روز 28 تیرماه بود.

به‌گفته بختیاری مصرف روز شنبه 10خرداد، حدود 600 هزار متر مکعب بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. مصارف این روزهای آب تهران به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده که کسی انتظار آن را نداشته است.

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به رشد 20 درصدی مصرف می‌گوید: سالانه بین 2.5 تا 4 درصد رشد مصرف آب در تهران داشتیم که متناسب با رشد جمعیت بود اما امسال وضعیت خاص است و اگر مردم مصرف خود را مدیریت نکنند، مجبور به کاهش فشار شبکه خواهیم شد.

باید جیره‌بندی می‌کردیم؛ اما...

تهران در یک قدمی جیره‌بندی آب بود اما مدیرعامل آبفای تهران می‌گوید: بخش اول تصفیه خانه ششم با همت همکاران ما در وزارت نیرو خردادماه امسال وارد مدار می‌شود. اگر این تصفیه خانه وارد مدار نمی‌شد، مجبور بودیم در تهران جیره‌بندی اعمال کنیم.

به‌گفته بختیاری ظرفیت تولید آب تهران حدود 3 میلیون و 800 هزار متر مکعب در روز است و تا تیرماه این رقم به 4 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

کیفیت آب تهران خط قرمز ماست

اگرچه تهران یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های جهان را دارد اما مدیرعامل آبفای تهران تأکید می‌کند: کیفیت آب تهران خط قرمز ماست. از مردم می‌خواهیم که با درست مصرف کردن همراه ما در تحقق این هدف شوند. الان نسبت استفاده از آب‌های سطحی به آب‌های زیرزمینی 70 به 30 است و در برخی از روزها استفاده از آب‌های سطحی به 75 درصد نیز می‌رسد. اگر مردم درست مصرف کنند، کیفیت آب در تابستان نیز عالی خواهد ماند.

تهران امسال رکورد بدمصرفی را می‌زند

سال گذشته تهران حدود یک میلیارد و 70میلیون متر مکعب آب مصرف کرد. بختیاری با اشاره به این موضوع می‌گوید: احتمالاً امسال مصرف به یک میلیارد و 300میلیون متر مکعب در روز نزدیک خواهد شد.

او میزان احتمالی افزایش 200 میلیون مترمکعبی مصرف در سال‌جاری را برابر با سد کرج می‌داند که اتفاقی خطرناک برای تهران است. تهران یکی از استان‌های کم آب ایران به شمار می‌رود. اما در همین حال در سال 1398 میانگین مصرف آب در بخش خانگی در سطح کشور ۱۵۵ لیتر برای هر نفر و در شهر تهران ۱۸۰ لیتر برای هر نفر بود. اکنون با افزایش 20 درصدی این رقم می‌توان گفت که تهران یکی از استان‌های کم آب اما پرمصرف ایران است.

در یک نگاه کلی، 25 درصد آب کشور که حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است در استان تهران تولید و مصرف می‌شود. امسال وضعیت بیشتر حجم ذخایر سدها عالی است و حجم آب‌های زیرزمینی که در مدار هستند، مدیریت‌شده و حساب‌شده اند؛ اما اگر مدیریت مصرف انجام نشود، منابع آبی سال‌های بعد را نیز پیش خور خواهیم کرد.

مصارف شرب و بهداشت بدون خط قرمز

بختیاری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط بهداشتی و مراقبتی نسبت به ویروس کرونا، منظور از مدیریت مصرف، کاهش آن در بخش شرب و بهداشتی نیست، توضیح می‌دهد: از مردم خواهش می‌کنیم که مصارف غیر ضرور خود مانند پر کردن استخرها، شست‌و‌شوی حیاط و پارکینگ‌ها، آبیاری در ساعات میانی روز را حذف کنند و با سرویس کولرهای آبی و نصب سایه‌بان مصرف آب خود را کاهش دهند.

او ادامه می‌دهد: البته در این افزایش مصرف علاوه بر افزایش دما، وضعیت کرونایی بسیار اثرگذار بوده است. از این‌رو از مردم خواهش می‌کنیم هنگام شست‌وشوی 20‌ ثانیه‌ای دست، تمام مدت آب راباز نگذارند و تنها هنگام آبکشی شیر آب را باز کنند. قطعاً همین نکته به ظاهر ساده، کمک بسیار بزرگی به کاهش مصرف آب خواهد کرد.
بختیاری در پایان با اشاره به فعالیت‌های شبانه روزی همکاران خود، از تمام مردم کشور می‌خواهد که برای جلوگیری از افت فشار، جیره‌بندی و همین‌طور جلوگیری ازجریمه شدن مشترکان در قبوض خود، مصرف را با راهکارهای ساده مدیریت کنند تا تابستان 1399 بدون دغدغه سپری شود.
 

یک راهکار ساده برای کاهش مصرف آب

در تهران سه میلیون کولر آبی داریم که در شبانه‌روز حدود 150 تا 450 لیتر مصرف آب دارد. اگر با یک اقدام ساده برای کولرها سایبان نصب کنیم؛ میزان مصرف تا 100 متر مکعب در شبانه‌روز پایین می‌آید اما اگر توجه نکنیم این رقم به 450 لیتر در شبانه‌ روز می‌رسد. این اعداد بخش قابل توجهی از مصرف آب شرب تهران را در برمی‌گیرد. آبی با کیفیت، محدود و مناسب شرب که با اندکی دقت می‌توانیم از هدررفت آن جلوگیری کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها