کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نبض بازار ارز و طلا در دست دلالان است


کد خبر : ۷۲۰۱۴سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸:۴۹۳۲۱۴ بازدید

با عبور نرخ دلار از آستانه 17،200 تومان و تلاش سکه و طلا برای رسیدن به مرزهای روانی هفت میلیون ...
نبض بازار ارز و طلا در دست دلالان استنبض بازار ارز و طلا در دست دلالان است

آرمان ملی: با عبور نرخ دلار از آستانه 17،200 تومان و تلاش سکه و طلا برای رسیدن به مرزهای روانی هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، حالا بسیاری از فعالان بازارهای مالی صحبت از تکرار تجربه سال ۹۷ را پیش کشیده‌اند و روند روزهای اخیر این بازارها را سرآغازی برای رهاسازی فنر فشرده این بازارها می‌دانند. با این حال رئیس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد که وضعیت امروز بازارها سخت‌تر از تابستان ۱۳۹۷ نیست و ثبات لازم به بازار برمی‌گردد.

اقتصاد ايران در حالي پاي در سال 99 گذاشت که از طرفي با تحريم‌ها دست و پنجه نرم مي‌کرد و از طرف ديگر در روزهاي پاياني سال کرونا گريبانش را گرفته بود. اين روند باعث شد توليدکنندگان شب عيد سال 99 را پررکودتر از هر زماني پشت‌سر بگذارند. در اين مدت چنان رکودي به جان کسب‌وکارها افتاد که فعالان اين حوزه حتي در زمان جنگ‌هاي مختلف هم چنين شرايطي را تجربه نکرده بودند. اما بازارهاي مالي در ايران شرايط ديگري را پشت‌سر گذاشتند. بورس که بدون اعتنا به کرونا و حتي بي‌توجه به قرارگرفتن نام ايران در ليست سياه FATF طي سه ماه تا دو برابر رشد کرد و حتي چند روز شاخص يک ميليون واحد را هم پشت‌سر گذاشت.

بازارهاي ارز، طلا و سکه هم وارد بازه‌اي شدند که کارشناسان را به ياد روزهاي پرالتهاب سال 97 انداخته است. روزهايي که نرخ اين اوراق و فلزهاي بهادار به شکل ثانيه‌اي افزايش مي‌يافتند و کسي حتي نمي‌توانست يک دقيقه بعد بازار را پيش‌بيني کند. شرايطي که درنهايت سفره مردم را تحت تاثير قرار داد و به‌رغم اينکه دولت پرداخت ارز 4200 توماني براي واردات کليه کالاها را در دستور کار قرار داد، اما ديري نپاييد که قيمت تمامي کالاها اعم از داخلي و وارداتي از مواد مصرفي روزانه گرفته تا کالاهاي لوکس به شکل نجومي بالا رفتند.

حباب يک ميليون توماني سکه

اين روزها در حالي مسئولان بانک مرکزي از ثبات بازارها سخن مي‌گويند که قيمت ارز، طلا و سکه حتي در صرافي‌هاي مجاز بانکي هم آرام و قرار ندارد. ديروز در صرافي‌هاي مجازي نرخ هر دلار به 17 هزار و 200 تومان رسيد. البته دلالان در کوچه پس‌کوچه‌هاي فردوسي با عرضه دلار 18 هزار توماني همچنان نشان مي‌دهند که قصد دارند نبض بازار را در دست بگيرند که در اين زمينه حداقل طي هفته‌هاي اخير موفق هم بوده‌اند.

اتحاديه طلا و جواهر تهران نيز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادي را هفت ميليون و 650 هزار تومان قيمت‌گذاري کرد. هر گرم طلاي 18 عيار نيز روز گذشته 745 هزار تومان به مشتريان فروخته مي‌شد. اين شرايط باعث شده دست‌اندرکاران اين حوزه از حباب يک ميليون تومان سکه سخن بگويند؛ حبابي که هر روز بزرگ‌تر شده و استفاده از عنوان رکوردشکني قيمت دلار و سکه را به يک کليشه تبديل کرده است. البته ديروز هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1760 دلار و 85 سنت قيمت‌گذاري شد تا در بالاترين حد قيمتي 9 سال اخير بايستد.

وعده پرتکرار «بازگشت آرامش به بازار»

«بازگشت آرامش به بازار»؛ اين شعاري است که بارها و بارها از سوي مسئولان شنيده‌ايم. چه آن موقع که دلار 900 تومان و چه امروز که قيمت اين ارز آمريکايي از 17 هزار تومان عبور کرده؛ آنها هر گاه که متوجه تلاطم بازارهاي مالي مي‌شوند، بلافاصله از تحت کنترل‌بودن بازارها سخن مي‌گويند.

رئيس کل بانک مرکزي هم که بارها از عقب‌‌نشيني نرخ دلار به زير 10 هزار تومان سخن گفته بود، حالا در مواجهه با دلار 17 هزار و 200 توماني اعلام کرده است که شرايط بدتر از سال 97 نيست. اما در شرايطي که امروز تحريم‌ها به بيشترين حد خود رسيده و قيمت نفت هم در پايين‌ترين حد خود در چند سال اخير قرار گرفته پرسش اين است که چرا عبدالناصر همتي شرايط امروز را بهتر از سال 97 مي‌داند؟ اگر واقعا چنين است چرا فقط طي 60 روز قيمت دلار 1500 تومان و نرخ سکه بيش از يک ميليون و 600 هزار تومان افزايش يافته است؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها