کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش بی‌سابقه مالیات‌ها در عربستان


کد خبر : ۷۱۷۹۰سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸:۴۲۲۳۸۱ بازدید

عربستان مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده است. افزون بر آن، هزینه‌های دولت 26 میلیارد دلار کاهش یافته است. وزیر دارایی عربستان ...
افزایش بی‌سابقه مالیات‌ها در عربستانافزایش بی‌سابقه مالیات‌ها در عربستان

عربستان مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده است. افزون بر آن، هزینه‌های دولت 26 میلیارد دلار کاهش یافته است. وزیر دارایی عربستان اجرای این برنامه را برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا الزامی می‌داند.

فشارهای مالی ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا بر دوش اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی سنگینی می‌کند. بهای نفت خام از ماه مارس به این سو به‌شدت سقوط کرده و افزون بر آن، درآمدهای ارزی ناشی از سفر حجاج به عربستان نیز در سال جاری کاهشی جدی یافته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۱ مه) با انتشار گزارشی از دوبی به تحولات اقتصادی عربستان و سیاست‌های مالی و پولی دولت این کشور برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا پرداخته است.

در این گزارش آمده است که به‌رغم تلاش‌های اخیر دولت عربستان برای کاهش نقش نفت در تامین درآمدهای دولتی، اقتصاد این کشور همچنان وابسته به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام است.

کاهش بهای نفت خام در اثر کاهش میزان تقاضا برای این فرآورده در بازارهای جهانی باعث کاهش شدید درآمدهای ارزی دولت شده است.

افزون بر آن، درآمدهای ناشی از سفر حجاج به عربستان نیز دولت این کشور را برای تامین هزینه‌های خود با دشواری‌های بسیاری روبرو ساخته است. همین موضوع باعث کسری بودجه این کشور شده است.

خبرگزاری یاد شده از رکود اقتصادی در همه کشورهای صادرکننده نفت خام حوزه خلیج فارس در سال جاری سخن گفته است.


فشارهای بی‌سابقه مالی

محمد جدعان، وزیر دارایی عربستان درباره وضعیت اقتصادی حاکم بر این کشور گفته است: «ما با بحرانی روبرو هستیم که در جهان در تاریخ معاصر بی‌سابقه بوده است؛ بحرانی که مشخصه آن ناروشن بودن همه چیز است.»

وزیر دارایی عربستان ضمن بر شمردن برنامه‌های اقتصادی این کشور برای مقابله با کرونا اجرای چنین سیاستی را برای ثبات اقتصادی و مالی این کشور ضروری دانسته است.

بر اساس آمار منتشر شده، درآمدهای دولت عربستان در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در حدود ۲۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

دولت با کسری بودجه‌ای معادل ۹ میلیارد دلار برای این سه‌ماه روبه‌رو بوده است. این در حالی است که درآمدهای ارزی دولت از طریق صادرات نفت خام در قیاس با سه‌ماهه سال گذشته میلادی  کاهشی معادل ۲۴ درصد داشته است.


اقدامات دولت عربستان

دولت عربستان برای مقابله با پیامدهای منفی ناشی از بحران کرونا در جهان اقدام به اجرای چند برنامه اقتصادی و مالی کرده است.

یکی از این اقدام‌ها برداشت از ذخایر ارزی خارجی است. به همین منظور دولت عربستان در نخستین گام خود حدود ۲۷ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برداشت کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که میزان ذخایر ارزی دولت در پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۷۵ میلیارد دلار کاهش یابد. باید یادآور شد که میزان ذخایر ارزی عربستان در پایان سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۸۸ میلیارد دلار بوده است.

افزون بر آن دولت بر آن است تا میزان مالیات بر ارزش افزوده را از پنج درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد. افزایش سه‌برابری مالیات‌ها در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر دولت پرداخت برخی از یارانه‌ها به مردم را نیز کاهش خواهد داد. دولت عربستان به آن امید بسته است که از این طریق بتواند بیش از ۱۳ میلیارد دلار از  هزینه‌های خود بکاهد. دولت عربستان همچنین از میزان سرمایه‌گذاری در پاره‌ای از پروژه‌ها صرف‌نظر کرده و از این طریق تلاش دارد تا هزینه‌های دولت را کاهش دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها