کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگرانی خانوار از روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز


کد خبر : ۶۹۶۸۶شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶:۱۶۳۱۵۸ بازدید

یانگین قیمت گوشت قرمز به 140 هزار تومان رسید؛ این در حالی است که در این مدت تغییری در قیمت دام به وجود نیامده و دامداران به قیمت ...

آرمان ملی: میانگین قیمت گوشت قرمز به 140 هزار تومان رسید؛ این در حالی است که در این مدت تغییری در قیمت دام به وجود نیامده و دامداران به قیمت قبل دام را عرضه می‌کنند. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا تاثیر خود را بر این بازار هم گذاشته و عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط درصدد تامین منافع خود برآمده‌اند. در این زمینه مسئولان وزارت صمت بار دیگر به گفتاردرمانی روی آورده‌اند و مدام از کنترل بازار سخن می‌گویند و معتقدند کمبودی در بازار وجود ندارد. نگاهی به شرایط تولید گوشت نیز حکایت از تولید مقتضی دارد و دقیقا به علت نبود نظارت دقیق است که فعالان بازار به گرانفروشی روی آورده‌اند. شرایطی که این نگرانی را خانواده‌ها به وجود آورده که بار دیگر اتفاقات سال گذشته تکرار شود و قیمت گوشت قرمز تا ۲۰۰ هزار تومان هم افزایش یابد.

در حالي که تا ابتداي هفته جاري قيمت هر کيلو شقه گوشت گوسفندي 105 هزار تومان بوده، اما از با افزايش اخبار مربوط به شيوع ويروس کرونا، رفته‌رفته روند صعودي افزايش قيمت‌ها آغاز شده و قيمت هرکيلو شقه گوسفندي به 135 هزار تومان رسيده است. اين روزها سردست گوسفندي به همين قيمت عرضه مي‌شود و گوشت ران گوسفند 155 هزار تومان قيمت دارد. گزارش‌هاي ميداني از ميدان بهمن (کشتارگاه) تهران نيز نشان مي‌دهد هر کيلو گوشت گوسفندي بنا به مرغوبيت آن 120 هزار تا 130 هزار تومان فروخته مي‌شود. در اين بين گروهي از خرده‌فروشان تقصير را متوجه دامداران مي‌سازند و عده‌اي ديگر سرايت ويروس کرونا به دام‌ها را عامل اصلي اين موضوع مي‌دانند! اين در حالي است که در روزهاي اخير متخصصان امر بارها اعلام کرده‌اند انتشار اين ويروس بين حيوانات تقريبا محال است و با پخت گوشت اگر ويروسي هم وجود داشته باشد کشته مي‌شود. بنابراين در اينجا باز هم بحث سوءاستفاده از شرايط و کاسبي از بروز بحران به ميان مي‌آيد.

فقط کافي است نگاهي به قيمت عرضه دام بيندازيم. پرس‌وجوهاي «آرمان ملي» حکايت از آن دارد که هر کيلوگرم گوسفند با وزن کمتر از 50 کيلوگرم از دامدار 38 هزار تومان و بالاي 50 کيلوگرم 34 تا 35 هزار تومان خريداري مي‌شود. قيمت خريد هر کيلوگرم دام سنگين از دامداران نيز تا وزن 450 کيلوگرم 27 تا 28 هزار تومان و بيش از 550 کيلوگرم 23 تا 25 هزار تومان است. نگاهي به منحني عرضه و تقاضا نيز بيانگر آن است که مردم در اين روزها استقبال کمتري از خريد نشان مي‌دهند و به دليل ترس از ابتلا به کرونا، گويا خريد خود را به زمان ديگري موکول کرده‌اند. آمار عرضه هم نشان مي‌دهد عده‌اي از دامداران پشت در کشتارگاه‌ها مانده‌اند و به دليل حجم بالاي دام‌ها فعلا موفق به فروش گوسفندهاي زنده خود نشده‌اند. در نتيجه کرونا با اينکه ترس عمومي جامعه را افزايش داده و هر روز تعداد بيشتري از هموطنان را گرفتار مي‌کند، اما گروهي ديگر از شهروندان از اين ترس استقبال نشان مي‌دهند و بالابردن قيمت محصولات خود براي جيب مردم کيسه مي‌دوزند.

عرضه گوشت 40 هزار توماني

بروز رفتارهاي سودجويانه در مواقع بحراني ديگر به امري طبيعي در اقتصاد و جامعه ايران تبديل شده است. از ابتدا هم مشخص بود که اگر ويروس کرونا به ايران سرايت کند عده‌اي به احتکار و گرانفروشي روي مي‌آورند؛ اما مسئولان وزارت صمت از همان زمان به گفتاردرماني روي آوردند و نشان دادند که گويا راه‌حل ديگري براي کنترل بازار ندارند. گروهي ديگر از مسئولان هم به‌طور کلي موضوع را انکار مي‌کنند. در همين زمينه تسنيم به نقل از مديرکل سازمان تعزيرات حکومتي استان تهران نوشته است که تا‌کنون گرانفروشي گوشت مرغ نداشتيم و در بسياري از جا‌ها زير قيمت مصوب بوده است. محمدعلي اسفناني تاکيد کرده است که قيمت گوشت گوسفندي حداکثر بايد بين 65 هزار تا 70 هزار تومان باشد؛ اين خواسته‌اي است که مردم هم دارند، اما در نبود نظارت‌ها، سودجويان گوشت را تا بيش از دو برابر قيمت واقعي مي‌فروشند. البته در اين زمينه معاون وزير صمت خبر داده است که از هفته جاري دولت هر کيلوگرم گوشت منجمد را به قيمت 40 هزار تومان به دست کارکنان دولت مي‌رساند. حال بايد ديد با اين سياست نرخ‌ها مي‌شکند يا خير؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها