کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقش اروپا درباره گروهک تروریستی الاهوازیه


کد خبر : ۶۹۶۵۵پنجشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳:۲۷۵۸۰ بازدید

فاطمه شریفی، کارشناس روابط بین الملل در خبرآنلاین نوشت: هیئت مدیره نظارت بر رسانه های دیداری و شنیداری دانمارک طی تصمیمی فعالیت رسانه ای گروهک تروریستی «الاهوازیه» را ممنوع اعلام کرد.

فاطمه شریفی، کارشناس روابط بین الملل در خبرآنلاین نوشت: هیئت مدیره نظارت بر رسانه های دیداری و شنیداری دانمارک طی تصمیمی فعالیت رسانه ای گروهک تروریستی «الاهوازیه» را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس این حکم گروهک مذکور دیگر اجازه ندارد برنامه تلویزیونی خود را از طریق اینترنت یا ماهواره پخش نماید و باید فعالیت های رسانه ای این گروهک تروریستی متوقف گردد. این اقدام دانمارک در جهت مبارزه با عوامل تروریستی گروهک الاهوازیه در شرایطی صورت گرفت که چندی پیش نیز  «جپه کوفود» وزیر امور خارجه دانمارک از دستگیری سه عضو ارشد این گروهک تروریستی توسط نهادهای اطلاعاتی این کشور خبر داد. او همچنین به ریاض که از حامیان اصلی این گروهک تروریستی است، اعتراض رسمی نموده و اقدامات سعودی را در دانمارک (جاسوسی و حمایت از این گروهک تروریستی) خطرناک و کاملا غیر قابل قبول توصیف کرد.

منشاء گروهک تروریستی الاهوازیه و حمایت دولت های استکباری و مرتجع از آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت‌های استکباری برای سرنگونی حکومت نوپای جمهوری اسلامی در نقاط مختلف ایران توسط عواملشان علم تجزیه طلبی بلند کردند. خوزستان یکی از مناطق حساس و استراتژیک ایران که عمده منافع نفتی در آن جا قرار دارد. دستخوش خیانت و آشوب گروه‌های قدرت طلب وابسته به رژیم صدام و  کشورهای وهابی حوزه خلیج فارس شد. گروهی از عوامل وهابی با نام «جبهه خلق عرب» که بعدها به گروه «الاهوازیه» تغییر نام داد، با بمب گذاری، ترور و اقدامات تروریستی در منطقه خرمشهر به کشتار مردم اقدام کرد تا اینکه توسط نیروهای مردمی و انقلابی عرب سرکوب و گروهی از آن‌ها نیز به عراق متواری شدند. بعد از حمله ارتش بعث به ایران، این گروه جان تازه ای گرفت و به عوامل ستون پنجم عراق در مناطق مختلف خوزستان تبدیل شد و با کشتار مردم مقاومت کننده در برابر تجاوز ارتش بعث، نقش استراتژیکی را برای ارتش بعث بازی کرد.پس از پایان جنگ و سال‌ها بعد از سقوط دیکتاتور عراق، باقی مانده‌های این جریان برای جلب حمایت دیگر رژیم‌های ارتجاعی و فاسد عرب اعلام آمادگی کردند. با حمایت و کمک عربستان، از این جریان بی هویت و فرصت‌طلب، گروهکی موسوم به «حرکة النضال العربی لتحریر الحواز» یا همان «الاهوازیه» درست شد، گروهکی تروریستی و سفاک که برای کسب حمایت مالی و اقامت خارجی حاضر به هرگونه اقدام تروریستی و جنایتکارانه علیه مردم اصیل خوزستان بود. سرکردگان گروهک تروریستی حرکة النضال یا همان «الاهوازیه» با چندین اقدام تروریستی در اهواز اعلام موجودیت کردند و به دنبال آن اعضای گروهک با حمایت‌های لجستیکی و مالی رژیم سعودی در کشورهای اروپایی اقامت گزیدند و کپنهاگ دانمارک جدی‌ترین پایگاه استقرار این تروریست‌ها شد. استقرار این تروریست‌ها در خاک اروپا در شرایطی صورت گرفت که برای تمامی سرکردگان آنها به واسطه سوابق شرکت در اقدامات تروریستی و با پیگیری ایران از سوی پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم تعقیب قرمز صادر شده بود؛ ولی کشورهای غربی حاضر به اجرای حکم بین‌المللی درباره مجرمین تروریست نبودند.

فعالیت‌های این گروهک تروریستی  به سرکردگی حبیب نبگان در دانمارک ادامه پیدا کرد و با استفاده از شبکه های ماهواره‌ای و اینترنتی اقدام به آموزش از راه دور نموده و با ارایه ی وعده‌های مالی و پناهندگی در اروپا به فریب جوانان خوزستانی جهت ناامن‌سازی استان خوزستان پرداختند. هرچند این گروهک تروریستی مدعی است که بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی فعالیت می‌کند، اما واقعیت آن است که عربستان سعودی در پروسه فعالیت‌های گروهک «الاهوازیه» نقش اصلی را ایفا می‌کند. هر چند پی بردن دانمارک به ماهیت تروریستی گروهک الاهوازیه و رژیم ریاض، دیرهنگام صورت گرفته است، ولی اقدامات اخیر این کشور گامی مثبت ارزیابی شده و این امیدواری را بوجود می آورد که گروههای تروریستی بیشتر از این اجازه فعالیت در خاک دانمارک پیدا نکنند.

علاوه بر دولت دانمارک، شخصیتهای دیگری نیز بر تروریستی بودن گروهک الاهوازیه و رژیم ریاض اذعان داردند، بطوریکه سباستین استرین جتوف روزنامه‌نگار هلندی طی گزارشی در 24 نوامبر 2018 با عنوان «دیدار گروهک الاهوازی با شاه سعودی» که در روزنامه پولتیکن منتشر شد، بر این باور است که این گروه منافع ویژه‌ای در ارتباط با عربستان سعودی دارد و به دنبال ایجاد بحران دیپلماتیک میان ایران و دانمارک است. در ادامه این گزارش به دعوت اعضای این گروه در سال 2016 به عربستان اشاره شده و می آید: «به سختی می توان گفت که همزمانی دعوت دولت عربستان سعودی از گروهک الاهوازی و دیگر گروهک‌های کُرد و بلوچ در سال 2016 اتفاقی بوده است. دقیقاً در سال 2016 ولیعهد محمدبن‌سلمان، استراتژی جدیدی را برای مبارزه علیه مرزهای ایران و تقویت مناقشات قومی و مذهبی شکل داد. پس از مدتی کوتاه، شماری از گروه های مخالف ایران به منابع مالی بی سابقه ای دسترسی پیدا کردند که از جمله آنها گروهک الاهوازی در دانمارک بود. این گروهک در همان سال موفق به ایجاد یک تلویزیون حرفه‌ای در دانمارک شد.»

فنی مارگسن، پروفسور دانشگاه کپنهاگ و معلم اسبق آموزش زبان به ماموران آکادمی دفاع در عربستان سعودی نیز در این باره  معتقد است، «این گروهک تروریستی حتی بمباران یمن توسط عربستان را جشن می گیرد و از اینکه  عربستان و ایران در یمن با هم اختلاف داشته باشند، ابراز خرسندی می کند. به نظر می رسد منافع این گروه با عربستان سعودی گره خورده است. تلویزیون دولتی العربیه منتسب به عربستان سعودی مستمراً فعالیت گروه را در دانمارک پوشش خبری می دهد و از حبیب نبگان رهبر این گروهک تروریستی، به عنوان رزمنده ای یاد می کند که رهبر انقلابی در جهت مبارزه اعراب برای آزاد سازی اهواز است.»

در آخرین عملیات تروریستی این گروهک در حمله به رژه نیروهای مسلح اهواز در هفته دفاع مقدس که بیش از دهها شهید و زخمی بر جا گذاشت، غیرنظامیان و کودکان هم در میان شهدا و زخمی‌های این حمله تروریستی حضور داشتند. سایت وابسته به شبکه سعودی العربیه به گونه‌ای این حادثه تروریستی را پوشش می داد که حمایت از عوامل تروریستی را آشکار می‌ساخت. این شبکه سعودی به جای «حادثه تروریستی» از «حمله مسلحانه» در خصوص رویدادهای اهواز استفاده کرد؛ عنوانی که برخی رسانه های معاند نیز ترجیح دادند همان اصطلاح را انتخاب کرده و با رسانه سعودی همنوا شوند.

ریاض غیر از رفتارهای جنایتکارانه علیه مردم کشورمان، با تشکیل گروههای تروریستی دیگر همچون داعش، در سوریه و عراق نیز جنایتهای گسترده ای را رقم زده و طی 5 سال تجاوز مستقیم به یمن، بسیاری از مردم مظلوم این کشور بخصوص زنان و کودکان را به کام مرگ فرستاده و خرابیهای گسترده ای را در این کشور موجب شده است. سعودیها برای رسیدن به اهداف خود در منطقه از هیچ جنایتی ابایی ندارند. آنچه دست ریاض را در این جنایات باز می گذارد، همراهی و حداقل سکوت کشورهای غربی در قبال جنایات آن رژیم است. بر کسی پوشیده نیست که ریاض با سلاحهایی مرتکب به قتل و خونریزی مستقیم و غیرمستقیم در کشورهای دیگر می شود که از سوی دولتهای اروپایی در اختیار آن گذاشته شده است. امید است که کشورهای اروپایی ریاکاریها در قبال حقوق بشر را کنار گذاشته و گامهای عملی برای جلوگیری از جرم و جنایات رژیم تروریستی ریاض بردارند. شاید اقدام اخیر دانمارک بتواند، راهنمای خوبی در این مسیر باشد. هم اکنون تصمیم با کشورهای اروپایی است که مامنی امن برای مزدوران تروریست باشد یا نه. آنها یا باید مانند دانمارک با برداشتن گامهایی مناسب، از تروریسم اعلام برائت کنند، یا ادعای دفاع از حقوق بشر را کنار گذاشته و با قرار گرفتن در کنار رژیم کودک کش سعودی و گروهکهای تروریستی در کشتار بی رحمانه کودکان، زنان و غیر نظامیان شریک شوند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها