کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آرامش نسبی در بازار سکه و ارز


کد خبر : ۶۹۵۳۰دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴:۰۰۸۸۱۴ بازدید

پس از توفان نوسانی سوم اسفندماه، روز یک‌شنبه بازارها وضعیت باثبات‌تری داشتند و میزان تغییرات قیمتی کاهش یافت. در چهارمین روز اسفندماه ...

پس از توفان نوسانی سوم اسفندماه، روز یک‌شنبه بازارها وضعیت باثبات‌تری داشتند و میزان تغییرات قیمتی کاهش یافت. در چهارمین روز اسفندماه، معاملات بازیگران بزرگ زودتر از همیشه و از حدود ساعت ۱۰ صبح کلید خورد؛ آنها قیمت را در این فاصله از ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رساندند؛‌ پس از این یک ساعت کمی هیجانی، با شروع رسمی بازار، فضا کمی آرام‌تر شد و شاخص ارزی نیز در مسیر تعدیل قرار گرفت. ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده، دلار با قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شد که ۱۰۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود. این در حالی بود که در اولین روز هفته شاخص ارزی ۸۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۴بعدازظهر فروش‌های ارزی زیاد شده بود و ممکن است تحت‌تاثیر آن دلار امروز با قیمت پایین‌تری آغاز به‌کار کند.

به گفته فعالان،‌ رشد شارپی روز شنبه موجب شده بود که معامله‌گران در روز یکشنبه با احتیاط بیشتری خرید و فروش کنند. این دیدگاه در بازار وجود داشت که وقتی قیمت یکباره و با سرعت زیادی رشد می‌کند،‌ احتمال زیادی برای افت آن وجود دارد؛ چراکه از یک‌سو عده‌ای سعی می‌کنند از خریدهای خود با فروش سودگیری کنند و از سوی دیگر، بازارساز نیز با قدرت می‌تواند از قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه ارز کند. در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کردند که معامله‌گران بزرگ در روز یکشنبه تاکتیک تازه‌ای را در پیش گرفته بودند؛ در واقع این دسته به‌جای اینکه اقدام به فروش اسکناس نقدی کنند،‌ سعی می‌کردند با خالی‌فروشی در معاملات فردایی تا حدی خود را از خطر ریزش یکباره قیمت‌ها حفاظت کنند. در این میان، اگر مشاهده می‌کردند قیمت دلار در حال افزایش است،‌ معامله خالی فروشی خود را با کمی ضرر می‌بستند؛‌ ولی هم‌زمان می‌توانستند اسکناس نقدی خود را حفظ کنند.

در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند چنین اتفاقی در بازار آزاد رخ نداده است. از نظر این گروه، وضعیت بازار مانند روزهای قبل بود و در حالی که تقاضا بالا بود، عرضه بیشتر ارز موجب شده بود که قیمت رشد زیادی را تجربه نکند و حتی در اواخر روز در جاده کاهشی قرار بگیرد. از نظر آنها، یک انتظار برای ریزش و اصلاح قیمت در بازار وجود دارد،‌ ولی معامله‌گران زمانی که می‌بینند همچنان تقاضای اسکناس در بازار است، بی‌گدار اقدام به فروش نمی‌کنند. دیدگاه‌های دیگری نیز در مورد رشد قیمت دلار وجود داشت. گروهی بر بالا ماندن نرخ حواله درهم اشاره می‌کردند و عده‌ای بر ادامه تاثیر‌گذاری جو روانی حاصل از رفتن ایران به لیست سیاه FATF اشاره می‌کردند. دسته‌ای نیز نگرانی مربوط به ورود ویروس کرونا به ایران را در افزایش قیمت موثرمی دانستند.

در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کمتری را به ثبت رساند، بازارساز ارزی نیز سعی کرد که قیمت فروش صرافی‌های منتخب خود را به نرخ معاملات آزاد نزدیک‌تر کند. دیروز صرافی‌های منتخب دولتی قیمت فروش دلار خود را ۲۲۰ تومان افزایش دادند و روی عدد ۱۴هزار و۷۵۰ تومان قرار دادند. در واقع بازارساز همچنان کانال ۱۵ هزار تومانی را به رسمیت نشناخت ولی سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به بازار از ورود تقاضای کاذب به معاملات جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که دیروز در مقابل نیروهای افزایشی بازار قرار گرفت، تغییر مسیر قیمتی سکه بود. در دومین روز هفته، سکه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. این قیمتی بود که در سایت صنف فروشندگان سکه و جواهر درج شده بود. در این میان، برخی معامله‌گران حتی عنوان می‌کردند سکه قیمت‌های پایین‌تری را نیز ثبت کرده است. برخی از فعالان باور داشتند، معامله‌گران سکه بازیگران باهوش بازار هستند و وقتی آنها فروشنده می‌شوند، یعنی اینکه تصور می‌کنند افزایش قیمت دلار ادامه نخواهد یافت. در این میان، دیروز نیم‌سکه و ربع‌سکه برخلاف سکه‌تمام گران شدند. نیم‌سکه با ۳۰ هزار تومان افزایش به بهای ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز با ۲۰ هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید./ دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها