کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصرف گاز رکورد شکست


کد خبر : ۶۸۰۷۲چهارشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷:۲۶۱۲۰۴ بازدید

با افزایش برودت هوا، مصرف گاز در کل کشور افزایش یافت و به بیش از 543 میلیون مترمکعب در روز برای بخش خانگی و تجاری رسید.

با افزایش برودت هوا، مصرف گاز در کل کشور افزایش یافت و به بیش از 543 میلیون مترمکعب در روز برای بخش خانگی و تجاری رسید. این رقم رکورد جدیدی در مصرف گاز بخش خانگی کشور است که حدود 10 برابر مصرف گاز کشوری نظیر آلمان است. آلمان جمعیتی برابر با ایران دارد اما کشوری صنعتی است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام رکوردشکنی پیاپی مصرف گاز در دو روز اخیر به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: «کاهش دمای هوا در کشور و بارش برف در مناطق غربی کشور میزان مصرف گاز را بویژه در بخش خانگی و تجاری افزایش داده است. اگرچه در تأمین تقاضای این بخش مشکلی وجود ندارد، اما باید مصرف را مدیریت و میزان اتلاف انرژی را در کشور کاهش داد.» مهدی جمشیدی دانا، ادامه می‌دهد: «پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته شاهد کاهش بیشتر دما و در نتیجه پایداری مصرف در محدوده 540 میلیون متر مکعب در هر روز باشیم.» جمشیدی دانا می‌گوید: «در حال حاضر  تولید گاز کشور پاسخگوی تمام تقاضاهای تعریف شده از بخش‌های خانگی گرفته تا نیروگاهی است.» او ادامه می‌دهد: «شبکه انتقال گاز نیز از سلامت و ایمنی کامل برخوردار است و با توجه به توان پالایشگاهی کشور، در گازرسانی مشکلی وجود ندارد. البته اولویت تأمین با بخش خانگی است.»

مصرف در محدوده 700 میلیون متر مکعب

در ابتدای دولت یازدهم میزان تولید گاز کشور از رکورد بخش خانگی امسال هم کمتر بود و به شدت مسئولان با دغدغه تأمین گاز مورد نیاز کشور مواجه بودند. آن هم در شرایطی که از ترکمنستان گاز وارد می‌کردیم. اما اکنون بیش از 700 میلیون متر مکعب در هر روز گاز تولید می‌شود و این موضوع نه تنها به بی‌نیازی از واردات گاز، بلکه به تأمین پایدار گاز مصرفی کشور کمک کرده است.

توسعه فازهای پارس جنوبی به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی گاز کشور مهم‌ترین عامل این پایداری است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال و با بهره‌برداری از بخشی دیگر از این میدان مشترک؛ ‌ظرفیت تولید گاز کشور از مرز 800 میلیون متر مکعب در روز عبور کند.

اما آمارها نشان می‌دهد که ایران بزرگ‌ترین اتلاف‌کننده گاز در جهان است. چه در مشعل فلرها و در میدان‌های نفتی و گازی و چه در مشعل‌های روشن در خانه‌ها و صنایع. لذا جلوگیری از اتلاف گاز در کشور، امری ضروری است. باید با اصلاح فرآیندها از میدان و بخش تولید گرفته تا ساخت ساختمان‌ها و صنایع رقم بخورد. افزایش راندمان تجهیزات گاز سوز و نیروگاه‌ها نیز تأثیر ویژه‌ای در کاهش مصرف خواهد داشت.

آنچه مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی این سوخت باید انجام دهند، مصرف بهینه است. این کار با راهکارهای آسانی مانند دو جداره کردن پنجره‌ها و درها، نصب پرده‌های ضخیم، استفاده از پوشش مناسب، نصب شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (18تا 21درجه) و پوشش مناسب موتورخانه‌ها و تعمیرات لازم در آنها محقق می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها