آرمانملي: در حالي که بر اساس دستور بانک مرکزي قرار است روند فعالسازي رمز دوم پويا از طريق پيامک در همه بانکهاي کشور تا پايان ديماه تکميل شود، بررسيها نشان از آن دارد که اين گزينه، از دستگاههاي خودپرداز بسياري از بانکها حذف شده و مشتريان نظام بانکي عملا امکان استفاده از چنين خدمتي را ندارند. در عين حال، معاون وزير ارتباطات نيز با تاييد پوليبودن پيامک ارسالي از سوي مشتريان به سرشماره بانکها براي درخواست رمز يکبارمصرف تاکيد کرده است تنها پيامکي که از سوي بانک به مشتري ارسال شده و حاوي رمز دوم پوياست، براي مشتريان رايگان بوده و هزينه آن از سوي بانکها تامين و به اپراتورهاي تلفن همراه پرداخت ميشود.
هفته گذشته اخباري از سوي مهر منتشر شده است که نشان ميداد، طي فرآيند درخواست و دريافت رمز دوم پويا، از شارژ خط تلفن همراه مشتريان، هزينه پيامک کسر ميشود. پيگيريهاي «آرمانملي» از چند بانک بزرگ کشور و مشتريان بانکي اين خبر را در مورد پيامکهاي يکي از بانکها تاييد ميکرد. اين در حالي بود که بانک مرکزي بارها اعلام کرده بود که فعالسازي رمزهاي دوم پويا براي مشتريان بانک رايگان خواهد بود.
همچنين اين بانک مهلتي را تا پايان ماه جاري براي فراگير شدن اين خدمت براي بانکها تعيين کرده است. اکنون گزارشها حاکي از آن است که بانکها نهتنها اقدام به گسترش اين گزينه براي خدماتدهي بيشتر به مشتريان نکردهاند بلکه عملا امکان فعالکردن اين سرويس از روي دستگاههاي ATM حذف شده است. اين در حالي است که گفته ميشود سرويس پيامکي فعالسازي رمز دوم پويا از استقبال بيشتري نزد مشتريان بانکها برخوردار بوده است. اين خدمت، بهويژه در ميان افراد مسنتر يا کساني که از گوشيهاي هوشمند استفاده نميکنند بسيار پرطرفدار بوده و دريافت رمز يکبارمصرف را براي آنها آسانتر ميکرد.
ارسال پيامک به بانک پولي است
معاون وزير ارتباطات گفت: رمز دوم پويا براي شهروندان هيچگونه هزينهاي به دنبال ندارد و هزينه پيامک از سوي بانکها پرداخت ميشود. حسين فلاحجوشقاني تصريح کرد: بانک مرکزي زيرساخت واحدي را با عنوان «هريم» ايجاد کرده که در تمام بانکها پيادهسازي شده است. به اين ترتيب که با ارسال درخواست از سوي مشتري در صفحات پرداخت اينترنتي، رمز دوم پويا براي مشتريان از طريق پيامک ارسال ميشود و هزينه اين پيامک را بانکها بر اساس بودجه در نظر گرفته شده براي ارتقاي امنيت همچون پيامک برداشت از حساب به اپراتورها پرداخت ميکنند که براي مشتري هيچ هزينهاي ندارد و سرويس کاملا رايگان است.
او افزود: سامانه پيامکي ديگري نيز در کنار هريم در برخي از بانکها ايجاد شده که مشتري بايد ابتدا چهار رقم پاياني شماره کارت خود را به يک سرشماره بانک عامل ارسال کند تا بانک در پاسخ، رمز دوم يکبارمصرف براي مشتري ارسال کند که دريافت پيامک براي مشتري رايگان است، اما با توجه به اينکه تراکنشهاي پيامکي (عمليات ارسال) در شبکه اپراتورها هزينه دارد، مشتري هزينه پيامک چهار رقم شماره کارت را بايد به اپراتور خود پرداخت کند. فلاحجوشقاني در گفتو گو با ايبنا ادامه داد: در اين زمينه بانکهاي ايجاد کننده اين سامانه ميتوانند با اپراتورها توافق کنند تا هزينه اين سرويس نيز در اين لايه براي مشتري رايگان شود که تا امروز توافقي با بانک مرکزي و بانکهاي دارنده اين سرويس نبوده است. گفتني است روابط عمومي بانک مرکزي در اطلاعيهاي اعلام کرد: طبق اطلاع قبلي، هزينه «دريافت» پيامک رمز دوم پويا بر عهده بانکها و موسسات اعتباري است.