کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

علیرضا پناهیان و تاکتیک فتح بهارستان با تخریب نهادهای انتخابی


کد خبر : ۶۷۲۸۸یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹:۰۳۸۷۹ بازدید

به نظر می‌رسد علیرضا پناهیان، منبری اصولگرا و نایب رئیس پیشین قرارگاه عمار، این روزها مأموریتی برای خود تعریف کرده؛ چرا که درصدد است با تاکتیک تخریب مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه در تریبون‌های مختلف، ضمن ایجاد دوقطبی بین جریان‌های سیاسی کشور، نمایندگان مطلوبش را راهی بهارستان کنند.

ao67gkcjufy9snqqmem2.jpg

ایرناپلاس- به نظر می‌رسد علیرضا پناهیان، منبری اصولگرا و نایب رئیس پیشین قرارگاه عمار، این روزها مأموریتی برای خود تعریف کرده؛ چرا که درصدد است با تاکتیک تخریب مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه در تریبون‌های مختلف، ضمن ایجاد دوقطبی بین جریان‌های سیاسی کشور، نمایندگان مطلوبش را راهی بهارستان کنند.

هرچند انتقاد به مجلس و قوه مجریه غیر همسو از سوی حجت‌الاسلام پناهیان، روحانی نزدیک به جریان پایداری پدیده تازه‌ای نیست، اما انتقادات مکرر گاهی همراه با توهین‌ او و همچنین دعوت تعدادی از فعالان سیاسی اصولگرا از او برای شرکت در انتخابات، شائبه انتخاباتی بودن این اظهارات را تقویت کرد. بااین‌حال، پناهیان برای انتخابات مجلس ثبت‌نام نکرد و به انتقادات خود نیز ادامه داد. شاید تاکتیک طیف نزدیک به او در انتخابات پیش رو، سوار شدن بر موج حملات او به برخی چهره‌ها و همچنین نهادهای انتخابی مردم است تا بتوانند صندلی‌های مجلس شورای اسلامی را فتح کنند.

او اخیراً در توییتر خود با زدن چند اتهام به علی مطهری بدون ذکر نامش، می‌پرسد: «آیا شورای نگهبان او را تأیید صلاحیت می‌کند؟»

یکی از اظهارات جنجالی اخیر او، انتقادش از نمایندگان مردم به خاطر رأی ندادن به مصوبه شفافیت آرا بود که البته با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و بسیاری آن را توهین محض و پایین آوردن شأن خانه ملت دانستند. اوایل شهریورماه سال جاری، سخنرانی‌ای از پناهیان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خطاب به نمایندگان مجلس گفته بود:«آی مجلس شورای اسلامی؛ آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندید! بگو چه غلطی دارید می‌کنید!؟ چی رو دارید از ملت پنهان می‌کنید؟» این سخنان پناهیان با واکنش گسترده نمایندگان مجلس و سیاسیون مواجه شد. محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس با وارد ندانستن انتقادات این چهره روحانی به طرح شفافیت آرای نمایندگان به خبرآنلاین گفت: «آقای پناهیان به این امر نیز جاهل و ناآگاه است که منبری که ایشان روی آن سخن می‌گوید، مردم آن را به‌عنوان جایگاه پیامبر می‌شناسند. متأسفانه ایشان واعظ غیر متعظ شده است، واعظی که می‌خواهد روی منبر مردم را وعظ کند باید قبل از آن خودش اخلاق، ادب، متانت و حرمت را یاد گرفته باشد، بعداً از این منبر مردم را موعظه کند. پس ابتدا باید برای ایشان کلاس ترتیب داده و ایشان نسبت به شناخت قوانین کشور یک دوره کارآموزی طی کنند.»

بااین‌وجود، روزنامه کیهان عملکرد پناهیان را پیگیری یک مطالبه عمومی مطرح کرد و در این‌باره نوشت: «حجت‌الاسلام پناهیان از جوانان خواست تا شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان را به‌صورت یک مطالبه عمومی پیگیری کنند، اما همین اظهارات باعث شد تا مخالفان شفافیت، او را با الفاظی زشت و توهین‌آمیز، خطاب قرار دهند.»

اندکی بعد، ۲۲ شهریورماه  پناهیان که تریبون سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران را در اختیار داشت، گفته بود: «انتخابات مجلس یکی از موقعیت‌هایی است که برخی می‌خواهند از آن سوءاستفاده و آن را دوقطبی کنند»، این‌ در حالی بود که بسیاری علت سخنرانی‌های مکرر پناهیان و تاختنش به برخی جریانات سیاسی را ایجاد فضایی دوقطبی و تلاشش برای راهیابی کاندیدای موردنظرش به مجلس شورای اسلامی می‌دانستند.

مطهری: مشاور عالی داشتن رهبری هم ضد ولایت‌فقیه است؟!

اخیراً هم‌بار دیگر، نائب رئیس پیشین قرارگاه عمار توپ انتقادش را به زمین نمایندگان مجلس انداخت و بدون نام بردن از علی مطهری، نماینده مجلس خطاب به او گفت: «برخی از نمایندگان اصول‎گرای مجلس که از حداقل درایت سیاسی برخوردار نیستند، می‌گویند که مجلس نباید تابع اشارات رهبری باشد، بلکه فقط باید تابع فرامین و حکم حکومتی باشد! درحالی‌که مجلسی که چنین باشد، به نقطه امید دشمن تبدیل خواهد شد و امنیت و اقتدار کشور را کاهش خواهد داد. به نماینده اصول‌گرا می‌گوییم، چرا رسانه بیگانه سخنان تو را پخش می‎کند، می‌گوید من نمی‎دانم چرا این ‎کار را می‌کند! ما باید ببینیم مواضع کدام یک از نامزدها در بی‌بی‌سی با اشتیاق پوشش داده می‌شود و به این افراد رأی ندهیم.»

اما علی مطهری انتقادات او را بی‌پاسخ نگذاشت و در جوابیه‌ای اعلام کرد: «با تعبیر ایشان که «مجلس نباید تابع اشارات رهبری باشد» و این تعبیر را به این‌جانب نسبت داده‌اند، نوعی بی‌اعتنایی بنده به رهنمودهای رهبری به مخاطب القاشده است. سخن من درباره ولایت‌فقیه که بارها تأکید کرده‌ام حاوی دو نکته اساسی است: اول این‌که برای طرح هر موضوعی در مجلس لزومی ندارد ابتدا از نظر موافق رهبری اطمینان حاصل کنیم تا مجلس به یک موجود دست‌وپا بسته تبدیل شود. بله، اگر رهبری لازم دیدند در مورد مسئله‌ای امر یا نهی کنند ۱۰۰ درصد اطاعت می‌کنیم. دوم آن‌که اگر رهبری نظری (غیر از موارد حکم حکومتی) در باب مطلبی ارائه دادند ـ گرچه معمولاً با توجه به تجربیات و بینش‌های رهبری راهگشاست ـ اما هیچ ایرادی ندارد که کسی نظر مخالفی ابراز کند و الا باید حتی مشاور عالی داشتن رهبری را امری ضد ولایت‌فقیه تلقی کنیم!»

مطهری همچنین این سخن پناهیان را خلاف مبانی علم کلام در شیعه دانست و بیان کرد: «نمی‌توانم درباره انحراف در تفسیر ولایت‌فقیه ساکت بمانم. من به فضل خداوند برای دفاع از نظام اسلامی و جایگاه واقعی ولایت‌فقیه که بزرگانی چون شهید مطهری و رهبر انقلاب در تبیین آن کوشیده و می‌کوشند و ثمره آن دین‌دار ماندن جوانان است، تهمت‌ها را به جان‌ خواهم خرید و تا زمانی که قلبم در سینه می‌تپد، درصحنه خواهم بود.»

 انتقاد به شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ نمایندگان داعشی!

این روحانی نزدیک به جبهه پایداری باز هم به انتقادات توهین‌آمیز خود ادامه داد و روز گذشته در دومین یادواره شهدای مدافع حرم ایران و عراق و دهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گفت: «نمایندگان مجلسی که همفکر با غرب‌گرایان هستند هیچ تفاوتی با داعشیان ندارند و هر دو خون‌ریز هستند. یکی در جنگ، با اسلحه زنان و کودکان را به اسارت می‌برد و دیگری با کنسرت و ابزار جهنمی تهاجمی همین اقدام را انجام می‌دهد که هر دو دشمن محبت هستند.»

پناهیان همچنین در ادامه به شیوه تأیید صلاحیت شورای نگهبان انتقاد وارد کرد و گفت: «شورای نگهبان نیز در ۳۰ سال گذشته انتخابات را به وضعی رسانده که همیشه رقابت بین غرب‌زده‌ها و غیر غرب‌زده‌ها است. در هیچ نقطه‌ای از جهان انتخابات میان افرادی که نظام را قبول دارند و آنهایی که نظام را نمی‌پذیرند، برگزار نمی‌شود و دلیل اصلی آن اقدامات فرهنگی است که تاکنون انجام نداده‌ایم.» او همچنین به‌صراحت بیان کرد که نمایندگان لیبرالی در کشور ما وجود دارند که از داعش دفاع می‌کردند.

 حمله تند به رئیس‌جمهور

البته توهین‌ها و انتقادات بدون سند و مدرک پناهیان تنها به نمایندگان ختم نمی‌شود. او چند وقت قبل درباره رئیس‌جمهوری نیز گفته بود: «رئیس‌جمهور حسن روحانی تقوای سیاسی ندارد». او همچنین در جایی دیگر دامنه حملاتش را ادامه داد و رئیس‌جمهور را به دوقطبی کردن فضا متهم کرد و گفت: «خدا لعنت کند کسانی را که به این دو قطبی‌سازی‌ها دامن می‌زنند، خدا لعنت کند کسانی را که هرکسی که انتقادی می‌کند او را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها کسانی هستند که نمی‌گذارند جامعه به جلو برود و فضای نقد و گفت‌وگوی آزاد پیش بیاید». این درحالی‌که است که پیش‌ازاین، حسن روحانی درباره اهمیت وحدت ملی صحبت کرده بود.

همین انتقادات و سخنان توهین‌آمیز باعث شد که چهره‌های مختلفی از جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به او واکنش نشان دهند. حتی محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در واکنش به سخنان این روحانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق بیان کرد: «نماز جمعه یک مراسم سیاسی-عبادی است و باید کانون وحدت در جامعه باشد. البته این سخن به‌ معنای آن نیست که هیچ انتقادی در آن نباید مطرح شود، بلکه اتفاقاً خطیب‌های نماز جمعه یا کسانی که پیش از خطبه به سخنرانی می‌پردازند، باید درباره امور جاری انتقاد کنند؛ اما این انتقاد باید مشفقانه و منصفانه و راهگشا باشد. نقد باید مؤثر و با لحنی ملایم باشد تا دشمنان تصور نکنند که میان مسئولان اختلاف‌های عمیقی وجود دارد.»

البته این روزها پناهیان تریبون‌های متعددی را در نماز جمعه، شبکه‌های اجتماعی، صداوسیما و منابر مراسم مذهبی در اختیار دارد و از این فرصت استفاده می‌کند و به‌جای سخن گفتن درباره مسائلی که به پیوند سیاسی- اجتماعی مسئولان و همچنین تقوای سیاسی آنها کمک کند، به ایجاد فضای دوقطبی دامن می‌زند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها