کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

5 راهبرد ایمن‌سازی سهامداران در بورس


کد خبر : ۶۵۵۴۹دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱:۵۱۳۹۳۱ بازدید

بازار سرمایه پس از چندین ماه رشد مداوم و تاریخی ازمیانه مهر ماه جاری با نوسان مواجه شد. هرچند از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص کل بورس ...
5 راهبرد ایمن‌سازی سهامداران در بورس5 راهبرد ایمن‌سازی سهامداران در بورس

بازار سرمایه پس از چندین ماه رشد مداوم و تاریخی ازمیانه مهر ماه جاری با نوسان مواجه شد. هرچند از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 122 هزار و 732 واحد رشد کرده و 68.6 درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورده است، اما ریزش‌های اخیر شاخص در نیمه دوم مهر ماه سهامداران بخصوص تازه‌واردها را نگران کرده است. در مهر ماه هرچند بالاترین رکورد تاریخی شاخص با 327 هزار و 305 واحد به ثبت رسیده است، اما تنها ظرف چند روز این رکورد به پایین‌ترین رقم در 19 روز کاری مهر رسیده است به‌طوری که اوج شاخص دراین ماه با شاخص روز گذشته 25 هزار و 914 واحد افت نشان می‌دهد.

پس از ریزش نزدیک به 11 هزار واحدی روز 23 مهر ماه دیروز نیز در ادامه نوسانات بازار شاخص 8 هزار و 249 واحد دیگر افت کرد و در 301 هزار و 391 واحد ایستاد که 2.66 درصد از بازدهی کل کم کرد.

عجول نباشید

درحالی که چنین ریزش‌هایی برای سهامداران جدید بازار سرمایه عجیب و نگران‌کننده است، اما سهامداران باسابقه و حرفه‌ای بارها افت و خیز شاخص را دیده‌اند. برهمین اساس کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند بازار سرمایه که هم‌اکنون در صدر بازدهی میان بازارهای مختلف قرار دارد، تفاوت زیادی با سایر بازارهای رقیب دارد. درواقع این بازار با آنچه در بازار پول و سپرده‌گذاری در بانک‌ها سراغ داریم تفاوت زیادی دارد و نمی‌توان انتظار سود ثابت و تضمین شده‌ای داشت. سهامداران باید به این بازار نگاه بلندمدتی داشته باشند، چرا که تجربه نشان داده است  سهامدارانی که با نگاه بلندمدت و مطالعه کافی سهام خریداری می‌کنند در بلندمدت بازده مناسبی کسب می‌کنند. این درحالی است که ممکن است درکوتاه مدت سهامی که در بلندمدت سود دارد، با زیان همراه باشد.

همانگونه که اشاره شد، بررسی روند شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون با وجود ریزش روزهای اخیر همچنان بازدهی بالای 68 درصد داشته و دراین مدت بیش از 122 هزار واحد رشد کرده است. بنابراین تنها با چند روز کاهشی نمی‌توان حکم به زیان داد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در روزهای پرنوسان بازار چه افزایشی چه کاهشی، بازار شایعات نیز داغ می‌شود و برهمین اساس سهامداران تازه وارد نباید به این شایعات توجه کنند. به طور معمول این نوع از شایعات با هدف سودجویانه توسط عده‌ای خاص طراحی و منتشر می‌شود که در نهایت سود آنها و زیان سهامداران را درپی دارد.

ریزش‌های بی‌دلیل

آنطور که اکثر کارشناسان بازار روی آن اتفاق نظر دارند، نوسانات اخیر بازار دلایل منطقی و بنیادی ندارد و بیشتر ناشی از جو روانی است که بر بازار حاکم شده است. بنابراین اعتقاد دارند که نوسانات اخیراصلاحی و کوتاه مدت خواهد بود.

در سال‌های اخیر نیز دولت برای حمایت از سهامداران و جلوگیری از نوسان شدید در بازار برنامه‌های ویژه‌ای تدوین کرده است که پنج اقدام مهم در این مسیر تأسیس «صندوق تثبیت بازار سرمایه»، «صندوق‌های سرمایه گذاری» به‌عنوان ابزارهای واسط برای ورود سهامداران به بازار، ایجاد سهامداران حقیقی، لایحه حمایت از سهامداران خرد و فرهنگ‌سازی به شمار می‌رود. در روزهای اخیر نیز دولت لایحه حمایت از سهامداران خرد را در قالب قانون تجارت به تصویب رساند که همه آنها برای حمایت از سهامداران کارآیی دارد. با این حال نمی‌توان انتظار داشت که دولت به‌صورت مستقیم در بازار دخالت کند و به‌صورت مصنوعی باعث ثبات آن شود.

جزئیات لایحه حمایت از سهامداران خرد

لایحه حمایت‌های شرکتی از سهامداران خرد در قالب قانون تجارت در روزهای اخیر به تصویب هیأت وزیران رسید. در این لایحه ممنوعیت معامله با سایر شرکت‌های مدیران و اعضای هیأت مدیره بدون اجازه مجمع، انتقال اموال شرکت بیش از ۵۰ درصد منوط به تأیید مجمع عمومی عادی شرکت وجود عضو هیأت مدیره غیرموظف، حضور حداقل یک شخص حقیقی در هیأت مدیره مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین در این لایحه مجازاتی از جمله حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی برای مدیران و اعضای هیأت مدیره متخلف شرکت‌های سهامی پیش‌بینی شده است./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها