کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حمله به تاسیسات آرامکو؛ رتبه اعتباری عربستان تنزل یافت


کد خبر : ۶۴۹۹۰چهارشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳:۰۲۱۹۱۷ بازدید

موسسه اعتبارسنجی فیچ، یکی از سه موسسه بزرگ در این زمینه در جهان، رتبه اعتباری عربستان سعودی را یک درجه تنزل داده است.
حمله به تاسیسات آرامکو؛ رتبه اعتباری عربستان تنزل یافتحمله به تاسیسات آرامکو؛ رتبه اعتباری عربستان تنزل یافت

موسسه اعتبارسنجی "فیچ"، یکی از سه موسسه بزرگ در این زمینه در جهان، رتبه اعتباری عربستان سعودی را یک درجه تنزل داده است.

در رده بندی جدید، رتبه عربستان که تا پیش از این A+ بود به A تقلیل یافته است.

این تنزل رتبه "مرتبط با افزایش تنش‌های ژئوپولوتیک و نظامی در منطقه خلیج فارس در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین تضعیف وضعیت مالی عربستان" اعلام شده است.

در جدول رتبه بندی موسسه فیچ " A" رتبه اعتباری بسیار خوبی محسوب می‌شود ولی به قدرت رتبه‌های بالاتر نیست.

رتبه‌های بالای موسسه اعتبارسنجی فیچ
رده ظرفیت برای اجرای تعهدات مالی
AAA قوی‌ترین
AA/AA/+AA- بسیار قوی
A/A/+A- قوی
BBB/BBB/ +BBB- کافی

بر اساس تعریف موسسه اعتبارسنجی فیچ، قرارگرفتن کشوری در این رتبه به این معنی است که هنوز ظرفیت قوی برای پرداخت تعهدات مالی وجود دارد؛ هر چند در مقایسه با رده‌های بالاتر مانند A+، این کشور در صورت رویارویی با وضعیت‌های بد مالی و اقتصادی ممکن است شکننده به نظر برسد.

وزارت دارایی عربستان این تنزل رتبه‌ را "مایوس کننده خوانده" و گفته رده بندی جدید منعکس کننده پاسخ این کشور به حملات تاسیسات آرامکو در ۱۴ سپتامبر و همچنین ظرفیت عربستان برای مدیریت پیامدهای آن نبوده است.

حملات اخیر مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص در شرق عربستان سعودی را هدف گرفت.

موسسه فیچ گفته است: "به نظر ما، با توجه به سیاست خارجی عربستان از جمله همراهی نزدیک عربستان سعودی با سیاست‌های آمریکا درباره ایران و ادامه دخالت در جنگ یمن، این کشور در برابر تنش‌های رو به افزایش ژئوپولیتیک (در منطقه) شکننده است."

پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی با ۲۰ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت هم رسید؛ این جهش قیمت نفت بالاترین رکوردی بود که از سال ۱۹۹۱ میلادی تا کنون ثبت شد.

به تدریج البته قیمت‌ها کاهش یافت؛ عربستان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است و این حمله روزانه حدود ۵/۷ میلیون بشکه از تولید کاسته بود؛ این رقم حدودا معادل ۵ درصد از کل نفت عرضه شده به بازارهای جهان در روز است.

مقام‌های سعودی گفته‌اند حملات به تاسیسات نفتی این کشور تاثیری بر رشد اقتصادی یا وضعیت مالی این کشور ندارد ولی بعضی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند این حملات ممکن است در طولانی مدت بر برنامه‌های این کشور برای تحول اقتصاد آن و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرگذار باشد.

موسسه فیچ در گزارش خود همچنین پیش بینی کرده کسری بودجه عربستان در سال جاری مالی میلادی (آوریل ۲۰۱۹-آوریل ۲۰۲۰) افزایش یابد و به ۶/۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد؛ این رقم پارسال ۵/۹ درصد تولید ناخالص ملی عربستان را شامل می‌شد.

از مهمترین دلایل این پیش‌بینی، کاهش قیمت متوسط نفت در بازارهای جهانی و همچنین پائین آمدن تولید اعلام شده است.

"مودی"، یکی دیگر از موسسات مهم اعتبارسنجی جهان هم پس از حملات به تاسیسات آرامکو تخمین خود را برای رشد اقتصادی عربستان در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) به ۰/۳ درصد کاهش داد؛ تخمین قبلی ۱/۵ درصد بود؛ هر چند گفته شد علت این کاهش عمدتا به دلیل کاهش کلی تولید نفت بوده است.

تنزل اخیر رتبه اعتباری عربستان در حالی است که این کشور قصد دارد اوارق قرضه اسلامی بین‌المللی عرضه کند.

اتفاقات اخیر در حالی است که شرکت آرامکو می‌گوید سطح تولید نفت خود را به طور کامل به پیش از حملات ۱۴ سپتامبر رسانده است.

ابراهیم البوعینین، مدیر اجرایی بخش بازرگانی این شرکت بزرگ نفتی دیروز (دوشنبه ۳۰ سپتامبر/ ۸ مهر) گفته: "تا ۲۵ سپتامبر (۹ روز بعد از حمله) ما توانستیم ظرفیت را کاملا به پیش از حملات برگردانیم."

البته عده‌ای به این اظهارات به دیده تردید می‌نگرند؛ روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر(۲۲ سپتامبر) به نقل از پیمانکاران آرامکو نوشته بود تعمیر تاسیسات آسیب دیده ممکن است "چند ماه بیش از پیش‌بینی این شرکت طول بکشد."

در این گزارش آمده بود مقامهای ارشد آرامکو وعده داده‌اند "حداکثر طی ده هفته به چرخه کامل تولید برگردد."

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است؛ بر اساس داده‌هایی که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو منتشر کرده، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۴ میلیارد دلار بوده است.

سال گذشته (۲۰۱۸) شرکت آرامکو روازنه حدود ۱۳/۶ میلیون بشکه نفت تولید کرد که این میزان از تولید شرکتهای نفتی بزرگی مانند "رویال داچ شل" و "بی‌پی" بریتانیا بالاتر بود.

سکان ریاست این شرکت در دست عبدالعزیز بن سلمان، شاهزاده سعودیست که اخیر ریاست این شرکت را بهمراه وزارت نفت بر عهده گرفته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها