استفاده از هدایای تبلیغاتی و ارائه آنها به مشتریان، کاری با قدمت چند صدساله است. اما در دنیای تجاری امروز و تکیه بر برندسازی نوین، شاهد نگاهی کاملا متفاوت به این موضوع خواهید بود. به همین دلیل در این مقاله، به شناخت، تاریخچه و بررسی هدایای تبلیغاتی جدید پرداخته میشود. اگر صاحب کسب و کاری هستید، برای مطالعه این مقاله شک نکنید.
هدایای تبلیغاتی چیست؟
با شنیدن این سوال تعداد بسیار زیادی از اقلام در ذهن شنونده پدیدار میشود. وسایلی که با توجه به روابط کاری و خرید هر فرد به او ارائه شده. احتمالا یکی از پرمصرفترین هدایایی که در زمینه تبلیغات کاربرد داشته و دارد، خودکار یا دفترچههای یادداشت است. بدونشک در زمانی که دنیای دیجیتال چنین پیشرفتی را تجربه نکرده بود، استفاده از چنین ابزاری برای ثبت تفکرات، شماره تلفن یا آدرس میتوانست بسیار کارا باشد. اما در طول زمان و تغییرات فوقالعاده سریع در دنیای فنآوری، محصولات جدید دیگری به این فضا وارد شدند.
اگر به بررسی دقیق تمامی محصولات تبلیغاتی که به عنوان هدیه به مشتریان داده میشد بپردازید؛ نکتهای را در تمامی آنها مشترک میبینید. تمامی این محصولات با توجه به نیاز مشتری در طول زمان انتخاب شده و استفاده شدهاند. این نیاز با دقت به موقعیت زمانی و مکانی شرکت ارائه کننده و مشتریانش انتخاب شده و در بستری هوشمندانه به آنان عرضه میشود.
استفاده از هدایای تبلیغاتی همچنان یکی از بهترین روشها برای احترام به مشتری به شمار میرود. اما انتخاب هر کدام از آنها که گستره بزرگی را هم شامل میشوند، نیاز به تحقیق و جستجوی فراوان دارد. امروزه بهکارگیری انواع فلش مموری، تی شرت تبلیغاتی یا پاور بانک تبلیغاتی فراگیر شده و در بسیاری از شرکتها بهجای خودکار یا سررسید آنها را اهدا میکنند. اما برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را به دست بیاورید، باید هدف خود را بهصورت کامل بدانید.
تاریخچه ورود هدایای تبلیغاتی به دنیای تجارت
شاید اولین هدیهای که در این سبک و سیاق به افرادی عرضه شد و امروز از آن اطلاعاتی در دست است، در سال 1789 تهیه شده باشد. در این سال رئیس جمهور وقت آمریکا، جرج واشنگتن که به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور انتخاب شده بود، به مهمانان جشن خود یک عدد دکمه هدیه داد. شاید این شکل از هدیه با سبک نوین تبلیغات تفاوتهای بسیاری داشته باشد، اما میتوان آنرا مبدا شروع این حرکت دانست.
سالها پس از آن، محصولات تبلیغاتی جدید پا به عرصه نهادند. این هدیهها میتوانستند محصولاتی چوبی یا فلزی باشند که هر کدام با توجه به مشتریان و خدمات شرکتها ارائه شدهاند. این روند تا اواخر قرن نوزدهم ادامه داشت، اما هیچ فرآیند استانداردی برای تولید و توزیع آن در نظر گرفته نمیشد، بلکه بیشتر به عنوان یک هدیه و بدون در نظر گرفتن اصول تجارت اهدا میگردید.
احتمالا باید اواخر قرن 19 و فردی به نام جاسپر نیک را به عنوان نقطه آغازین این شیوه از تبلیغات دانست. او که دارای یک چاپخانه در اوهایو بود، با دقت در اتفاقی ساده و تحلیل درست آن اولین اقدام حرفهای را پایهگذاری کرد. او با دیدن افتادن کتابهای یک کودک از دستش به نتیجهای رسید. او توانست با یک تولیدی کیف مدرسه و یک تولیدی کفش توافق کند. این تفکر موجب شد تا با یک نگاه نوین تجاری و نگرش برد- برد 2 قرارداد تنظیم کند و تعداد زیادی کیف مدرسه را بهصورت رایگان در میان کودکان توزیع نماید.
تنها تفاوت این کیفها با مدلهای مشابه در جمله نوشته شده روی آن بود.
«کفشهای Cantwel را بخرید»
بله او با اینکار تبلیغات گستردهای را برای برندی دیگر با استفاده از هدیه تبلیغاتی انجام داد. این ایده بسیار نو توانست با تاثیر بر شخصی دیگر موجب راهاندازی شرکتی مختص کارهای تبلیغاتی شود. در ادامه کار این دو چاپخانه در یکدیگر ادغام شده و کمپانی بزرگ تبلیغاتیای با نام The American Artwork را راهاندازی کردند.
متاسفانه سابقه این کار در ایران بهطور دقیق مشخص نیست. اما اولین مراکز و شرکتهای تبلیغاتی در ایران از سال 1316 شروع به فعالیت نمودند. بدون شک شروع به چنین فعالیتی در نهایت منجر به پیدایش شرکتهای امروزی شده است.
تغییر نگرش در ارائه هدایای تبلیغاتی و همراهی با مشتریان
در گذشته انجام چنین تبلیغاتی فقط با نگرش معرفی محصولات یا شناخته شدن برند اتفاق میافتاد. اما تولید و اهدا اینگونه هدایا در گذر زمان با تفکر دیگری صورت گرفت. به عنوان مثال به موردی که ذکر گردید باید اشاره نمود. همان تبلیغات قدیمی که به صورت خودکار و سررسید تاثیر بسیار مثبتی نیز داشتند. البته نباید اینگونه هدایای تبلیغاتی را موارد از رده خارج دانست. با این نگاه که هنوز چنین مواردی با توجه به بازار هدف در برندهای گوناگون میتواند، تاثیر فوقالعادهای داشته باشد. اگر شما شرکتی با فعالیت در زمینه دانشآموزان یا دانشجویان باشید، اهدا هدیهای مانند خودکار برای تبلیغات همچنان موثر خواهد بود.
در نگاه جدید بازاریابی، مرتفع نمودن نیاز مشتری موجب پیدایش بیشترین میزان موفقیت میشود. توجه داشته باشید که شما چه خدماتی را برای چه کسانی ارائه میدهید یا به زبان دیگر فقط به مصرفکنندگان محصولات و خدماتتان دقت نمایید. شناخت کافی از این دو مقوله، هر برندی را به سوی بهترین انتخاب خواهد کشاند. یکی از عواملی که موجب ورود هدایای تبلیغاتی جدید به بازار شده، همین توجه ویژه به نیاز بازار هدف است.
امروزه برای نسلی که استفاده از گوشی موبایل بالاترین اولویت برایشان به شمار میرود، دریافت یک سررسید شاید جایگاهی نداشته باشد. به همین دلیل باید به دنبال رفع نیاز او بود. اگر بخواهید به این گروه از مشتریان خود هدیهای بدهید که همیشه یادآور برند، خدمات یا محصولات شما باشد؛ یکی از بهترین انتخاب ها پاور بانک تبلیغاتی است. استفاده از چنین محصولی هیچ شک و شبههای در موفقیت و ماندگاری برای شما نخواهد داشت. نیاز فرد به شارژ و استفاده از آن در لحظات اضطراری، خاطرهای خوش را برای او بهجای میگذارد.
آسایش در تامین و خرید هدایای تبلیغاتی
از مهمترین گزینهها برای تهیه و اهدا انواع هدایای تبلیغاتی جدید و قدیمی، یافتن یک تامین کننده خوب است. یک تامین کننده عالی با ارائه بهترین گزینهها میتواند شرایط مطلوبی را برای هر برندی پدید آورد. هر شرکتی برای تهیه چنین مواردی میتواند اقدام به خرید محصولاتی نماید، اما کیفیت هر محصول و ماندگاری آن از موارد اساسی در این انتخاب باید باشد. در کنار این مورد مهم، وجود تجربه کافی برای انتخاب گزینه تبلیغاتی مورد نظر میتواند پایه و اساس موفقیت یک شرکت باشد.
در نظر بگیرید شرکتی را که به جای خرید محصولی با بازخورد پایین، با توجه به مشاوره و تجربه تامین کننده خود؛ خرید تی شرت تبلیغاتی را در دستور کار قرار دهد و با این کار بیشترین نتیجه را برای خود پدید آورد. این شیوه کار موجب میشود تا تمامی هزینه تبلیغاتی این شرکت در مسیر درست خرج گردد. در نتیجه بهترین بازخورد را از سوی مشتریان خود داشته باشد و بسیاری از آنان را به مشتریانی وفادار تبدیل کند. وجود مشتری وفادار موجب ورود افراد بیشتری به عنوان مشتری به آن کسب و کار خواهد شد. پس بیشک وجود یک تامین کننده حرفهای برای خرید انواع هدایای تبلیغاتی جدید و قدیمی بسیار مفید خواهد بود.
شرکت صدراگیفت با سابقهای نزدیک به دو دهه در صنعت تبلیغات و تامین هدایای تبلیغاتی یکی از مطمئنترین مراکز برای تمامی برندها و شرکتهای نیازمند به اینگونه تبلیغات است. توجه ویژه به کیفیت محصولات عرضه شده و تامین انواع محصولات از شاخصههای مطلوب صدراگیفت به شمار میرود. استفاده از انواع محصولات مانند تراریوم تبلیغاتی، تی شرت تبلیغاتی، پاور بانک تبلیغاتی یا فلش مموری در انواع و مدلهای گوناگون در کنار بسیاری دیگر از موارد که در دستهبندیهای متفاوت وجود دارد؛ انتخاب را برای تمامی افراد ساده میکند.
آرامش خیال از خرید محصول با کیفیت و تقدیم آن به عنوان یک هدیه از گزینههایی است که میتوانید آن را در مجموعه صدراگیفت بیابید. وجود انواع هدایای تبلیغاتی جدید در مجموعه فروش این شرکت موجب شده تا خریداران همگام با پیشرفت این صنعت، حرکت کنند. یکی از نکات جالب در این حرکت همسو، استفاده از هدایایی با قیمت مناسب و ارزان است. وجود چنین مواردی با توجه به کیفیت، شرایط مطلوبی را برای شرکت تبلیغ کننده فراهم میآورد.
بهکارگیری انواع هدایای تبلیغاتی جدید و قدیمی در کنار یکدیگر و توجه به نیازهای مشتری گزینههایی است که میتوان به عنوان اصول خرید چنین محصولاتی از آن نام برد. در کنار این موارد توجه به سلایق روز و شناخت کامل از مشتریان، نتایج بهتری را برای شرکتها ایجاد میکند. استفاده از تامین کنندهای با تجربه و خوشنام برای تهیه محصولات مورد نظر و همچنین بهرهمندی از تجربیات آن، همگی در کنار هم میتواند بهترین فرآیند تبلیغ و نتیجهگیری را برای هر برندی حاصل کند.