کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصوبه ای برای محدود شدن اَبَر سهامداران بانکی


کد خبر : ۶۴۰۶۳پنجشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۱۸۱۹۲۲ بازدید

شورای پول و اعتبار دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری غیربانکی را تصویب کرد. دستور العملی که مقدمه یک اصلاح مهم در ...
مصوبه ای برای محدود شدن اَبَر سهامداران بانکیمصوبه ای برای محدود شدن اَبَر سهامداران بانکی

شورای پول و اعتبار دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری غیربانکی را تصویب کرد. دستور العملی که مقدمه یک اصلاح مهم در نظام بانکی است؛ اصلاح در مالکیت بانک ها و سهامداری بخش های مختلف بر نظام بانکی.

به گزارش ایران جیب از بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در ادامه سلسله اقدامات و برنامه‌های اصلاحات ساختاری بانک مرکزی در نظام پولی و بانکی کشور «دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری غیربانکی» ـ که به استناد «قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی» مصوب سال 1397 توسط بانک مرکزی تدوین شده بود ـ را تصویب کرد.بر اساس دستورالعمل جدید، از این پس تملک سهام توسط مالک واحد که مهم ترین مصادیق آن در دستورالعمل ذکر شده است، در سطوح بیش از 10 تا 20 درصد و بیش از 20 تا 33 درصد که تا پیش از این ممنوع بود، فقط با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.به موجب مقررات یاد شده، بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم هیئت انتظامی بانک‌ها، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از 10 درصد را در چارچوب مواردی که در دستورالعمل تصریح شده، ابطال کند.

فهرست عجیب و غریب بانکداران بزرگ

طی دهه 1380 که روند شکل گیری بانک های خصوصی و خصوصی سازی بخشی از نظام بانکی سرعت گرفت، پای بسیاری از نهادها و شرکت ها به عرصه بانکداری باز شد. این اتفاق با این توجیه صورت گرفت که این مجموعه ها بتوانند از طریق تاسیس بانک، برای فعالیت های خود تامین نقدینگی کنند.

به این ترتیب بنیاد شهید به عنوان سهامدار اصلی بانک دی را از طریق زیرمجموعه های اقتصادی خود ایجاد کرد. بنیاد مستضعفان، بانک سینا و ایران خودرو، بانک پارسیان را تاسیس کردند و همچنان سهامدار اصلی این بانک ها نیز هستند. شهرداری های تهران و چند کلان شهر، بانک شهر را ایجاد و صندوق ذخیره فرهنگیان که زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است، بانک سرمایه را تملک کرد. بانکی که مهم ترین پرونده سال های اخیر در فساد اقتصادی را در خود دیده است. در مجموعه نیروهای مسلح نیز چند بانک ایجاد شد که به تازگی همه آن ها در فرایند ادغام در بانک سپه قرار گرفته است. ماجرا البته فقط به بخش های عمومی و شبه دولتی محدود نمی شود، بلکه برخی چهره های بزرگ بخش خصوصی نیز در تاسیس بانک هایی نظیر آینده، پاسارگاد و سامان نقش داشته اند و همچنان سهامدار عمده این بانک ها هستند. اکنون باید منتظر ماند تا با تصمیم شورای پول و اعتبار، حضور مجموعه های بزرگ و سهامداری بیش از سقف آنان در بانک ها کاهش یابد و محدود شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها