کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیشنهاد افزایش 100 درصدی حق الزحمه بنگاه‌های املاک


کد خبر : ۶۳۷۴۳یکشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵:۱۹۵۲۸۱ بازدید

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک گفت: در برخی مناطق تهران مشاوران املاک تخلف کرده و بابت معاملات یک درصد دریافت ...

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک گفت: در برخی مناطق تهران مشاوران املاک تخلف کرده و بابت معاملات یک درصد دریافت می‌کنند. اخیرا رئیس اتحادیه املاک از ارائه پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه به یک درصد خبر داده بود.

محمدعلی عباس زاده در نشست خبری درباره وضعیت بازار مسکن و تاثیر سطح دانش مشاوران املاک در ثبات قیمتی اظهار کرد: در بحث صنف مشاوران املاک وقتی مشاور عالم به علم است یقینا مدیریت امور را به خوبی انجام می دهد. با تسلط بر دلالی و آسیب شناسی بهتری از بازار مشاوره ها را بر اساس آمارهای مربوطه از جمله تورم ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک رشته کارشناسی ملک را داریم که این سرفصل در هیچ کدام از رشته های دانشگاهی وجود ندارد، در مجموع مشاوره املاک با سواد و دارای سطح علمی بالا اشرافیت در بحث ارائه قیمت ها دارند.

وی از ارائه پیشنهاداتی برای افزایش حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک طی یک نامه به تاریخ اسفندماه سال گذشته به رئیس اتحادیه املاک خبر داد و در این باره گفت: بر این اساس در قراردادهای بیع (تنظیم مبایعه‌نامه+صلح معوض و...) که دارای ثمن مشخص هستند یک درصد از مبلغ مورد معامله از هر طرف، در قراردادهای اجاره معادل یک دوم اجاره بهای یک ماه از هر طرف، در قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس تقویم ارزش موضوع قرارداد در صورت یک 6 دانگ بودن موضوع مشارکت قبل از تخریب 3 درصد از سازنده و نیم درصد از مالک و به ازای هر واحد اضافه (هر 6 دانگ اضافه) با احتساب مبلغ یک میلیون تومان به حق الزحمه دریافتی از سازنده و نیم درصد مالکین، در متمم قرارداد بر اساس آنچه در قرارداد شرط شده رایگان و خارج از آن بنا به درخواست طرفین تنظیم هر متمم 100 هزار تومان و در قراردادهای هبه و صلح در صورت معوض بودن بر اساس تقویم معوض طبق بند یک و بر اساس تعرفه قراردادهای بیع و در صورت بلاعوض بودن از هر قرارداد 200 هزار تومان از هر طرف پیشنهاد شده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که به دنبال این هستیم که جلوی فساد را بگیریم، افزود:‌ واقعیت این است در برخی مناطقی شمالی تهران مشاوران بابت انجام معاملات حق الزحمه یک درصدی می‌گیرند و تخلف می‌کنند و ما می‌خواهیم این موضوع را قانونمند کنیم. در حال حاضر بنگاه‌های املاک هزینه‌هایی از جمله عوارض، دارایی و... دارند و برای آنها به صرفه نیست به خصوص در مناطق بالای شهر.

عباس زاده بیان کرد: این حق الزحمه بر اساس توافق صورت می‌گیرد، اما چنانچه شکایتی شود بلافاصله با کمیسیون شکاست اتحادیه مبلغ دریافتی مسترد می‌شود.

بیشتر بخوانید
جزئیات پیشنهاد افزایش کمیسیون مشاوران املاک

وی همچنین یادآور شد: از دهه 70  تحول و نگرش خوبی در سیستم اتحادیه املاک شکل گرفت و می توانیم دهه 70 را یک رنسانس نامید. صنف مشاوران املاک در 3 دهه اخیر تغییر و تحولات گسترده ای داشته ضمن اینکه یکی از اولویت ها ارتقای دانش و سواد مشاوران املاک بوده است.

وی ادامه داد: در همان ابتدا مجمع امور صنفی مخالف آموزش بود چون در قانون این پیش بینی نشده بود. اعضای مجمع امور صنفی وقت مخالف این موضوع بودند و صندلی های ما را بهم ریختند.

وی با تاکید بر الزام آموزش در تمام صنوف افزود: با وجود تمام مشکلات مجوز فنی حرفه ای برای اتحادیه مشاوران املاک اخذ شد، اینها خوب بود اما لازم نبود. با توجه به نیاز به حقوقدان در بنگاه املاک مقرر شد از کانون وکلا استفاده شود اما این کانون حتی با حقوق های ماهانه 10 میلیونی در دهه 80  نیز حاضر به همکاری نشدند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: تمام این مسائل باعث شد تا تصمیم به راه اندازی یک دانشگاه برای اتحادیه املاک اتخاذ شود. در این راستا دانشگاه های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت به دلیل علمی و کاربردی بودن، دانشگاه علمی کاربردی مرکز آموزش اتحادیه مشاوران املاک در بهمن 90 تاسیس شد.

عباس زاده با اشاره به اینکه بلافاصله در خدمات مالی، خدمات مشاوره صنوف و خدمات مشاوره ملکی پذیرش دانشجو داشتیم، اظهار کرد: در آن زمان 90 درصد از حدود 260 نفر دانشجوی پذیرش شده در سال 90 از اعضای اتحادیه مشاوران املاک بودند.

وی با تاکید بر این که رسالت اتحادیه ارتقای سواد مشاوران است، افزود: حدود دو سال بعد از تاسیس مقطع کارشناسی در مرکز ایجاد شد. تدوین رشته املاک و مستغلات در اتحادیه عملی شد که البته در دنیا سابقه ای طولانی دارد. این رشته مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو داشته ایم.

وی با بیان اینکه تا یک هفته آینده در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو داریم، تاکید کرد: رشته املاک و مستغلات دروسی در حوزه حقوقی، آی تی و... دارد که خروجی آن تصدی یک فرد بر تمام امور مربوط به بنگاه های املاک است. وقتی فردی اطلاعات کافی درباره عقد قرارداد دارد قطعا اعتبار بین دو طرف معامله را ارتقا می دهد.

عباس زاده در ادامه با اشاره به این که تمام قراردادهای املاک و مستغلات یک تیپ است، گفت: با وجود اینکه قانون نظام صنفی در سال 92 دستخوش تغییرات شده اما صنف مشاوران املاک را جزو مشاغل در نظر نگرفته است. معتقدم شغل مشاور املاک از شغل پزشکی بالاتر است؛ چون قصور یک پزشک به قیمت جان یک نفر تمام می شود اما در صنف مشاوران املاک قصور و اشتباه احتمالی زندگی دو خانواده را با مشکلات خطیری روبرو می کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک افزود: مشاور املاکی که قصور داشته باشد بر اساس ماده 28 قانون صنفی با آن برخورد می شود، در حالی که مشاور املاک مانند خرازی شغل محسوب نمی شود.

عباس زاده با بیان این که یکی از مشاوران املاک در غرب تهران 40 واحد را به 40 خانواده فروخته شد که مشکلات عدیده ای را به وجود آورده بود، اظهار کرد: این مسائل باعث شده بود که نتوانند سند ملک خود زا دریافت کنند که تا مرحله ابطال مجوز مشاور املاک پیش رفت و دلیل آن اطلاعات کم بنگاه املاک بود.

وی با یادآوری با پیگیری های انجام شده مشکل این 40 نفر برطرف شد، افزود: با بررسی های صورت گرفته 2000 مشاور لیسانس داریم؛ در مقطع فوق لیسانس 500 نفر و در مقطع دکتری 100 مشاور در سطح شهر تهران داریم. همچنین 8 پزشک مشاور املاک داریم که مشغول فعالیت در این صنف هستند.

وی با اشاره به اینکه ورود پزشکان به صنف مشاور املاک منعی ندارد و بیان اینکه پروانه فعالیت افرادی که هیچ فعالیتی ندارند باطل می شود، تصریح کرد: برای ورود به صنف اتحادیه املاک حداقل داشتن سیکل لازم است و به دنبال این هستیم تا افراد دارای یک لیسانس حقوق باشند وارد شغل مشاور املاک شوند.

وی همچنین بانوان دارای پروانه مشاور املاک باید مباشر آقا داشته باشند، گفت: طی سال های 92 تا 96 سیاست ها تغییر کرد و قدری رو به زوال رفتیم به طوریکه با کاهش دانشجو و رشته های دانشگاه روبرو شدیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان 12 هزار مشاور و در کشور 140 هزار عضو صنفی داریم و سیاست های وزارت علوم در دانشگاه علمی کاربردی تخصصی اتحادیه املاک ندارد. اما وقتی سیاست های کلان اتحادیه تغییر می کند و ریاست قبلی اصرار داشت که رئیس اتحادیه، رئیس تمام کمیسیون ها و... همه چیز را قائم به شخص خود می دانست طبیعتا خروجی کار افت می کند. به همین دلیل راندمان و خروجی کار پایین می آید.

به گفته وی، در نامه دیماه سال 94 دانشگاه علمی کاربردی در ارزیابی ها در کیفیت گزارش کمتر از انتظار بودیم و در سبد خوب و قابل قبول قرار نداشتیم. در سال های قبل نیز وضعیت این گونه بوده است. البته طی یک سال اخیر توانستیم در ارزیابی های صورت گرفته به سطح دو رسیده ایم که هیچ مرکز علمی کاربردی در سطح یک قرار نگرفته است. این ارتقا بدون تاسیس یک ساختمان و بدون اینکه به استراکچر دست زده باشیم به سطح 2 ارتقا یافته ایم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک با اعلام این که طی 8 سال اخیر 4205 دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک پذیرش شده اند، اظهار کرد: در حال حاضر 1500 دانشجو در دانشگاه اتحادیه املاک مشغول تدریس هستند.

عباس زاده همچنین از تحصیل رایگان برای پدر مادر همسر و فرزندان خانواده های معظم  شهدا در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک خبر داد و گفت: همچنین برای جانبازان بالای 25 درصد و  آزادگان و فرزندان و همسر تحصیل رایگان است.

وی بیان کرد: هزینه تحصیل در مرکز یک ترم 700 تا 800 هزار تومان است که جمع 4 ترم به اندازه یک ترم برخی دانشگاه های کشور است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها