کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بدخلقی برنج تا شهریور ماه!


کد خبر : ۶۱۸۷۱یکشنبه، ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۱۲۴۱۱۳ بازدید

با وجود افزایش بارندگی، کاهش قیمت جهانی و افزایش واردات، برنج گران می‌شود؟!

شهروند| امسال هم بارندگی‌ها پروپیمان بوده است، هم واردات برنج ٣٢‌ درصد رشد داشته و هم قیمت جهانی برنج کمتر شده است؛ با این حال بازار برنج به ضرر مصرف‌کننده ایرانی رقم خورده است و حالا قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی دو برابر ‌سال گذشته شده است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار به حدود ٢٧ تا ٣٠‌ هزار تومان رسیده است که البته رویگردانی مردم از برنج وطنی‌شان موجب شد که قیمت برنج ایرانی کمی و چیزی حدود ٢ تا ٣‌ هزار تومان کاهش قیمت داشته باشد.

دبیر انجمن برنج گفته روی‌آوردن مردم به مصرف برنج خارجی، قیمت برنج ایرانی را کاهش داده است.  این در حالی است که سرزدن به بازار از قیمت‌های همچنان بالا حکایت می‌کند. جمیل علیزاده شایق در پاسخ به «شهروند» می‌گوید: «بعد از گرانی‌ها قدرت خرید برنج ایرانی کاهش پیدا کرد و مردم در حسرت مصرف برنج ایرانی ماندند.   افزایش قیمت برنج در بازار ایران در شرایطی است که حتی به گفته یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات برنج با ارز دولتی چهارهزار و ۲۰۰ تومانی ادامه دارد و  تولید برنج در ‌سال جاری بیش از ‌سال گذشته خواهد بود. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که واردات برنج خارجی توسط شرکت بازرگانی دولتی در ٣ ماه نخست امسال ٣٢,١‌درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است. دبیر انجمن برنج می‌گوید: «قیمت تمام‌شده تولید برنج در ایران در شرایطی افزایش پیدا کرده که گزارش‌های فائو نشان می‌دهد که میانگین قیمت جهانی برنج در چند ‌سال گذشته ٥ تا ٦‌درصد کمتر شده است.»

پیش بینی کاهش قیمت در شهریور

وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که سالانه ٣‌ میلیون و ١٠٠‌ هزار تن برنج در کشور مصرف می‌شود که معمولا چیزی حدود ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تن آن در داخل تولید و ٨٠٠‌هزار تن دیگر از محل واردات تأمین می‌شود؛ اما دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج می‌گوید که میزان تولید امسال‌مان  بیشتر از چند‌ سال گذشته خواهد بود.

او توضیح می‌دهد که  به دلیل وضع مطلوب بارندگی‌ها و دمای مناسب در بهار امسال و حتی گرمای بالای ٤٠ درجه‌ای در تابستان، شالیزارهای استان‌های مازندران و گیلان که اتفاقا قطب‌های اصلی تولید برنج هستند، وضع بسیاری خوبی دارند و هیچ مشکلی به لحاظ تولید در کشور وجود ندارد. او همچنین تأکید کرد که در اواخر مرداد و اوایل شهریور به یک‌باره برنجِ ٥٠٠‌هزار هکتار زمین وارد بازار شده و شاهد افت ٥ تا ١٠‌درصدی قیمت‌ها  خواهیم بود.  یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که حتی در صورت تحقق وعده دبیر انجمن برنج، قیمت برنج‌ هاشمی درجه یک که این روزها در بازار خرده‌فروشی تهران به کیلویی ٣٠‌ هزار تومان رسیده است، به بهای ٢٧‌هزار تومان معامله خواهد شد. در حالی ‌که قیمت این محصول در مدت مشابه پارسال چیزی حدود ١٥‌هزار تومان بوده است.

هر کیلو خرده‌برنج ١٦‌ هزار تومان

گرانی برنج‌های ایرانی حالا بازار برنج‌های نیم‌دانه را حسابی رونق بخشیده است. فعالان بازار می‌گویند کسانی که بعد از گرانی‌های اخیر قادر به خرید برنج درجه یک نیستند و از طرفی هم حاضر به استفاده از برنج‌های هندی نیستند، خرده‌برنج را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند تا با برنج‌های درجه یک مخلوط کنند و این‌گونه کمی از هزینه‌های سبد هزینه خانوار خود بکاهند.  هر چند که دبیر انجمن برنج معتقد است که رشد قیمت خرده برنج کمتر از برنج‌های معمولی است اما گزارش‌های دریافتی از بازار نشان می‌دهد که هر کیلو  برنج نیم‌دانه به قیمت ١٤ تا ١٦‌هزار تومان (معادل قیمت برنج‌ هاشمی درجه یک در ‌سال ٩٧) فروخته می‌شود.  

دلالانی که با اختلاط سودهای آنچنانی به جیب می‌زنند

اما این روزها برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم برای فرار از گرانی برنج دست به دامن اختلاط شده‌اند. همین چند وقت پیش بود که اعلام شد مدیر یکی از  فروشگاه‌های زنجیره‌ای   به دلیل عرضه و فروش ده‌ها تن برنج مخلوط و بی‌کیفیت به اسم برنج مرغوب‌ هاشمی به دادگاه احضار شد. برنج‌هایی که ۷۰‌ درصد آن پاکستانی بود، کیلویی ۲۸ هزار و پانصد تومان فروخته می‌شد.

 با در نظر گرفتن قیمت برنج خارجی (حدود ١٠‌ هزار تومان) و احتساب نرخ برنج ایرانی با یک فاصله قیمتی مواجه می‌شویم که این خلأ با سودجویی برخی دلالان و متخلفان پر می‌شود و  با عنایت به تفاوت محسوس قیمت برنج خارجی با ایرانی، مبالغ هنگفتی به جیب سوءاستفاده‌کنندگان می‌رود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها