ما ایرانیان اصولا در هر زمینهای به دنبال خرید اجناس شناختهشده، با پیشزمینه خوب در بین دیگر خریداران هستیم. مردمانی هستیم که عمیقا به جمله «دود از کنده بلند میشود» اعتقاد داریم و اگر محصولی مورد رضایتمان واقع شود، مشتقات و موارد مشابه آن را نیز به فال نیک میگیریم. اما مشکل از آنجا شروع میشود که بعضی مواقع و هنگامی که به محصولی علاقهمند شدیم آن را تا عرش بالا میبریم و در مقابل، نمونه مشابه را به زمین میزنیم.
عرضه نیسان ماکسیما به ایران از دوره ای شروع شد که بازار ایران فاقد هیچگونه رنگ و بوی خودروهای لوکس ارزانقیمت بود. در زمانی که تنها تعداد محدودی از بامو سری 5 E39 به کشور وارد میشد، مرسدس E کلاس W211 با قیمت گزافی در خط تولید ایرانی مونتاژ میشد؛ پارس خودرو با عرضه محصولی موفق از نیسان، بازار خودروهای لوکس را تکان داد. سواری بسیار راحت، خصوصا در سفرهای طولانی مدت، پیشرانه نیرومند و شتابگیری مناسب، سر و صدای کم پیشرانه، کابینی راحت، ظاهری زیبا و شیک (به طوری که هنوز هم بعد از گذشت بیش از یک دهه عرضه، زیبا به نظر میرسد)؛ از برتریهای ماکسیما محسوب میشد. اما ورود کرهایهای جذاب و شکیل و ژاپنیهای جدیدتر و بهروزتر، گرد پیری را بر چهره ماکسیما نشاند. تا اینکه در اواخر سال 1388، پارس خودرو خبر از ورود محصولی جدید، به عنوان جانشین خلف ماکسیمای محبوب خبر داد. نیسان تیانا، یا همان ماکسیمای بازار استرالیا و نیوزیلند، از سال 2008 در کشورهایی از ژاپن و چین گرفته تا تایوان و آنگولا و مالزی، تولید میشود. این سدان سایز متوسط که بر پایه پلت فرم D نیسان، مشترک با ماکسیما A35، آلتیما L32، مورانو، رنو لاگونا و رنو لتیتود، طراحی شده، برای نخستین بار در سال 1389 و در قالب یک پارت محدود وارداتی، به ایران وارد شد و پس از آن روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت.
همانطور که گفته شد، نیسان ماکسیما، به دلیل برخورداری از جثه بزرگ، فاصله محورهای بلند و البته مبلمان راحت، خودروی بسیار مناسبی برای سفرهای خارج از شهر است و به خاطر همین ذهنیت مثبت، نظر بسیاری از خریداران پیرامون تیانا هم به همین صورت مثبت است. نیسان تیانا با بهرهگیری از طول محور 2متر و 77 سانتیمتری، صندلیهای چرمی بسیار راحت (VIP در صندلی شاگرد جلو)، صدای بسیار کم به لطف پیشرانه V6 آرام، گیربکس CVT که دور موتور را تا حد امکان پایین نگه میدارد و همچنین عایقهای صوتی بسیار قوی که از نفوذ هرگونه سر و صدای اضافی به کابین جلوگیری میکند، انتخابی مناسب بهنظر میرسد و البته با داشتن دومین فاکتور مهم برای یک خودروی خوشمسافرت، تیانا از این آزمون سر افراز فارغ میشود.
پیشرانه 6 سیلندر 2.5 لیتری، با قدرت 182 اسب بخار در دور موتور 6000، در تقابل با گیربکس ضریب متغیر CVT که در نهایت شتاب صفرتاصد 10 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را به راننده هدیه میدهد، تسلط نسبتا خوبی را برای هدایت خودرو در جاده به راننده میبخشد. پس راحتی سرنشینان و راننده، یکی از مهمترین فاکتورهای خرید یک خودروی خانوادگی مناسب است که تیانا این دو را به خوبی در کنار هم جای داده است.
اگر نگاهی به عباسآباد و نمایشگاههای خودرو بیندازیم، خیلی زود متوجه اهمیت تعدد اسباب بازیها و امکانات ریز و درشت موجود در هر خودرو خواهیم شد؛ امکاناتی که شاید کمتر از یک بار در سال مورد استفاده قرار گیرند، اما در هر حال، در بازاری که جنگ خودروهای تقریبا مشابه برپاست، آپشن بیشتر به منزله یک نکته مثبت برای هر خودرو قلمداد میشود.
تیانا در ایران در 2 نوع Middle و High عرضه میشوند که از امکانات نوع High میتوان به ایموبلایزر، استارتر بدون سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دوگانه برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم صوتی با چنجر 6 تایی، 4 بلندگو و 2 ساب ووفر، سنسور فرمان حساس به سرعت، دکمههای کنترل سرعت از روی فرمان، آینههای برقی با گرمکن، کروز کنترل، سقف پانورامیک با سان روف دو حالته، چراغهای زنون جلو، شیشهشور چراغهای جلو و امکانات امنیتی همچون 10ایربگ راننده، سرنشین جلو، پردهای و جانبی و در مجموع 5 ستاره ایمنی از موسسه EuroNCap، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و خنکشونده در جلو، سیستم ضدقفل ترمز ABS ،EBD ،BA و VDC (کنترل دینامیک خودرو)، بهره میبرند. نمونههای Middle نیز از کمبود آپشنهایی همچون سسقف پانورامیک و گرمکن و سردکن صندلی رنج میبرند! البته خریداران این خودرو با مراجعه به نمایندگیهای مجاز پارس خودرو و هزینه 4 میلیون تومانی، میتوانند از صفحه نمایش 5 اینچی رنگی به همراه نقشه کامل راههای ایران و رهیاب ماهوارهای، به همراه گارانتی سیمکشی خودرو، بهرمند شوند.
با اینکه مدت زمان زیادی از عرضه جعبه دنده CVT (با ضرایب متغیر) در ایران میگذرد، هنوز به عنوان یک گیربکس عادی در بین بسیاری از خریداران شناخته نمیشود. مورانو، تیانا و قشقایی به عنوان خودروهایی که از این جعبه دنده بهره میبرند، مورد کم لطفی بسیاری از بازاریان قرار گرفتهاند. اما داستان اینجاست که جعبه دنده CVT که در نمونه مورد استفاده روی تیانا با قابلیت تبدیل به نمونه 6 سرعته دستی عرضه میشود، از نظر عملکرد و سختی یا آسانی کارکرد، هیچ تفاوتی با نمونههای اتوماتیک ساده نداشته و تنها در مواقع نیاز به شتاب بیشتر، دکمهای برای این مهم تعبیه شده است. البته یکی از مهمترین ایرادات این جعبه دنده، نبود هیچ تعمیرکار و یا متخصص گیربکسهای CVT در سطح کشور است که به همین دلیل، در صورت خرابی، راهی به جز تعویض با نمونه نو پیش رو ندارید.
نیسان تیانا که این روزها با قیمتی نزدیک به 150 میلیون تومان معامله میشود، در برابر خود رقبایی از جمله کیا اپتیما، هیوندای سوناتا YF، هوندا آکورد و تویوتا کمری را میبیند. اما برای خرید یک تیانا باید توجه داشته باشید که آیا حاضر به قبول ظاهر ساده و قدیمیتر این خودرو نسبت به رقبای بهروز آن هستید؟ آیا پیشرانه پرمصرف V6 را به 4 سیلندرهای کممصرف و کماستهلاک ترجیح میدهید؟ آیا نبود برخی آپشنها، شما را از خودروی خود دلسرد نمیکند؟ و آیا بازار دست دوم نه چندان پر رونق این خودرو، تاثیری در انتخاب شما خواهد داشت؟
البته با وجود تمامی این نکات، این موضوع را در نظر بگیرید که تیانا، در یک رده بالاتر از رقبای بازار ایران طراحی شده و این یعنی راحتی بیشتر با پرداخت وجه کمتر.