کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت واقعی نان لواش، 380 تومان


کد خبر : ۵۵۴۵۷دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۳۹۴۱۸۳ بازدید

نانوایان برای افزایش قیمت نان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. نزدیک به سه‌سال می‌شود که خبری از افزایش قیمت نیست و دولت همچنان افزایش ...
قیمت واقعی نان لواش، 380 تومانقیمت واقعی نان لواش، 380 تومان

شهروند| نانوایان برای افزایش قیمت نان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. نزدیک به سه‌سال می‌شود که خبری از افزایش قیمت نیست و دولت همچنان افزایش نرخ این کالای اساسی را به تعویق می‌اندازد و با آن مخالفت می‌کند. این درحالی است که نانوایان این روزها مشکلات زیادی دارند و به‌طور جدی خواهان افزایش قیمت نان هستند و از دولت خواسته‌اند یا مخارج اضافی‌شان را تقبل کند یا قیمت نان را بالا ببرد.

اعضای اتحادیه‌های نانوایان سنتی می‌گویند با توجه به افزایش تمامی هزینه‌ها، طبیعی بود که قیمت نان هم باید بالا برود و این اتفاق باید زودتر از اینها رخ می‌داد، اما دولت به دلیل رفاه حال مردم با افزایش قیمت نان همچنان مخالفت می‌کند. بیژن نوروزمقدم، عضو اتحادیه نانوایان سنتی درباره این‌که نان چقدر باید گران شود، می‌گوید: «با توجه به تورم ٣٥درصدی باید نان لواش ٣٨٠ تومان می‌شد، اما بهای نان لواش اکنون کمتر از این میزان یعنی ٢١٠ تومان است. نانوایی‌ها درحال حاضر مشکلات زیادی دارند. اغلب آنها شراکتی هستند و نمی‌توانند هزینه‌ها را تقبل کنند. وقتی همه چیز از پول آب و برق گرفته تا حقوق کارگر و مایحتاج لازم برای تهیه و تولید نان گران شده، اما قیمت نان افزایش پیدا نکرده، کاملا مشخص است که نانوایی‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. باید نرخ نانوایی‌ها مثل سایر صنوف، سالانه اضافه شود تا مشکلات این صنف کم شود. با این حال، ما امیدواریم دولت هرچه زودتر تصمیم بگیرد قیمت نان را بالا ببرد، تا مشکلات نانوایی‌ها هم حل شود.»

نان دولتی باید گران شود

«نان دولتی باید گران شود.» اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به «شهروند» خبر می‌دهد که قرار است کارگروهی جدید برای افزایش قیمت نان تشکیل شود، تا تصمیم نهایی دراین‌باره گرفته شود. پابرجا دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر نانواها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. با توجه به تورم سالانه، قدرت خرید نانواها بشدت پایین آمده است. ما هم قبول داریم که نان کالایی است که باید قیمت آن ارزان باشد تا همه اقشار جامعه به آسانی آن را تهیه کنند، اما واقعا نان ارزان در دست مردم باید از جیب نانوا باشد؟ با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم، نانوایی به‌صرفه نیست و درحال حاضر نانواهای زیادی شغل خود را ترک و نانوایی‌شان را تعطیل کرده‌اند، چون با هزینه بالای اجاره و قبض آب و برق و حقوق کارگر، این شغل دیگر صرفه اقتصادی ندارد.»

پابرجا درباره وضع نهایی افزایش قیمت نان می‌گوید: «در روزهای اخیر بحث‌های زیادی دراین‌باره اتفاق افتاده، اما هنوز چیزی قطعی نیست. قرار است طی هفته آینده کارگروهی متشکل از اتحادیه‌های نانوایی و وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل شود، تا درباره قیمت نهایی نان و این‌که چقدر باید گران شود، تصمیم‌گیری کنیم. با این حال، نمی‌توان گفت قطعا نان گران می‌شود یا خیر، چون تمام فرضیه‌ها مطرح است و این امکان هم وجود دارد که دولت با تقبل بخشی از هزینه‌ها و برآورده‌کردن مخارج نانوایی‌ها اجازه گران‌شدن قیمت نان را ندهد.» رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درباره افزایش منطقی قیمت نان می‌گوید: «با توجه به هزینه‌ها لازم است نان دولتی ٥٠‌درصد افزایش قیمت داشته باشد، تا مخارج نانوایی‌ها برآورده شود و آنها متضرر نشوند. درباره افزایش قیمت نان آزاد هم لازم است تاکید کنم افزایش قیمت آن هم باید متناسب با افزایش نان دولتی باشد، نه این‌که فاصله زیادی بین قیمت آنها رخ دهد.»

دلالان آرد را هم گران کردند

این روزها نانوایان برای خرید آرد هم با مشکل روبه‌رو شده‌اند. با توجه به ایجاد محدودیت توسط برخی استانداری‌ها برای ارسال آرد به تهران تا راه‌اندازی سامانه فروش آرد و سایر مصارف، دلالان با ورود به این بازار آرد را گران‌تر به نانوایی‌ها می‌فروشند. برخی نانوایی‌ها از افزایش قیمت آرد گلایه‌ دارند و برخی از فعالان این صنف می‌گویند برای خرید آرد باکیفیت باید به ازای هر کیسه آرد ٢٠ تا ٣٠‌هزار تومان اضافه پرداخت شود.

پابرجا دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «افزایش قیمت آرد خوشبختانه شامل حال نان دولتی نشده، اما باید این را هم در نظر داشته باشیم که همه چیز گران شده و آردهای باکیفیت با قیمت بالا فروخته می‌شوند. با این حال، همه ما منتظر هستیم تکلیف قیمت نان مشخص شده و بعد از آن برای افزایش قیمت آرد تصمیم گیری شود.» در حال حاضر، قیمت هر کیسه آرد در کارخانجات تهران بین ٤٨ تا ٥٣‌هزار تومان است، اما اگر یک نانوا نتواند آرد مورد نظر خود را از کارخانجات خریداری کند، ممکن است در بازار و توسط دلالان آن کیسه آرد را با قیمت ٧٠، ٧٥ و حتی ٨٠‌هزار تومان به دست بیاورد. افزایش قیمت آرد درحالی رخ داده که فعالان نانوایی معتقدند افزایش قیمت‌ آرد توسط دلالان صورت گرفته و در نرخ‌های رسمی هیچ‌گونه افزایش قیمتی اعمال نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها