کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه


کد خبر : ۵۳۳۵۴پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱:۳۰۹۵۵۲ بازدید

بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولیدناخالص داخلی 71 کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و ...
بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسهبنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه

بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولیدناخالص داخلی 71 کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای مورد بررسی، ایران از نظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است.

نسبت مورد اشاره نشان می‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود.

در حال حاضر بهای هر لیتر بنزین در ایران یک‌هزارتومان است. این در حالی است که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری حدود ۱۵۰۷ هزارمیلیاردتومان بوده و مطابق اعلام مرکز آمار ایران نیز جمعیت کشور از ۸۱.۷۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

بر این اساس درصد نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۹۸ خواهد بود. این نسبت بالاتر از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و اسرائیل و پائین‌تر از اسپانیا، ایتالیا و روسیه است.

درصد سهم هزینه یک لیتر بنزین در سرانه روزانه تولیدناخالص داخلی کشورها

5pxioij59m3grbj5mvl.jpg

در میان کشورهای همسایه ایران که در این بررسی حضور دارند، پاکستان و افغانستان دارای هزینه نسبی بالاتر بنزین هستند. در افغانستان ۴۴.۷ درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود و این نسبت در پاکستان ۱۷.۷ درصد است. مساله‌ای که موجب شده تا بخش خصوصی ایران نسبت به قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه‌اش اعلام نگرانی کند.

مطابق اعلام اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود. مساله‌ای که موجب افزایش فشار کارشناسان اقتصادی بر دولت برای اصلاح قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها