کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتکار خانگی با بالا گرفتن عطش خرید


کد خبر : ۵۳۰۷۷دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۱۹۱۴۴۵۸ بازدید

طی ماه گذشته گرانی یا کمبود اقلام مختلف مورد نیاز مردم از جمله پوشک، محصولات بهداشتی، رب، گوشت و... سبب نگرانی‌های زیادی شده است.

آرمان- طی ماه گذشته گرانی یا کمبود اقلام مختلف مورد نیاز مردم از جمله پوشک، محصولات بهداشتی، رب، گوشت و... سبب نگرانی‌های زیادی شده است. به همین دلیل عطش خرید بین مصرف‌کنندگان بالا گرفته و در این میان خیلی‌ها به دلیل افزایش بی‌اعتمادی به سازمان‌های نظارتی دست به احتکار خانگی زده‌اند. در این میان، هستند فروشندگانی که از وضعیت به‌وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند و با خط زدن قیمت ثبت شده روی اجناس، آنها را بعضا سه تا چهار برابر گران‌تر به مشتری می‌فروشند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به بالا گرفتن تب خرید در بین مردم در توئیتی اعلام کرد که راه‌حل رفع عطش خرید تنها اقتصادی نیست؛ بلکه قطعا اطمینان‌بخشى و همراهی مردم یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات است. البته نگرانی‌های اخیر از تامین کالاهای اساسی سبب شده که مسئولان نیز به دنبال چاره‌جویی باشند و راهکارهای حمایتی در این زمینه ارائه دهند. یکی از این راهکارها که به‌تازگی از سوی انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده، توزیع کوپن الکترونیکی برای تامین اقلام اساسی هشت دهک جامعه است که البته احمد میدری، معاون وزیر کار روز گذشته در واکنش به این موضوع گفت که تخصیص کوپن الکترونیک در حد یک پیشنهاد از سوی این وزارتخانه در دولت مطرح شد، اما نهایی و قطعی نشده است. یکی دیگر از این راهکارها نیز توزیع کارت نقدی خرید کالا بین 25 میلیون نفر از هفته آینده است که دیروز رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تشریح جزئیات آن پرداخت.

محسنی‌بندپی، سرپرست وزیر کار شنبه هفته گذشته به تشریح جزئیات دو بسته حمایتی دولت از مردم پرداخت. او اظهار کرد: «برنامه اول «تامین کالاهای اساسی» است که یا مبلغ آن روی کارت‌های خود افراد می‌آید یا در قالب کوپن الکترونیک ارائه می‌شود که جزئیات آن ظرف یکی، دو هفته آینده مشخص می‌شود.» او ادامه داد: «این کالاهای اساسی شامل برنج، مرغ، گوشت، روغن، لبنیات و.. می‌شود. این هنوز در حد ایده است اما شاید در روستاها حتی «کارا کارت» هم اعلام نکنیم و این مبلغ را به یارانه نقدی خانوار اضافه کنیم. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه دوم «حمایت اجتماعی از پنج دهک اول» است که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: «اقشار متوسط رو به پایین، بازنشستگان حداقلی‌بگیر، مستمری‌بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله این افراد هستند.»


کاهش قیمت با کوپن الکترونیکی

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در رابطه با پیشنهاد طرح اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی گفت: «توزیع کوپن موجب کاهش قیمت بسیاری از کالاها در بازار می‌شود.» هادی ابوی درباره سازوکار سیستم اعطای کوپن الکترونیکی به ایسنا، اظهار کرد: «پیشنهاد ما این است که کوپن الکترونیکی از طریق کارت‌های یارانه افراد شارژ شود چون با توجه به آماده بودن زیرساخت‌های آن مشکلی در ساز و کار آن نخواهیم داشت.» البته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در همین زمینه به ایرنا اعلام کرد که «تخصیص کوپن الکترونیک در حد یک پیشنهاد از سوی این وزارتخانه در دولت مطرح شد، اما نهایی و قطعی نشده است.» احمد میدری تصریح کرد: «قیمت مرغ در بازار هر کیلوگرم 9 هزار تومان باید باشد، اما این گوشت با نرخ 11 هزار تومان عرضه می‌شود که برای رفع مشکل، پیشنهاد شد از طریق کارت‌های توزیع یارانه انجام شود.» او یادآور شد: « هنوز جزئیات اجرای طرح کوپن الکترونیک مشخص نیست، زیرا اجرای آن به تصویب دولت نرسیده، اما می‌توان این طرح را با دو روش اجرایی کرد.» او توضیح داد: «خرید اقلام با کارت هوشمند برای ثبت میزان خرید و مصرف کالاهای اساسی، توزیع کالاهای اساسی بر اساس سهمیه‌بندی افراد، از جمله طرح‌هایی است که می‌توان برای اجرای کوپن الکترونیک از آن استفاده کرد.» این مقام مسئول اظهار کرد: «زیرساخت‌های اجرای طرح کوپن الکترونیک تا حدودی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده است، اما منتظریم تا این طرح در دولت به تصویب برسد.»


توزیع کارت نقدی خرید کالا

رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز توزیع کارت نقدی خرید کالا بین ۲۵میلیون نفر از هفته آینده خبر داد و گفت: «دولت تصمیم گرفته بسته‌های حمایتی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد بدین صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغی غیرقابل برداشت به‌صورت نقدی واریز می‌شود و سرپرست خانواده فقط می‌‌تواند معادل آن کالا خریداری کند.» به گزارش تسنیم، امیرخسرو فخریان در مورد توزیع اقلام اساسی افزود: «با توجه به گستردگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شیوه کاری و قابل اعتماد بودن این فروشگاه‌ها دولت تصمیم گرفت پخش اقلام اساسی و کالای‌های کوپنی را به‌عهده این مجموعه بگذارد.» او ادامه داد: «مطابق هماهنگی که با وزارت رفاه انجام دادیم قرار است 9 هزار فروشگاه در سراسر کشور سیستم‌های خودشان را برای توزیع بسته‌های حمایتی هماهنگ کنند که پیش‌بینی می‌شود نهایتا این هماهنگی تا آخر این ماه صورت بگیرد.» فخریان تصریح کرد: «در مورد بسته حمایتی هنوز هیچ آئین‌نامه و دستورالعملی به ما نرسیده است اما به‌طور حتم این بسته شامل تمام افراد نمی‌شود و فقط برخی از دهک‌های جامعه را پوشش می‌دهد.» فخریان در پاسخ به این پرسش که آیا این مبلغ در اختیار همه افرادی که از دولت یارانه دریافت می‌‌کنند قرار می‌گیرد، گفت: «آمار دریافت‌کنندگان بسته‌های حمایتی 25 میلیون نفر است و شامل همه دریافت‌کنندگان یارانه نمی‌شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها