کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت


کد خبر : ۵۱۵۵شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵:۰۷۴۳۷۳ بازدید

در اختیار داشتن رتبه اول در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. برای کسب این جایگاه باید محصولاتی ارائه کرد که مطابق با سلیقه بسیاری از مردم دنیا باشد . لطفا برای انتخاب سه ...

طبق گزارش Strategy Analytics سامسونگ در سه ماهه‌ی نخست سال میلادی جاری موفق به فروش 89 میلیون دستگاه گوشی شده است و 31.2 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. همچنین طبق گزارش Canaccord Genuity، تقریبا 41 درصد از کل سود بازار گوشی‌های هوشمند در همان دوره سه ماهه ذکر شده به جیب این غول فناوری کره‌ای رفته است.

با وجود موفقیت‌های سامسونگ در بازار، سامسونگ طی ماه‌های اخیر هیچگاه بابت طراحی خوب مورد تمجید قرار نگرفته است و همانطور که قبلا در مقاله مسعود یوسف نژاد خواندید استعفای Dong-hoon Chang مدیر بخش طراحی گوشی‌های سامسونگ هم مورد پذیرش قرار گرفت و Min-hyouk Lee ملقب به Midas که نقش کلیدی در پروژه گلکسی ایفا کرده بود، به جای او مشغول به کار شد. حال باید دید آیا با حضور او تغییرات عمده‌ای در طراحی‌های سامسونگ ایجاد خواهد شد یا خیر.

اجازه بدهید تا با هم نگاهی به طراحی‌ گوشی‌های هوشمند سامسونگ طی سال‌های اخیر بیندازیم و ببینیم نقاط قوت و ضعف این طرح‌های سامسونگ کجا بوده است.

خوب

عوامل مختلفی در موفقیت‌های ادامه‌دار بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند دنیا دخیل بوده‌اند، اما در این بین قدرت برند گلکسی S و نقش آن به وضوح مشخص است بطوریکه طبق تخمین Localytics، حدود 30 درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی دنیا متعلق به سری گوشی‌های گلکسی S بوده‌ است. طبق این گزارش پیشتاز سری گلکسی S هم گلکسی S3 هست که البته دلیل این پیشتازی مشخص است.

 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت


در طراحی گوشی‌های سامسونگ، گلکسی S3 نمره بالایی می‌گیرد. انتقادات زیادی در مورد طراحی مدل گلکسی S و تقلید از آی‌فون به سامسونگ وارد شد. سامسونگ در طراحی گلکسی S2 هم همان ظاهر مستطیلی را حفظ کرد. اما در گلکسی S3، سامسونگ مسیر جدیدی را آغاز کرد، بدنه‌ای با گوشه‌های گِرد، دکمه‌ی Home با ظرافت و نازکی بیشتر با لبه‌های زاویه دار و رنگ‌های متنوع. این طراحی در کنار سخت‌افزار پیشرفته‌ی گلکسی S3 در آن زمان واقعا متمایز بود.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت


این گوشی با شعار ( طراحی شده برای انسان‌ها، الهام گرفته از طبیعت) به بازارها عرضه شد، خمیدگی‌های موجود در طراحی به همراه افکت آب و بازخورد صفحه به هنگام لمس آن به نوعی هماهنگی کلی طراحی بدنه و رابط تعاملی را القا می‌کردند. البته هنوز هم انتقاداتی مبنی بر باز شدن درب پشت گوشی وجود داشت ولی بسیاری از افراد سبکی بدنه گلکسی S3 و راحتی بدست گرفتن این گوشی را تحسین می‌کردند. اگر شما سری S از محصولات سامسونگ را در یک ردیف کنار هم بگذارید به وضوح تفاوت طراحی گلکسی S3 را متوجه خواهید شد و البته خواهید دید که طراحی گلکسی S4 و گلکسی S5 به نوعی به نسل‌های قبل از گلکسی S3 شباهت بیشتری دارند. بنابراین عنوان خوب ما به گلکسی S3 می رسد.

بد

قبل از آنکه به دنیای محصولاتی از سامسونگ که طراحی بدی داشته‌اند وارد شویم و در نهایت بدترین را انتخاب نماییم، باید به ذکر این نکته بپردازیم که هر تولید کننده‌ای که قصد نوآوری در طراحی محصولات خود داشته باشد بدون تردید نقص‌هایی در مدل‌های اولیه خواهد داشت.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت

Samsung Sidekick


گاهی اوقات اینگونه تصور می‌شود که سامسونگ بیش از هر تولید کننده دیگری در بازار، مدل‌ها و طرح های مختلف را دستکاری می کند تا در نهایت به Form Factor مناسب خود دست یابد؛ مدل‌های  Continuum ،Sidekick و حتی گلکسی Round نمونه های خوبی از این دست هستند.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت

Samsung Continuum


عجله‌ی سامسونگ برای این که همیشه جزو اولین شرکت‌هایی باشد که محصولی را به بازار عرضه می‌کنند و در نتیجه عدم توجه به ظرافت‌های طراحی در عرضه‌ی گلکسی Gear، همچنین چندین محصول دیگر این شرکت طی سال‌های گذشته مشهود است. در این بین به محصولاتی مانند گلکسی Fame نمی‌توان خرده‌ی زیادی گرفت چرا که چنین محصولاتی به عمد ارزان تولید شده‌اند و نمی‌توان انتظار طراحی خارق‌العاده‌ای از آن‌ها داشت.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت

Samsung DoubleTime


انتخاب بدترین طراحی در بین گوشی های سامسونگ هم کار ساده و هم کار دشواری است. ساده است چرا که به لطف عملکرد درخشان تیم طراحی سامسونگ گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد! سخت است چرا که انصافا بسیاری از این گزینه‌ها شایستگی انتخاب به عنوان بدترین طراحی را دارند. با این حال شاید بتوان عبارت بد این ستون را به مدل Samsung DoubleTime با آن بدنه‌ی پلاستیکی سفید و لولاهای بزرگ داد. این مدل، دارای دو صفحه نمایش، یک صفحه نمایش خارجی و یک صفحه نمایش داخلی بود، که هر دو 3.2 اینچ با رزولوشن 480 در 320 و از کیفیت پایینی برخوردار بودند. اما جدای از وجود لولاهای بزرگ و ضخامت 15 میلی متری شاید اوج وخامت ماجرا در کاربرد این لولاها و ادامه‌ی داستان باشد. از این لولاها برای کنار رفتن صفحه نمایش این گوشی و مشاهده صفحه‌کلیدی با رنگ زمینه‌ی صورتی! استفاده می‌شد که با این صفحه کلید می‌توان گفت هنرنمایی طراحان به اوج خود رسید.

زشت

جای تعجب زیادی نیست اگر طراحی‌های بدی در گوشی‌های رده پایین سامسونگ ببینیم و معمولا (البته نه همیشه) گوشی ارزانتر زشت‌تر هم هست ولی وقتی پای طراحی قدیمی و نامناسب به گوشی‌های پرچمدار هم کشیده ‌می‌شود باید گفت که یک جای کار طراحی ایراد دارد. شاید بهترین مثال از مورد ذکر شده گلکسی نوت 3 باشد. استفاده از چرم مصنوعی با دوختی غیر واقعی کلاس کاری یک گوشی پلی‌کربناتی را بالاتر نمی‌برد. البته سامسونگ کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است اما شاید ایده‌ی طراحی این گوشی به شکلی که ذکر شد، اشتباه است. در واقع سامسونگ ایده‌ای غلط را به بهترین شکل ممکن در عمل به اجرا گذاشته است.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت


شاید کسی تصور نمی‌کرد این اشتباهات در گلکسی S5 تکرار شود. یادمان باشد؛ هیچ بحثی در این که گلکسی S5 گوشی هوشمندی قدرتمند و تاثیرگذار در بازار است، وجود ندارد اما اینکه که چطور تیم طراحی این گوشی می‌توانند به قسمت پشتی این گوشی نگاه کنند و ذره‌ای از ناراحتی در چهره‌ی آنها دیده نشود برای ما جای سوال است.
 

طراحی گوشی‌های سامسونگ: خوب، بد، زشت


اگر چه می‌توان مدل Samsung DoubleTime و حتی Galaxy S4 Zoom را بعنوان زشت‌ترین گوشی‌های سامسونگ در نظر گرفت ولی باید بپذیریم که هر کدام از آنها به دلایل قابل قبولی از جمله قیمت کمتر و یا کارایی خاصی که داشته‌اند به آن شکل طراحی شده‌اند ولی در مورد گلکسی S5 چه می‌توان گفت؟ گلکسی S5 را بعنوان پرچمدار سامسونگ در کنار پرچمداران سونی، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و اپل در یک سینی گردان قرار دهید و سینی را بچرخانید، پس از توقف سینی، بدون تردید گوشی که در برابر علامت زشت‌ترین گوشی قرار خواهد گرفت، گلکسی S5 خواهد بود!

به هیچ وجه نمی‌توان انتظار داشت تا همه با این مقاله موافق باشند، بعضی‌ها فکر می‌کردند گلکسی S3 زشت‌ترین گوشی سامسونگ است، در حالیکه دیدیم موفق‌ترین گوشی سامسونگ تا به امروز S3 بوده است. در این مقاله گوشی‌ها صرفا از دید طراحی مورد بررسی قرار گرفتند؛ بدون تردید همانطور که ذکر شد هیچ تردیدی در قدرت گلکسی نوت 3 و توانایی‌های گلکسی S5 نیست. بسیاری اعتقاد دارند قابلیت‌ها و کیفیت کار با گوشی‌های سامسونگ به حدی بالا هست که طراحی این گوشی‌ها چندان مهم به نظر نمی‌رسد و با وجود قاب‌ها و کاورهای گوناگون موجود در بازار می‌توان این ضعف سامسونگ را نیز پوشش داد.

نظر شما چیست؟ اگر بخواهید در طراحی‌های سامسونگ در دنیای گوشی‌ها سه عنوان خوب، بد و زشت را انتخاب کنید، گزینه‌های شما کدام مدل‌ها هستند؟ مقالات زومیت با نظرات خوب شما تکمیل می‌گردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها