آرمان- دیری است که اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خواسته بخش کثیری از فعالان اقتصادی است تا بهاین ترتیب شاید کمی از حجم فشارهای وارد شده بر آنان کاسته شود. در همین راستا، طی یکسال گذشته در مجلس تلاشهایی برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شده است که ظاهرا نتیجه این تلاشها طی دو تا سه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی به بار خواهد نشست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین باره، با بیان این مطلب که اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده با نظر دولت، اتاقها و دستگاههای اجرایی در کمیته مالیاتی جمعبندی شده است، خبر داده که این لایحه پس از تصویب در صحن، اوایل تابستان در مرحله اجرا قرار میگیرد که امیدوارم کمک زیادی به رونق تولید کند. کارشناسان میگویند در کشورهای توسعه یافته همواره مالیات و مالیات بر ارزش افزوده بهگونهای تنظیم میشود که درنهایت ابزاری برای حمایت از تولید باشد و به این حوزه اقتصادی آسیبی وارد نسازد. در همین راستا، دولتها در ایران نیز سیاستهای مالیاتی بر بخش تولید را باید طوری تنظیم کنند که این هدف مهم محقق شود. آنها معتقدند بوروکراسیهای پیچیده اداری به اندازه کافی هزینههای مختلف به بخش تولیدی ما تحمیل میکنند و از این رو، باید بهگونهای برنامه ریزی کرد تا مالیات بر عوامل دیگری متمرکز شود.
نهایی شدن لایحه ظرف 3 تا 4 هفته کاری
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مشکلات قانون مالیات بر ارزش افزوده صنعتگران و تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از تولیدکنندگان گرفتار کارگروههای مالیاتی، ماده ۲۵۱ مکرر و دیوان عدالت اداری شدهاند و باید جریمههای سنگینی پرداخت کنند. ناصر موسوی لارگانی به مهر، اظهار کرد: ممنوع الکاری و ممنوع الخروجی تولیدکنندگان و صنعتگران بهدلیل اجرای ناقص این قانون در کشور و نبود زیرساختهای مناسب به هیچوجه قابل قبول نیست. او به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس به جد پیگیر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است و با توجه به اقداماتی که صورت گرفته به احتمال زیاد این لایحه طی دو تا سه هفته آینده در کمیسیون به تصویب میرسد و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارسال میشود. او افزود: بهنظر میرسد نهایی شدن این لایحه در صحن علنی سه تا چهار هفته کاری طول بکشد.
جمعبندی در کمیته مالیاتی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: در طول بیش از یکسال کار کارشناسی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی جمعبندی آن در ۳۰ محور اساسی با احصا اصلیترین مشکلات بخش تولید از اتاقهای اصناف، بازرگانی، تعاون فعالان اقتصادی به انجام رسید که مبنای تصمیم گیری ما در این اصلاحات شد. محمدرضا پورابراهیمی افزود: خوشبختانه این اصلاحات با نظر دولت، اتاقها و دستگاههای اجرایی در کمیته مالیاتی جمعبندی شده است که پس از تصویب در صحن اوایل تابستان در مرحله اجرا قرار میگیرد که امیدوارم این قانون کمک زیادی به رونق تولید کند.
مالیات، ابزاری برای حمایت از تولید
یک کارشناس اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه تولید کشور نیاز به حمایت دارد، گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته همواره مالیات و مالیات بر ارزش افزوده طوری تنظیم میشود که آسیبی به بخش تولید وارد نشود. واقعیت اقتصاد ایران این نکته کلیدی است که ما هر قدر بتوانیم موانع بخش تولید را برداریم به بنیه اقتصاد کشور کمک کردهایم. هادی حقشناس افزود: اگر دولتها مالیات وصول میکنند فلسفه وصولی مالیات صرفا برای کسب درآمد نیست بلکه دولتها با ابزار مالیات به تنظیم تولید و حمایت از اقتصاد ملی میپردازند. بهعنوان مثال اگر حقوق سود بازرگانی برخی از کالاهای وارداتی افزایش مییابد به این دلیل نیست که دولت بهدنبال کسب درآمد است بلکه با گران کردن کالاهای وارداتی، میخواهد تولید داخلی توجیه داشته باشد.
او ادامه داد: حال اگر دولت انواع مالیات را بدون در نظر گرفتن شرایط و رفع اشکالات بر تولید داخل اعمال کند، این مساله با سیاستهای کلان اقتصادی در تمام دنیا همخوانی ندارد. حقشناس تاکید کرد: دولتها نباید سیاستهای مالیاتی را بر بخش تولید بهگونهای تنظیم کنند که قیمت تمام شده تولید افزایش یابد، زیرا به اندازه کافی بوروکراسیهای اداری هزینههای مختلف به بخش تولید تحمیل میکند، از این رو بحث مالیات بیشتر باید بر عوامل دیگر متمرکز باشد. او با اشاره به اینکه دیدگاهی در کشور وجود دارد که مالیات بر ارزش افزوده را با رکود مرتبط میداند، گفت: قاعده کلی افزایش مالیات در زمان رونق و کاهش مالیات در زمان رکود است، اما با توجه به وضعیت اقتصاد ایران که طی سالیان متوالی که هم رکود و هم تورم را تجربه کرد نمیتوان این قاعده را وضع کرد و رکود تولید را صرفا ناشی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: البته اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده مصائبی را بر بخش تولید تحمیل کرده، اما نمیتوان گفت که عامل ایجاد رکود بوده است. به هر حال باید گفت که یکی از اصلیترین خواستههای تولیدکنندگان شفافیت این قانون در تمام ابعاد است. حقشناس تاکید کرد: در هر حالت در اقتصاد ایران یک اصل کلی داریم که بنیان تولید به اندازه کافی بهدلیل نوسانات نرخ ارز، نوسانات هزینههای زیرساختی، گرانبودن تسهیلات بانکی و سیستم عریض و طویل بوروکراسی تضعیف شده است بنابراین نباید عامل دیگری همچون مالیات بر ارزش افزوده بدون رفع اشکالات و در نظر گرفتن شرایط، بر مصائب تولید اضافه شود. او با اشاره به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس نیز گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس با اصلاح دقیق این قانون، زمینه را برای حمایت از تولید فراهم کرده و هزینههای این بخش را کاهش دهند. این کارشناس اقتصادی افزود: به هر حال باید گفت که یکی از اصلی ترین خواستههای تولیدکنندگان شفافیت این قانون در تمام ابعاد بوده و انتظار است اصلاحات مجلس در این قانون به سمت شفافیت بیشتر باشد.