روزنامه ایران- گمانهها برای ورود سوپرجتهای روسی به ایران، از حدود دو سال پیش شروع شد و حالا در روزهایی که صحبت از بدعهدی امریکاییها اوج گرفته است، دو شرکت هواپیمایی ایران خرید 40 فروند سوخو 100 را در دستور کار خود قرار دادهاند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی دراین باره گفته است:«سوخو قصد دارد تجهیزات امریکایی هواپیماهای خود را کاهش دهد تا برای فروش هواپیما به ایران نیازی به دریافت مجوز اوفک نداشته باشد. قرار بر این است که بخشی از این تجهیزات از سوی شرکتهای اروپایی تأمین شود تا نیازی نباشد که بهدلیل استفاده از سیستمها و تجهیزات امریکایی برای فروش این هواپیماهای روسی به ایران مجوز اوفک را دریافت کنند.»
توسعه هواپیماهای سوخو در سال 2000 آغاز شد. در تاریخ 19 دسامبر 2002، سوخو و «بوئینگ» قراردادی برای همکاری میان مدت امضا کردند تا برای طراحی هواپیماهای سوخو، همکاری کنند. مشاوران بوئینگ پیش از این نیز بهمدت یک سال به هواپیماسازان سوخو مشاوره میدادند. بر اساس گزارش رویترز، سوخو بعد از رسیدن به مرحله تولید و عرضه، هدف جایگزینی توپولفها را در بازار داخلی روسیه دنبال میکرد. در بازار بینالمللی نیز سوخو جتها با قیمت پایینتر نسبت به دیگر هواپیماهای مشابه، بهدنبال رقابت بودند. تولید این هواپیما در سال ۲۰۰۷ نهایی شد و نخستین پروازش نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی به ثبت رسید، از حدود هفت سال قبل برای برخی از ایرلاینهای منطقه به فروش گذاشته شده و طبق آخرین آمار تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸، ۱۵۶ فروند از این هواپیما ساخته و به ایرلاینهای متقاضی ارائه شده است. این هواپیمای دو موتوره بسته به شرایط پروازی تا سقف ۱۰۸ مسافر را جابهجا میکند. پایگاه اینترنتی فلایت اینترنشنال در آگوست سال 2007 درباره این مدل از هواپیماهای روسی نوشته بود:«طراحی هواپیما با الزامات خاص هواپیمایی در روسیه، با ویژگیهای اتحادیه اروپا و امریکا نیز مطابقت دارد و از ابتدا با استانداردهای هوایی غربی، آشنا شده است.»
جای پای سوخو هنوز محکم نیست
اما به هر حال، انتقادهایی نسبت به کیفیت پایین این هواپیما و مقایسه با توپولفهای پرحادثه در ایران مطرح شده است. برخی گزارشها نیز نشان میدهد که با وجود تلاشهای گسترده همچنان در حد ایرلاینهای همسایه روسیه به فروش میرود و هنوز نتوانسته در سطح بینالمللی جای پای خود را محکم کند.اسعدی سامانی به ایلنا در این مورد گفته است: « پیش از آن که تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو تبدیل به قرارداد شود ایمنی و استانداردهای آن توسط سازمان هواپیمایی بررسی خواهد شد. از سوی دیگر هواپیمای سوخو قابل مقایسه با آنتونف و توپولفها نیست چراکه از تکنولوژیهای بهروزتری برخوردارند. روش تأمین مالی خرید هواپیماهای سوخو هم مانند سایر قراردادهای معمول خرید هواپیما در دنیا فاینانس است.» درپایگاه نقد و بررسی سوپرجت اینترنشنال، درباره این مدل از هواپیماهای سوخو نوشته شده است:«فلسفه سوپرجت سوخو 100 ساده است. برای ارائه یک تجربه ویژهتر، راحتی بیشتر برای مسافران، سودآوری بیشتر برای اپراتورها، پشتیبانی بیشتر و سیستمهای بهتر برای خدمه و عملکرد بهتر محیط زیست.» بررسیهای مختلف درباره ویژگیهای سوخو 100، معمولاً بر اقتصادی بودن این هواپیما تأکید میشود. سوپرجت اینترنشنال نیز ادامه میدهد:«طراحی سوخو 100 به گونهای است که در برابر رقبای خود، از نظر اقتصادی به صرفه است و باعث صرفهجویی هزینهها در زمین و هواست.»
همه چیز درباره سوخوهایی که به ایران میآیند
کد خبر : ۴۸۵۰۴ | یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳:۴۹ | ۵۴۲۶ بازدید |
گمانهها برای ورود سوپرجتهای روسی به ایران، از حدود دو سال پیش شروع شد و حالا در روزهایی که صحبت از بدعهدی امریکاییها اوج گرفته ...
