براساس حکم یک دادگاه اروپایی، لیونل مسی، یکی از پردرآمدترین فوتبالیستهای جهان میتواند نامش را به عنوان برند (نشان بازرگانی) ثبت کند.
تیمهای فوتبال بارسلونا و آرژانتین هفت سال مبارزه حقوقی کردند تا بتوانند نام لیونل مسی را در لباسها و وسایل ورزشی استفاده کنند.
درخواست اولیه آنها از سوی شرکت اسپانیایی فروش دوچرخه "ماسی" ( Massi) به چالش کشیده شد. این شرکت استدلال کرده بود که اسم مسی با ماسی شباهت فراوانی دارد و ممکن است باعث سردرگمی مشتریان شود.
اما دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در پاسخ به آن گفت که این فوتبالیست مطرحتر از آن است که باعث ایجاد سردرگمی برای نام دیگری شود.
این رای دادگاه چند روز پس از آن صادر میشود که مجله فوتبال فرانسه گزارش کرد که لیونل مسی با درآمد 126 میلیون یورو در سال، به عنوان پردرآمدترین بازیکن فوتبال از کریستیانو رونالدو پیشی گرفته است.
بنا به گزارش این مجله، درآمد رونالدو 94 میلیون یورو در سال است.
'شهرت'
درخواست ثبت نام مسی به عنوان نشان به اداره اتحادیه اروپا برای مالکیت معنوی در سال ۲۰۱۱ میلادی ارائه شده بود.
در آن زمان این درخواست به دلیل شباهت نام مسی با شرکت اسپانیایی ماسی رد شد. این اداره گفته بود که عناصر غالب آنها شبیه است و همچنین از نظر آوایی و ظاهری مسی و ماسی ( 'Messi' و 'Massi' ) تقریبا یکسان هستند.
این اداره همچنین گفته بود که ممکن است برخیها فقط بدانند که این دو از هم فرق دارند.
اما دومین دادگاه بزرگ اتحادیه اروپا این استدلال را قبول نکرد.
این دادگاه در روز پنجشبه (26 آوریل/ 6 اردیبهشت) گفت: "شهرت این بازیکن فوتبال شباهت آوایی و ظاهری آن را [با ماسی] بیاثر میکند."
دادگاه همچنین افزود: "آقای مسی در حقیقت چهرهای شناخته شده است که در تلویزیونها دیده میشود و دربارهاش مرتبا در رادیو و تلویزیون بحث میشود."