مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح جزئیات تخفیفهای جدید تعرفه های بندری و دریایی در سال 97 اظهار داشت: سومین کمیته کشورهای ذینفع کشتی سانچی ابتدای اردیبهشت در شانگهای چین برگزار میشود و انتظار داریم نتیجه نهایی علل وقوع سانحه اعلام شود.
محمد راستاد امروز در نشست خبری سیاستهای جدید تعرفهگذاری خدمات دریایی و بندری و اعمال تخفیفات اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با نگاه ویژه راهبردی و برنامهریزی کوتاه و میانمدت، موضوع تعرفهها را در دستورکار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: تدوین تعرفه خاص بنادر با ماهیت متفاوت سه ساله طراحی شده است؛ بنادری که مشابه هستند، با کتابچههای خاص تعرفه دستهبندی میشوند.
راستاد افزود: تعرفههای متناسب با فعالیت و مقیاس هر بندر را در دستورکار قرار میدهیم؛ مکانیزم تعرفه در هر گروه بندری متفاوت است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:برای خطوط کشتیرانی و اپراتورها اعمال تخفیفات ویژه در جذب سهم کانتینر و کالا در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی افزود:در سال ۹۷ سازمان بنادر طبق وظایف حاکمیتی و ذاتی خود و با استناد به قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کشتیها که اصلاحیه آن ۲۸ بهمن ۹۶ پیشنهاد و در مجلس تصویب شد و همچنین در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، به ارتقاء سطح تعرفههای دریایی و بندری مصمم شده است و تلاش شد هزینههای بندری برای بهرهبرداران و مشتریان خدمات بنادر کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تلاش کردیم تعرفه ها شفاف شده و پیچیدگی آنها رفع شود، این ابهام تعرفهای قبلاً مورد گلایه مشتریان خدمات بندری بود.
وی ادامه داد: ارتقاء سطح عملکرد بنادر در تنظیم بنادر جدید مورد نظر قرار گرفته است که هدف آن جذب خطوط بزرگ کشتیرانی است.
جزئیات تغییرات تعرفهای بندری و دریایی در سال ۹۷
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بخش کشتی تغییرات برای کاهش هزینهها و جذب خطوط بزرگ اعمال شده است؛ هزینه توقف کشتیها کنار اسکله در بنادر جنوبی ۱۰.۵ درصد کاهش مییابد، همچنین در عملیات تخلیه و بارگیری، ارائه تخفیف ۳۰ درصدی برای کشتیهایی که پس از تخلیه کالا، کالای صادراتی یا ترانزیتی در بنادر ما بارگیری کنند، اعمال میشود.
وی افزود: پیش از این هزینه تأمین آب برای شناورهای خارجی بیشتر از شناورهای ایرانی بود که در تعرفههای جدید آن را یکسانسازی کردیم.
وی افزود: هزینه ارائه خدمات بندری در ساعات غیراداری و شبها ۱۰ تا ۲۴ درصد کاهش یافت، در واقع خدمات بندری بین ساعات ۱۵ تا ۱۹، ۶.۵ دلار برای هر انبار هزینه اخذ میشد که به ۵ دلار کاهش مییابد، همچنین هزینه ماندگاری کالا در انبار از ساعت ۱۹ تا ۷ روز بعد از ۱۱ دلار به ۱۰ دلار کاهش مییابد.
وی افزود: تخفیف ۷۰ درصدی به کشتیهای روروی صادراتی، ترانزیتی و یا مسافرتی را مشروط به تفاهمنامه برای بندر نوشهر اعمال میکنیم.
راستاد افزود: حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینههای مترتب به سوخت شناورها، در راستای حمایت از بانکرینگ انجام میشود که این، هزینههای شناور سوخترسان ۲۰ درصد کاهش میدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا سقف ۸۰ درصد تخفیف در حقوق و عوارض مترتب به شناورهای لاینر در بندر چابهار خواهیم داشت مشروط بر آنکه تفاهمنامهای برای حمل کالا با بندر داشته باشند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در کالای غیرکانتینری عمده تغییرات تعرفه برای کاهش رسوب کالا در بنادر و افزایش بهرهوری بنادر مدنظر قرار گرفت به گونهای که تعرفهها را تغییر دادیم تا شاهد کاهش رسوب کالا در بنادر باشیم.
وی افزود: تخفیف ۱۰ درصدی در هزینه بندری شامل خمکاری و باربری با هدف تقویت صادرکنندگان کالای خشک معدنی اعمال میشود که شامل موادی نظیر سنگآهن، سنگ گچ و... است.
وی گفت: تعرفه انبارداری مواد معدنی اعم از فله یا غیرفله با هدف کاهش هزینه انبارداری و رسوب کالا و افزایش بهرهوری بنادر با ایجاد تعرفه تصاعدی و وحدت رویه در اخذ تعرفه در بنادر کشور در دستورکار قرار گرفت، بدین ترتیب که تعرفه انبارداری بابت ماندگاری منطقی کالا در انبار افزایش نداشته باشد و در صورت رسوب بیش از اندازه کالا، تعرفه تصاعدی افزایش یابد.
وی گفت: تعرفه انبارداری برای کالای فله خشک پیش از این طراحی نشده بود، در این راستا از اردیبهشت ماه امسال این تعرفه نیز اعمال میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با هدف افزایش ترانزیت کالای غیرکانتینری از بنادر کشور، فورواردرهایی که بیش از ۷۵ هزار تن تخلیه و بارگیری در سال داشته باشند، تعرفه همکاری و انبارداری آنها تا ۷۰ درصد شامل تخفیف میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بخش کانتینری به منظور افزایش عملکرد برای صادرات، ترانزیت و ترانشیپ برخی تعرفهها نظیر استافنیگ طراحی شد و میزان عملکرد کانتینرها برای ترانشیپ داخلی از ۵ هزار مُو به ۴ هزار مُو کاهش یافت.
وی افزود:در راستای حمایت از ترانزیت کالای کانتینری از بنادر برای فورواردرهایی که بیش از ۲۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری داشته باشند، هزینه انبارداری کانتینر ۱۰۵ درصد تخفیف و در زیربنایی ۱۰۰ درصد تخفیف اعمال میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای افزایش حمل کالای فله خشک با استفاده از کانتینر روباز برای صادرات فله معدنی ۴۸ درصد تخفیف در THD، رقم ۶۲ درصد تخفیف در انبارداری و ۳۰ درصد تخفیف در هزینه عملیات محوطههای اختصاصی اعمال میکنیم.
وی گفت: در راستای افزایش حمل کانتینر با استفاده از ریل، ارتقای سهم ریل در انتقال کالا و توسعه حمل بار با راهآهن هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه به کالاهایی که با ریل از بندر خارج شود با ۵۰ درصد تخفیف اعمال میشود، همچنین معافیت انبارداری این کالاها از ۵ روز به ۱۰ روز افزایش مییابد.
تخفیف تعرفههای بندری و دریایی در چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: اگر خطوط کشتیرانی در بندر چابهار تعهد حمل بار بدهند، در حقوق و عوارض توقف کنار اسکله ۸۰ درصد تخفیف، در یدککشی و لایروبی ۶۰ درصد تخفیف، در THD کانتینری ۹۰ درصد تخفیف و در انبارداری کانتینر خالی ۷۵ درصد تخفیف اعمال میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجارهبهای اراضی در بندر چابهار پنج سال در مدلهای مالی برای سرمایه گذاران خصوصی در چابهار اعمال نمیشود.
راستاد اظهار داشت: نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایهگذاری چابهار در مدلهای مالی مدنظر قرار گرفته است.
پیشبینی درآمد ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر از محل خدمات دریایی و بندری در سال ۹۷
وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر پیشبینی میزان افزایش درآمد ریالی سازمان بنادر و دریانوردی از محل اختلاف قیمت دلار رسمی از ۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان گفت: درآمد سال گذشته ما از این محل ۲ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان بود که پیشبینی میشود امسال به ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برسد.
وی گفت: سال گذشته ۳.۱ میلیون TEU عملکرد کانتینری در بنادر داشتیم که ۱۵ درصد رشد داشت و دومین بندر در دنیا هستیم که این میزان رشد را در یک سال محقق کرده است.
پیشبینی مشخص شدن علت وقوع سانحه سانچی تا پایان اردیبهشت
وی درباره آخرین جزئیات بررسی دلایل وقوع سانحه سانچی گفت: سومین کمیته کشورهای ذینفع کشتی سانچی ابتدای اردیبهشت ماه در شانگهای چین برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: انتظار داریم جلسه پایانی همین جلسه باشد و اواخر اردیبهشت ماه نتیجه نهایی علل وقوع سانحه سانچی در قالب توافق کشورهای ذینفع اعلام شود.
پیشبینی ورود اپراتور هندی به بندر چابهار تا دو ماه آینده
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۹۶ میزان کل کالای غیرنفتی که در بنادر ما تخلیه شد، ۴۴.۱ میلیون تن بود که ۴ درصد رشد داشت، اما بارگیری ۱۲ درصد رشد داشت.
وی افزود: در بندر شهید رجایی در شش ماه اول امسال تجهیز پایانه شماره ۲ کانتینری به ۱۲ دستگاه گنتریکرین و ۱۵ دستگاه RTG انجام میشود.
وی افزود: هدفگذاری کردیم در سال ۹۷ فاز ۳ بندر شهید رجایی نیز ۳۰ درصد رشد داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: تا دو ماه آینده اپراتوری موقت شرکت هندی در بندر چابهار آغاز خواهد شد و تجهیزات به مرور توسط سرمایهگذار هندی وارد بندر چابهار میشود.