قرارداد ساخت راهآهن شیراز ـ بوشهر امروز بین وزارت راه و شهرسازی ایران و شرکت چینی منعقد شد. ارزش این قرارداد 700 میلیون دلار معادل 2 هزار و 360 میلیارد تومان ایران است.
مراسم امضای قرارداد ساخت راهآهن شیراز ـ بوشهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، قائممقام وزیر راه در امور بینالملل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و نمایندگان شرکت چینی برگزار شد.
در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی کشور از اولویتهای دولت است.
خیرالله خادمی افزود: مسیر تأمین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژهها پیش از این توسط وزیر راه و شهرسازی تعیین شد.
وی با بیان اینکه ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم، گفت: بخشهایی از این پروژهها به بهرهبرداری رسیده است و هدف اصلی ما اتصاف ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال ۹۷ است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: برای تکمیل محورهای ریلی باید تأمین اعتبار از منابع خارجی پیگیری میشد. در این راستا ۷ پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که ۲۲۷۰ کیلومتر طول دارد و باید مطالعات فاز یک و دو آنها انجام میشد و در نهایت با فاینانسر برای تأمین مالی به توافق میرسیدیم.
وی افزود: برای این ۷ پروژه ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژهها خط آهن شیراز ـ بوشهر بود.
خادمی ادامه داد: مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل میشد و در این راستا لازم بود ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد مبنای برآورد مالی بر اساس فهرست بهای ایران قرار گیرد که این کار بزرگی بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور توضیح داد: در گذشته مشکلاتی در تأمین مالی داشتیم که موجب میشد به توافق نرسیم، تناقض در مبنای فهرستبها بود که در این پروژه مبنا بر اساس فهرستبهای ایران قرار گرفت و در نهایت ضرایب متعلقه به آن اعمال شد. ضریب تعدیل هم توافق شد و امروز به توافقنامه قرارداد رسید.
وی افزود: عدد امروز ۲۳۶۰ میلیارد تومان به صورت ریالی برای پروژه در نظر گرفته شد که معادل ۷۰۰ میلیون دلار و ۵ میلیارد یوآن چین است.
خادمی افزود: برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده در بخش مسافر سالانه یک میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار داشت: این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا میشود.