کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش ادامه دار قیمت‌ها در بازار آهن


کد خبر : ۴۶۸۲پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱:۰۸۴۹۰۸ بازدید

در حالی که انتظار می‌رفت بازار فولاد از بازار ارز تاثیر پذیرد و در خلال روزهای اخیر اگر با افزایش نرخی همراه نیست، لااقل نزولی هم نباشد، اما روند مبادلات انواع مصنوعات ...

 در حالی که انتظار می‌رفت بازار فولاد از بازار ارز تاثیر پذیرد و در خلال روزهای اخیر اگر با افزایش نرخی همراه نیست، لااقل نزولی هم نباشد، اما روند مبادلات انواع مصنوعات فولادی پس از اعلام نهایی نرخ حامل‌های انرژی به گونه‌ای پیش رفت که برای دوازدهمین روز متوالی شاهد کاهش میانگین قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم.

بر اساس این گزارش روز چهارشنبه شیب کاهش قیمت‌ مقاطع در بازار آزاد و درب کارخانه‌ها نسبت به روز سه‌شنبه تندتر شد به طوری که به عنوان مثال، تیرهای ذوبی در کارخانه به ازای هر کیلو 20 تا 25 تومان کاهش یافت و فولادسازان خصوصی نیز قیمت تولیدات خود را نسبت به دو روز پیش در بازه 5 تا 25 تومان کمتر اعلام کردند. 

از سوی دیگر، روز گذشته هم علاوه بر کاهش نرخ شمش‌های تولیدی فولادسازان خصوصی، متوسط قیمت وارداتی این محصول نیز با افت روبه رو شد به طوری که قیمت شمش‌های موجود در بندر امام از 1790 تومان در روز سه‌شنبه به 1750 تومان در پایان روز چهارشنبه تنزل کرد. البته در این میان قیمت این محصول در بندر انزلی طی روزهای اخیر نوسان کمتری را به این دلیل که تعادل نسبی میان حجم عرضه و تقاضای شمش برقرار بوده تجربه کرده است. به گفته معامله‌گران روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد که در پاسخ به ضعف شدید تقاضا صورت گرفته موجب شده است تا دلیل محکمی برای افزایش یا ثبات نرخ شمش چه از نوع داخلی و چه وارداتی باقی نماند. 

یکی از فعالان بازار مقاطع می‌گوید، بازار گمانه زنی‌ها در ارتباط با نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای که اغلب افراد معتقدند آخرین دور آن انجام خواهد شد، به شدت داغ شده و بازار فولاد را از خود بسیار متاثر ساخته است. 

خریداران اعم از مصرف کنندگان واقعی و سفته بازها منتظرند نتیجه این دور از مذاکرات به زودی روشن شود تا با مشاهده آثار این توافق احتمالی بر بازار ارز به پیش‌بینی روشن‌تری از روند قیمت‌ها در بازار فولاد برسند. به این ترتیب، جز تکرار روند ضعیف مبادلات روزهای گذشته در بازار آزاد و بورس کالا و به تبع مسیر نزولی قیمت‌ها نمی‌توان انتظار رویداد  خاصی را در حوزه فولاد طی روزهای آینده داشت.

 شمش فولاد خوزستان بدون خریدار ماند

چهارشنبه در روز پایانی مبادلات فولاد در بورس کالا شاهد عرضه شمش و مقاطع از سوی فولادسازان خصوصی و دولتی و تحرک پایین روند دادو ستد این دسته از محصولات بودیم. در این روز فولاد خوزستان با نرخ پایه 1602 تومان که نرخ رقابتی معامله این محصول در تاریخ سوم اردیبهشت ماه بود، اقدام به عرضه 20 هزار تن سلف شمش بلوم با موعد تحویل پایان خرداد ماه کرد که خریداری نشد.

این شرکت همچنین 20 هزار تن سلف تختال را با قیمت پایه 1500 تومان به تابلو معاملات آورد که 36 هزار تن تقاضا، نرخ نهایی این محصول را به 1502 تومان افزایش داد. به گفته یکی از کارگزاران علت اصلی عدم معامله شمش فولاد خوزستان در این روز شکاف قیمتی نامناسب این محصول و مقاطع طولی است؛ چرا که هم‌اکنون در بازار آزاد نرخ میلگرد به طور متوسط 1870 تومان است و روند کاهشی قیمت آن کماکان ادامه دارد، اما شاهديم شمش فولاد خوزستان با همان نرخ سابق در بورس ارائه مي‌شود. چهارشنبه ذوب‌آهن اصفهان هم سلف شمش را با قیمت 1610 تومان در حجم 10 هزار تن عرضه کرد که 3 هزار تن آن خریداری شد.  این شرکت همچنین میلگرد A3 سایزهای 25 تا 32 را با قیمت 1755 تومان ارائه کرد که به همان میزان عرضه شده، یعنی 2 هزار تن به فروش رفت. نورد فولاد گیلان، نورد ایوان غرب و فولاد آذربایجان هم دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده میلگرد در این روز بودند که به ترتیب با قیمت‌های 1750، 1780 و 1760 تومان اقدام به عرضه محصول کردند، اما موفق به فروش تولیدات خود نشدند. 

در این روز همچنین مجتمع سنگ‌آهن سنگان هم سنگ‌آهن دانه‌بندی صادراتی را در حجم 50 هزار تن با قیمت پایه 46 دلار عرضه کرد که 100 هزار تن تقاضا داشت و در همان حجم عرضه اولیه به فروش رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها