کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سپرده های بانکی مردم در راه بازار ارز ؟


کد خبر : ۴۵۸۶شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷:۳۶۵۲۰۱ بازدید

از ابتدای امروز نرخ ارز در بازار آزاد در حال بالا رفتن است که شاید یکی از دلایل آن را بتوان خارج کردن سپرده از بانک ها و وارد کردن آن به بازار ارز دانست .

جزییات نرخ های جدید سود بانکی اعلام شد. رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی با اعلام جزییات نرخ های جدید سود بانکی، محدوده این نرخ ها را بین ۱۰ درصد (برای سپرده های کوتاه مدت) و ۲۲درصد (برای سپرده های یک ساله) اعلام کرد.

پیش از این علی طیب نیا وزیر اقتصاد،از تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی به منظور جذب سپرده ها در بازار بورس خبر داده بود. اما نرخ های جدید چه تاثیری بر بازار ارز و سایر بازارهای موازی می گذارند؟ دکتر علی حسن زاده، معاون اداري و مالي پژوهشكده پولي و بانكي، می گوید: «با توجه به افزایش شدید این روزها در بازار ارز و در نظر گرفتن ترکیب دارایی ها و سرمایه گذاری افراد با توجه به نرخ تورم موجود، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر ساختار جذب منابع بانک ها تاثیر منفی خواهد گذاشت و با توجه به افزایش اخیر قیمت ها در بازار ارز که تبدیل به بازار سوداگری شده است ممکن است مردم بخشی از سپردهای خود را به سمت بازار ارز ببرند.»

وی ادامه می دهد: «از سویی دیگر در سه تا ۴ماه گذشته کاهش یا افت در شاخص بازار بورس رخ داده است. این شاخص با سقوط نزدیک به ۱۶هزار واحدی اکنون روندی مثبت را درپیش گرفته است. طبیعتا سرمایه ها تاحدی جذب این بازار خواهند شد و ظرفیت بازار سرمایه با دراختیار داشتن ۴ تا ۵درصد ظرفیت از بازار محدود است. بنابراین ممکن است با کاهش نرخ سود بانکی بخش زیادی از سرمایه ها از بانک ها خارج به بازارهای سوداگری به خصوص بازار ارز هدایت شوند.»

معاون اداري و مالي پژوهشكده پولي و بانكي با اشاره به شرایط کنونی تاکید می کند: «فاز دوم هدفمندی یارانه ها، شوک ناشی از تورم انتظاری را داشته و افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی تورم اتفاق افتاده است. کاهش نرخ سود بانکی یعنی بازدهی نرخ سود منفی برای سپرده گذاران. این یک علامتی است تا سپرده گذاران سرمایه های خود را خارج کرده و به سمت بازارهای دیگر هجوم آورند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها