کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یافتن راهی برای قطع یارانه‌ها؟


کد خبر : ۴۵۰۷۵یکشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۱۸۱۸۹۷ بازدید

جلسات کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 97 همچنان ادامه دارد. روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 گزارشی از ...
یافتن راهی برای قطع یارانه‌ها؟یافتن راهی برای قطع یارانه‌ها؟

آرمان- جلسات کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 97 همچنان ادامه دارد. روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 گزارشی از مصوبات جدید این کمیسیون ارائه داد و از طرف دیگر تعدادی از نمایندگان در مورد مهم‌ترین موارد درج‌شده در بودجه و تغییر و تحولات احتمالی آن سخن گفتند. به نظر می‌رسد همچنان بحث قطع یارانه نقدی شماری از شهروندان و افزایش قیمت بنزین از مهم‌ترین مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و اختلافات محسوسی درباره سرانجام آنها میان دولت و نمایندگان و همچنین گروه‌های مختلف نمایندگان وجود دارد.

طرح مجلس برای افزایش یارانه نقدی

بر اساس پیشنهاد مطرح‌شده در کمیسیون تلفیق، تعدادی از نمایندگان در نظر دارند با جابه‌جایی یکی از ردیف‌های تبصره ۱۴، ۳۳۰۰‌ میلیارد تومان به اعتبارات یارانه نقدی اضافه کنند. بر اساس پیشنهاد مطرح‌شده از سوی برخی اعضای کمیسیون تلفیق، نمایندگان در نظر دارند 3300‌ میلیارد تومان از اعتبارات گنجانده‌شده در تبصره 14 لایحه بودجه مربوط به خرید تضمینی گندم و یارانه نان را به پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص دهند. این در حالی است که در سنوات قبل خرید تضمینی گندم از ردیف‌های دیگری تامین ‌شده اما در لایحه بودجه 97 دولت 3300‌ میلیارد تومان از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها را در قالب تبصره 14 به عنوان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در نظر گرفته است. بر این اساس پیشنهاد شده در سال 97 نیز اعتبار خرید تضمینی گندم از ردیف‌های دیگر تامین شده و اعتبارات جای‌مانده صرف پرداخت یارانه نقدی و پوشش خانوارها شود.


یارانه‌ها قطع‌شدنی است؟

همزمان با انتشار این خبر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 ظهار داشت: دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها را ۳۷‌هزار‌میلیارد تومان پیشنهاد کرده است که ۲۳‌هزار‌میلیارد آن به‌صورت نقدی و غیرنقدی به خانواده‌ها داده می‌شود. به گزارش فارس، علی‌اصغر یوسف نژاد ادامه داد: کمیته تخصصی کمیسیون تلفیق فارغ از روال معمول برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق نقطه نظرات دستگاه‌های اجرایی، دولت و مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات را در جلسات مختلف دریافت کرده و آن را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است. در همین راستا در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق فقط راجع به هدفمندی یارانه‌ها و پیشنهاد دولت مباحثی مطرح شد.

او افزود: چون طبق پیش‌بینی‌ها درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، نشان می‌دهد دولت قصد دارد یارانه ۳۳‌میلیون نفر را حذف کند. نمایندگان در حال بررسی این موضوع هستند و سوالات مختلفی دارند از جمله با توجه به اینکه آخرین آمار این است که ما ۷۶‌میلیون نفر یارانه‌بگیر داریم، نحوه حذف یارانه ۳۳‌میلیون نفر به چه طریق است؟ دولت چطور می‌تواند آنها را شناسایی کند؟ نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: کمیته تخصصی جمع‌بندی آمار و ارقام و مستندات و عملکرد سال گذشته را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده در این راستا یکی از مسائلی که بیان کرده این بوده که چون در هدفمندی باید به اندازه‌ درآمد هزینه شود، واقع‌بینی در کسب درآمد طبق عملکرد و واقعیت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ۲۷۰‌هزار‌میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده، خاطرنشان کرد: این عدد بسیار بزرگی است و امسال هم گردش پولی هدفمندی بیش از ۳۰ تا ۴۰‌هزار‌میلیارد تومان است که ‌درصد قابل توجهی در بودجه به حساب می‌آید. یوسف‌نژاد ادامه داد:‌ تا آبان سال ۹۶، ۷۶‌میلیون و ۳۱۷‌هزار و ۵۹۳ نفر یارانه‌بگیر داریم در حالی که در اسفند سال ۹۵ عدد یارانه‌بگیران ۷۵میلیون و ۴۱۶‌هزار و ۵۱۴ نفر بوده و این نشان می‌دهد طی ۷،۸ ماه یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند. همچنین دیوان محاسبات می‌گوید متولدین اسفند تا آبان، ۹۸۰‌هزار نفر بودند و ۱۱۲‌هزار نفر هم قبولی اعتراض کسانی بوده که یارانه‌شان حذف شده بود. همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به بررسی حذف ۳۴‌میلیون نفر یارانه‌بگیر غیرنیازمند در جلسه کمیسیون تصریح کرد: هنوز در این رابطه تصمیمی اتخاذ نشده و دغدغه‌ها پابرجاست. محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس هم گفت: مجلس با حذف فله‌ای یارانه‌بگیران مخالف است و طبق قانون باید یارانه دهک‌های بالای جامعه که شرایط اقتصادی مساعدی دارند، حذف شود.


بنزین چقدر گران می‌شود؟

گرانی بنزین نیز موضوع دیگری بود که باز هم مورد بحث نمایندگان مجلس قرار گرفت. حمید گرمابی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با توجه به اینکه ۵ تا ۶ سال است که قیمت بنزین رشد نداشته، بنده افزایش تا ۲۰‌درصد را مناسب می‌دانم. پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه حذف بخشی از یارانه‌بگیران یک نیاز و ضرورت است اما در مورد افزایش قیمت بنزین گفت:‌ افزایش ۵۰‌درصدی قیمت بنزین و گازوئیل به همان نسبت افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه اکنون زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست، گفت: مردم در شرایط اقتصادی و معیشتی مناسبی قرار ندارند. به گزارش تسنیم، زهرا سعیدی‌مبارکه اظهار کرد: دولت پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داده است اما به این صورت که این افزایش قیمت به صورت هدایت‌شده به سمت ایجاد اشتغال و تولید برود. او افزود: در دوران رکود، سیاست‌های پولی معمولا انبساطی تعریف می‌شود و در حال حاضر در بودجه 97 سیاست‌ها انقباضی است زیرا بیان می‌شود که بودجه کافی وجود ندارد، اما در این شرایط هم می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از فشار وارده بر مردم کاست. سعیدی‌مبارکه تصریح کرد: بنده معتقد هستم که اکنون زمان این افزایش قیمت‌ها نیست زیرا مردم در شرایط اقتصادی و معیشتی مناسبی قرار ندارند و برای ایجاد اشتغال باید تدبیر ویژه‌ای از سوی دیگری بیندیشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها