کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دو نکته که پیش از ورود به بازار طلا باید به آن ها توجه کرد


کد خبر : ۴۴۹۸دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵:۲۴۳۴۵۰ بازدید

خرید طلا موجب تولید نمی شود و جریان درآمدی را نیز ایجاد نمی کند، بنابراین آیا می توان آن را نوعی سرمایه گذاری نام نهاد؟

افزایش دوباره بهای سکه در ایران باعث شده افرادی که طی ماه های اخیر و با آغاز روند نزولی بهای طلا سکه های خود را نفروخته بودند اکنون احساس کنند که تصمیم درستی گرفته اند و در همین حال برخی نیز نگرانند که شاید روند صعودی اخیر همچنان ادامه پیدا کند. اما پیش از تصمیم گیری برای ورود به بازار طلا، بهتر است نکات زیر توجه کنید، نکاتی که یکی از آن ها توسط وبسایت investorplace و دیگری توسط کنث رگوف (استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد) ارایه شده است.

1- خرید طلا سرمایه گذاری نیست

بیایید از یک بحث پایه آغاز کنیم آن هم اینکه خرید طلا سرمایه گذاری نیست. سرمایه گذاری به خرید یک دارایی گفته می شود که در طول زمان ارزش و درآمد خلق کند. سهام، خانه، ماشین آلات صنعتی و حتی خرید گاو و گوسفند هم سرمایه گذاری به حساب می آید. اما در مقابل سرمایه گذاری، دلالی قرار دارد. دلالی به خرید یک دارایی به امید فروش آن به شخصی دیگر با قیمتی بیشتر گفته می شود و انگیزه اکثر افراد از خرید طلا غیر از این نیست.

نگهداری طلا هیچ گونه درآمد و سودی عاید شما نمی کند و همچنین موجب تولید هم نمی شود. طلا یک فلز ساکن است که شما باید برای انبار کردن و نگهداری آن هزینه بپردازید و منفعت بردن شما از آن بستگی به یک عامل دارد، اینکه بتوانید آن را به قیمت بیشتری بفروشید تا هزینه خرید و نگهداری آن جبران شود. در بازار دلال ها اصطلاحی وجود دارد به نام "احمق تر" که اینطور می گوید: <<من احمق هستم که این همه پول بابت این دارایی می پردازم اما می دانم که فرد احمق تری را خواهم یافت که آن را به قیمت بیشتری از من بخرد>>. به نظر نمی رسد که در بازار طلا هم منطقی غیر از این حاکم باشد. البته دلالی ایرادی ندارد، بلکه موضوع اصلی اینست که بدانید دارید چه کاری انجام می دهید و نسبت به مخاطرات آن آگاه باشید. مشکل جایی نمایان می شود که خرید طلا با سرمایه گذاری اشتباه گرفته می شود و بیشتر مردم این روزها تفاوتی بین این دو نمی بینند.

2- نوسانات کوتاه مدت با روندهای بلندمدت متفاوتند

بسیاری از افراد ادعا می کنند که طلا را نه به خاطر سرمایه گذاری و دلالی بلکه به این خاطر خریداری می کنند که پولشان را به کالایی قابل اطمینان تبدیل کنند، آن هم در روزهایی که ارزش پول کاغذی روز به روز کاهش می یابد. آن ها به خصوص ادعا می کنند که در شرایط تورمی خرید طلا می تواند از کاهش ارزش پول شما جلوگیری کند. برخی هم همواره اعتقاد دارند که طلا در مواقع بحرانی ایمن می ماند و خرید طلا بهترین اقدام برای بیمه کردن دارایی ها در مقابل بحران است.

اما مشکل اینجاست که یک بحث منطقی در مورد ارزش طلا هیچوقت کار ساده ای نبوده است. برای مثال پیش از رشد شدید بهای طلا در بازارهای جهانی دو اقتصاددان مشهور به نام های مارتین فلدشتاین و نوریل روبینی در مقالاتی سرمایه گذاری در بازار طلا را خطرناک توصیف کردند و دقیقا پس از انتشار مقالات آن ها بود که بهای طلا به میزان قابل توجهی افزایش یافت. بیشتر بررسی های اقتصادی نشان می دهند که پیش بینی قیمت طلا بسیار مشکل است و مهم تر اینکه تعمیم دادن نوسانات کوتاه مدت روندهای میان مدت می تواند خطرناک باشد. اگر شما مبلغ زیادی صرف سرمایه گذاری می کنید یا مسئول صندوق ذخیره یک پادشاهی ثروتمند یا یک بانک مرکزی هستید خیلی عاقلانه است که سهم مناسبی از اندوخته خود را به طلا اختصاص دهید تا در مقابل رخدادهای پیش بینی نشده ایمن باشید. اما برای امثال ما شرط بستن روی طلا به شدت خطرناک است هرچند اوج گرفتن قیمت طلا باعث طمع کردن می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها