کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دو پیام مهم از زلزله دیشب در تهران و البرز


کد خبر : ۴۴۶۸۹چهارشنبه، ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۵۵۱۱۹۱ بازدید

زلزله دیشب تهران دو پیام مهم داشت. نخست آنکه بعد از زمین‌لرزه هفته‌ی پیش تهران، نگرانی‌هایی از این بابت وجود داشت که این تکان‌ها پیش لرزه یک ...

زلزله دیشب تهران دو پیام مهم داشت. نخست آنکه بعد از زمین‌لرزه هفته‌ی پیش تهران، نگرانی‌هایی از این بابت وجود داشت که این تکان‌ها پیش لرزه یک زلزله بزرگ دیگر باشد و دوم اینکه با توجه به اینکه در گسل اشتهارد در شمال غربی تهران رخ داده بود، باعث شود گسل شمال تهران را نیز فعال کند.

این نگرانی‌ها از آنجایی بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت که بعد از زلزله هفته‌ی گذشته پس‌لرزه‌های قوی‌تری نیامد تا مشخص شود این زلزله اصلی بوده یا پیش‌لرزه. بر همین فرض زمین‌لرزه دیشب یک پیام مهم داشت. به طوریکه می‌توان زلزله شب گذشته البرز را پس‌لرزه زلزله‌ی هفته پیش تهران خواند. پس زلزله‌ی هفته پیش، زلزله اصلی بوده و پیش‌لرزه‌ی زلزله‌ی برزگ‌تری نبوده است.

در همین رابطه، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه با اشاره به این‌که زلزله دیشب، پس‌لرزه زلزله هفته گذشته بود، گفت:گسل غرب تهران فعال شده است.

علی بیت‌اللهی اظهار کرد: در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله اصلی رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر کمتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود.
وی ادامه داد: در زلزله ۵٫۲ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموما پس‌لرزه‌های با فاصله ۲ تا ۳ ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.

وی با بیان این‌که پس لرزه شب گذشته دقیقا روی موقعیت زلزله ۵٫۲ ریشتری رخ داد، تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود، در عین حال این‌که گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از ۴ و ۵ نیز قابل تصور نیست، صحیح نبوده و مورد تایید نیست.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است، اظهار کرد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله است رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در اینکار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.
بیت‌اللهی گفت: زلزله ۵٫۲ ریشتری که منشا اصلی آن گسل ماهدشت بوده، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و بر آمادگی داشتن برای خطرات احتمالی زلزله توسط مسئولان و مردم تاکید دارد.

علاوه بر این نکته‌ی دیگر مربوط به وضعیت گسل‌های تهران است. در این زمینه، صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه آیا زمین‌لرزه اخیر ربطی به گسل‌های تهران داشته یا موجب تحریک گسل‌های این شهر شده یا خیر؟ به ایسنا گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این زلزله ربطی به گسل‌های تهران نداشته و تنشی نیز بر روی این گسل‌ها ایجاد کرده است. علاوه بر این نیز شهردار تهران صبح امروز اعلام کرد: زلزله بامداد امروز در انتهای گسل اشتهارد رخ داد. در این گسل هنوز تنش لرزه‌ای به چشم می خورد و مردمی که در محدوده این گسل به خصوص ملارد سکونت دارند ، باید آمادگی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیرعادی ثبت نشده است، تصریح کرد: البته ما باید آمادگی خود را حفظ کنیم و دستگاه های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند.

منبع: خبرآنلاین



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها