کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بالاترین دستمزد در جهان چقدر است؟


کد خبر : ۴۴۰۸دوشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹:۲۴۱۱۲۲۹ بازدید

اگر سوئیسی ها به همه پرسی برای افزایش حداقل دستمزد در این کشور رای مثبت بدهند آنگاه بیشترین حداقل دستمزد جهان در سوئیس پرداخت خواهد شد.

سوئیسی ها در هجدهم ماه مه (یعنی حدود یک ماه دیگر) در یک همه پرسی برای افزایش حداقل دستمزد در این کشور شرکت خواهند کرد که در صورت تصویب این طرح، میزان حداقل دستمزد در سوئیس به 22 فرانک سوئیس (25 دلار آمریکا) در هر ساعت خواهد رسید که معادل 4000 فرانک سوئیس در ماه خواهد بود.

البته افزایش حداقل دستمزد تنها می تواند به افزایش دستمزد حدود 10 درصد نیروی کار سوئیس بیانجامد چرا که حدود 90 درصد جمعیت نیروی کار این کشور همین حالا نیز دستمزدی بیشتر از حداقل دستمزد پیشنهادی دریافت می کنند. با این حال کارفرمایان سوئیسی به شدت نسبت به افزایش حداقل دستمزد در این کشور اعتراض دارند. برای مثال صاحب یک مغازه در حومه زوریخ که محصولاتی مانند شمع و انواع کاغذ را می فروشد به خبرگزاری بلومبرگ گفته که اگر حداقل دستمزدها افزایش یابد او چاره ای جز تعطیل کردن کسب و کارش نخواهد داشت.

در صورتی که رای سوئیسی ها به این همه پرسی مثبت باشد، آنگاه بیشترین حداقل دستمزد جهان با در نظر گرفتن برابری قدرت خرید در سوئیس پرداخت خواهد شد. اصلی ترین حامیان افزایش حداقل دستمزد در سوئیس را اتحادیه این کشور تشکیل می دهند که معتقدند دستمزدهای فعلی برای جبران هزینه های بالای زندگی در سوئیس کافی نیست. پیش بینی اینکه نتیجه همه پرسی چه خواهد بود به سختی امکان پذیر است چرا که تاکنون برخی برآوردها از پیروزی 52 درصدی این طرح حکایت دارند و برآوردهای دیگری نیز تخمین زده اند که بیش از پنجاه درصد سوئیسی ها مخالف افزایش حداقل دستمزد هستند. برخی از اقتصاددانان سوئیسی نیز مخالف افزایش حداقل دستمزد در این کشور هستند. برای مثال جورج شلدون، استاد اقتصاد دانشگاه بازل، به خبرگزاری بلومبرگ گفته که تصویب چنین طرحی به کاهش بهره وری در اقتصاد سوئیس خواهد انجامید و نرخ بیکاری در مورد نیروی کار بدون تخصص را افزایش خواهد داد.

افزایش نابرابری درآمدی در اقتصادهای توسعه یافته باعث شده که در سال های اخیر بحث بر سر افزایش حداقل دستمزد در این کشورها شدت بگیرد.نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، نیز حداقل دستمزد در این کشور را به 6.5 پوند (10.88 دلار) در ساعت افزایش داده بود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در راستای افزایش حداقل دستمزد در آمریکا به 10.10 دلار در ساعت تلاش می کند و البته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرده که از حداقل دستمزد فعلی در اقتصاد این کشور که معادل 8.5 یورو در ساعت است دفاع می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها