کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلبستگی بیهوده بریتانیای پسابرگزیت به ترامپ


کد خبر : ۴۲۶۹۱جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۳۱۸۷۲ بازدید

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال گذشته امریکا به هواداران برگزیت هشدار داد که در صورت موفق نشدن در بستن ...
دلبستگی بیهوده بریتانیای پسابرگزیت به ترامپدلبستگی بیهوده بریتانیای پسابرگزیت به ترامپ

سارا گلچین/ صمت: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال گذشته امریکا به هواداران برگزیت هشدار داد که در صورت موفق نشدن در بستن قرارداد با اتحادیه اروپا پس از خروج برای تجارت دل به امریکای ترامپ نبندند.

در گزارش شبکه خبری اسکای نیوز آمده، خانم کلینتون که در رقابت با دونالد ترامپ برای راهیابی به کاخ سفید ناکام ماند، اظهار کرد: جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا «بدون قرارداد» یک ضرر بزرگ برای بریتانیا خواهد بود. او همچنین گفت: امید بستن به شکل دادن روابط جدید با امریکا یک توصیه بی‌فایده است چراکه از نظر این بانوی کهنه‌کار عرصه سیاسی امریکا، دونالد ترامپ کسی است که باوری به تجارت ندارد. او که در لندن به سر می‌برد در گفت‌وگو با برنامه «اندرو مار» از شبکه بی‌بی‌سی به این نکات اشاره کرد. او ادامه داد: «منظور من نداشتن قرارداد ـ یعنی نبود قراردادهای تجاری ترجیحی ـ است و این یعنی محصولات بریتانیایی راه آسانی برای دسترسی به بازارهای اروپایی ندارند؛ مشکلی که در زمان عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا وجود نداشت.»او این جدایی را «بسیار سخت» توصیف کرد و ترامپ را یک متحد سیاسی متخاصم خواند که در آستانه بیرون کشیدن امریکا از قرارداد نفتا یا همان توافقنامه تجارت آزاد میان امریکا، کانادا و مکزیک است.

خانم کلینتون که برای دریافت درجه افتخاری دانشگاه سوانسی به دلیل تلاش برای بهتر کردن وضع خانواده‌ها و کودکان به انگلیس سفر کرده بود، این اظهارات را در حاشیه مراسم دانشگاه سوانسی بیان کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، منتقد سرسخت نفتا و البته قراردادهای چندجانبه مشابه است. به باور رئیس‌جمهوری امریکا این نوع قراردادها مشاغل امریکایی‌ها را از مردم این کشور گرفته و دو دستی به شهروندان سایر کشورها تقدیم می‌کند. برای نمونه به اعتقاد ترامپ در قرارداد نفتا مشاغل تولیدی امریکایی سر از مکزیک درآورده است. ترامپ قول داده از این توافقنامه بیرون بیاید مگر اینکه امکان مذاکره دوباره درباره آن وجود داشته باشد و او بتواند شرایط دلخواه خود را در این قرارداد بیاورد. این درحالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در آوریل ۲۰۱۶ (فروردین ۹۵) گفته بود که بریتانیا برای بستن قرارداد با امریکا «آخر صف است»، حال آنکه جانشین او در کاخ سفید یعنی ترامپ این را قبول ندارد.

اظهار نظر آقای اوباما حدود ۳ ماه پیش از برگزاری همه‌پرسی و رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام شده بود. از سوی دیگر، یک ماه پیش بود که روزنامه گاردین از قول کمپینی به‌نام «بریتانیای آزاد» اعلام کرد بریتانیا باید خود را برای جایگزینی یا حفظ موافقتنامه‌های میان امریکا و اروپا که از قراردادهای هوایی تا خرید و فروش موز را شامل می‌شوند، آماده کند. به نوشته این رسانه خبری، پیوندهای تجاری نزدیک‌تر میان بریتانیا و امریکا پس از برگزیت می‌تواند به نرخ از دست رفتن یکسری از موافقتنامه‌های تجاری پیچیده میان امریکا و اتحادیه اروپا برای بریتانیا تمام شود. این توافقنامه‌ها از قراردادهای صنعت هوانوردی تا مواد غذایی را پوشش می‌دهند. کمپین بریتانیای آزاد که این گزارش را منتشر کرد، تشکیل شده از تعدادی نمایندگان پارلمان انگلیس و تعدادی دیگر از فعالان مخالف برگزیت سخت است.

این کمپین اعلام کرده ۱۹ موافقتنامه دو یا چند جانبه را یافته که به موضوع برگزیت مربوط می‌شوند و پس از خروج بریتانیا آسیب خواهند دید. به گزارش این کمپین، همه این ۱۹ قرارداد پس از خروج رسمی در سال ۲۰۱۹ (ابتدای سال ۱۳۹۸) از دست خواهد رفت مگر اینکه فرصت و زمانی برای امضای قراردادهای جایگزین بین بریتانیا و امریکا به وجوداید یا به بریتانیا اجازه داده شود با شرایط سایر اعضای اتحادیه اروپا در این قراردادها بماند. وعده زنده کردن دوباره تجارت با امریکا یکی از اولویت‌های هدایت‌کنندگان برگزیت بوده و سفر ترزا می‌برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پس از انتخاب او، این را به خوبی نشان می‌داد.

در ماه ژوئیه (تیر) لیام فاکس، وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا از نخستین فرصت خود برای سفر خارجی پس از انتخابات عمومی در این کشور به واشنگتن استفاده و هدف از این سفر را نیز یافتن راه‌هایی برای تقویت تجارت و ارتباطات اقتصادی بین دو ملت بیان کرد. کشاورزی، مواد غذایی و آشامیدنی از جمله بخش‌هایی هستند که در ۱۹ موافقتنامه برجسته شده از سوی کمپین بریتانیای آزاد نقش پررنگی دارند. از دیگر قراردادهایی که زیر سایه سنگین برگزیت قرار گرفته‌اند، موافقتنامه‌ای موسوم به «آسمان باز» (Open Skies) است که از سال ۱۹۹۲ میلادی (۷۱-۷۰) به اجرا درآمده و در واقع یک بازار حمل‌ونقل هوایی بین اتحادیه اروپا و امریکا ایجاد کرده است؛ بازاری که بدون محدودیت باعث رقابتی شدن فضا برای این دو منطقه از جهان می‌شود. 

در این ۱۹ قرارداد، موافقنامه‌هایی درباره موضوعات عمومی‌تر مثل مناسبات گمرکی و رقابت نیز به چشم می‌خورد. کمپین بریتانیای آزاد بر سر این موضوع بحث می‌کند که دولت باید برنامه‌های خود برای حفظ این موافقتنامه‌ها پس از برگزیت را روشن ساخته و تضمین کند هرگونه قرارداد تجاری جدید میان بریتانیا و سایر کشورها شرایطی بدتر از آنچه اکنون هست را ایجاد نمی‌کند. حال با توجه به اظهارات صریح خانم کلینتون و توصیه‌های او به بریتانیایی‌ها برای امیدوار نبودن به ترامپ می‌توان گفت یک مشکل به مشکلات بریتانیایی‌ها اضافه شده است. آنها که روی علاقه ترامپ به قراردادهای دوجانبه و بی‌میلی‌اش نسبت به پیمان‌های چندجانبه حساب باز کرده بودند حالا با اظهار نظر خانم کلینتون کمی ترسیده‌اند.

همه‌پرسی برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (۳ تیر ۹۵) برگزار و یک روز بعد نیز نتیجه آن مشخص شد. بریتانیایی‌ها با اختلاف کمی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند تا اما و اگرهای زیادی درباره آینده کشورشان در سطح جهانی مطرح شود. این کشور به طور رسمی سال ۲۰۱۹ (ابتدای ۱۳۹۸) از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. بحث بر سر آینده قراردادهای تجاری و هزینه‌هایی که بریتانیا برای خروج متحمل می‌شود بسیار داغ است. 

مقامات اتحادیه اروپا از هزینه ۶۰میلیارد یورویی خروج صحبت کرده‌اند و برخی رسانه‌ها صحبت از ۱۰۰ میلیارد یورو نیز می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها