کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

4 دلیل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار اعلام شد


کد خبر : ۴۲۲۸۷دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۱۵۳۳۱۵ بازدید

نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور گفت: قیمت گوشی موبایل در نتیجه 4 دلیل افزایش یافته که این دلایل با آغاز اجرای رجیستری همزمان ...

نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور گفت: قیمت گوشی موبایل در نتیجه 4 دلیل افزایش یافته که این دلایل با آغاز اجرای رجیستری همزمان شده است و عملاً هنوز رجیستری عملیاتی نشده که بخواهد روی قیمت اثرگذار باشد.

افشین اکبری نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور در گفت‌وگو با فارس، از 4 دلیل افزایش اخیر قیمت گوشی تلفن همراه در بازار همزمان با آغاز اجرای طرح رجیستری خبر داد و اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار گوشی ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی‌ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک است و هنوز طرح رجیستری گوشی تلفن همراه عملی نشده که تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند.

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد خاطر نشان کرد: طرح رجیستری گوشی همراه قرار است فعلاً در مرحله اول روی حداکثر 3 مدل گوشی از 250 مدل گوشی موجود در کشور اجرا شود و پیش از غیرمجاز اعلام شدن این مدل‌ها نیز سه روز تا یک هفته مهلت داده می شود که هر کس این گوشی‌ها را خریداری کرده فعال کند تا به مشکل برخورد نکند و عمده این بحث متوجه اصناف است نه مشتریان.

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد گفت: پس از اجرای رجیستری با توجه به عوارض گمرکی 5 درصدی، ارزش افزوده 9 درصدی و مالیات علی‌الحساب 4 درصدی که از واردکننده اخذ می‌شود تا 20 درصد افزایش قیمت‌ شاید ایجاد شود.

وی با اشاره به نخستین دلیل افزایش اخیر قیمت ها در بازار گوشی، گفت: از پایان شهریور ارز مبادله‌ای روی کالای قانونی موبایل حذف شده و تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد 20 درصد است که به واردات قانونی تحمیل شده است. 

عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور تأکید کرد: در شرایطی که با آغاز رجیستری باید شرایط واردات قانونی تسهیل می‌شد در بدترین شرایط ارز مبادله‌ای واردات قانونی حذف شده است.

وی با اشاره به دومین علت تغییر قیمت‌ها، افزود: در حال حاضر در منطقه کردستان ناامنی وجود دارد؛ حدود 30 تا 40 درصد قاچاق گوشی به کشور از مرز امارات و حدود 70 درصد از مرز بانه انجام می‌شود که به دلیل بسته بودن مبادلات در کردستان تامین کالا در بازار سخت شده است.

اکبری تصریح کرد: همچنین در هفته‌های اخیر شاهد افزایش نرخ دلار در بازار بوده‌ایم.

به گفته وی، پیچیده شدن شرایط ترخیص از گمرک چهارمین دلایل سخت شدن تهیه کالا در بازار است.

عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور توضیح داد:‌ در حال حاضر ترخیص کالای موبایل از گمرک 25 روز طول می‌کشد؛ زیرا برای جلوگیری از بروز فساد، سیستم گمرک با اعمال تغییراتی پیشرفته تر شده و همچنین به سیستم شناسه کالا مجهز شده است. 

وی ادامه داد: برای حذف فساد به صورت تصادفی ارزیابی ترخیص کالا توسط گمرک‌های مختلف انجام می‌شود. به این ترتیب در حالی که یک گمرک سال‌ها وظیفه ارزیابی و ترخیص کالای گوشی را انجام می‌داد امروز ارزیابی محموله به صورت سیستمی به گمرکی مثلاً در ارومیه ارجاع می‌شود و این گمرک به دلیل ناآشنا بودن با کار و جدید بودن مسئولیت ایراداتی می‌‌گیرد که رفع این ایرادات زمان بر است. همچنین سیستم شناسه کالا در گمرک نیز در هفته سه روز قطع است و در مجموع اعمال مانیتورینگ‌های بیشتر در گمرک پروسه را طولانی کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها